ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نویسنده سعودی برنده جایزه بوکر عربی شد

محمدحسن علوان مهم‌ترین جایزه ادبی جهان عرب را به ‌خاطر رمان «مرگ کوچک» دریافت کرد. اثری درباره «ابن‌عربی»، عارف مسلمان اندلسی.

محمدحسن علوان، نویسنده سعودی مهم‌ترین جایزه ادبی در جهان عرب را به دست آورد: جایزه بوکر عربی به ارزش ۵۰ هزار دلار و با ضمانت ترجمه اثر به زبان انگلیسی که هر سال در آستانه برگزاری نمایشگاه کتاب ابوظبی به یک نویسنده عرب اهدا می‌شود.

محمدحسن علوان، نویسنده اهل عربستان سعودی برنده جایزه بین‌المللی داستان‌پردازی عربی در سال ۲۰۱۷

برگزارکنندگان این جایزه ادبی اعلام کردند که علوان این جایزه را به‌خاطر رمانش، «مرگ کوچک» دریافت کرده است.

جایره بوکر عربی در سال جاری برای نهمین بار در ۲۵ آوریل اهدا می‌شود. اهمیت این جایزه این است که فرصتی برای نویسندگان عرب فراهم می‌آورد که آثارشان را به زبان انگلیسی در حلقه گسترده‌ای از مخاطبان جهانی عرضه کنند. به همان اندازه ناشران نیز به نمایشگاه کتاب ابوظبی علاقه دارند و هرچند بازدیدکنندگان این نمایشگاه به حد نمایشگاه کتاب تهران نمی‌رسد و از شور و شوق نمایشگاه کتاب تهران هم در ابوظبی چندان خبری نیست، اما به لحاظ ادبی راهگشای نویسندگان عرب به جهان غرب و فرصتی برای آشنایی مخاطبان غربی با ادبیات منطقه‌ای جنگ‌زده و بحران‌زده است.

رمان «مرگ کوچک» نوشته محمدحسن علوان

رمان «مرگ کوچک» محمدحسن علوان درباره «ابن عربی» متفکر تصوف و شاعر جهان اسلام است که سال ۱۱۶۵ میلادی در اسپانیای مسلمان آن زمان و در منطقه اندلس به دنیا آمد و سال ۱۲۴۰ میلادی در دمشق در سن ۷۸ سالگی درگذشت.

سحر خلیفه، نویسنده فلسطینی و رئیس هیئت داوران جایزه بوکر عربی دلیل انتخاب این کتاب را پرتوافکنی آن به زندگی «ابن عربی» با «توانایی هنری قابل توجه و زبان قانع‌کننده» عنوان کرد.

هدف از اهدای این جایزه جلب توجه جهانیان به ادبیات عرب است. جایزه بوکر عربی از سوی امارات متحده عربی تأمین مالی می‌شود.

سحر خلیفه، رئیس هیأت داوران نهمین دوره جایزه بوکر عربی به خبرگزاری فرانسه درباره محبوبیت و اهمیت رمان در جهان عرب گفته است:

«در ۵۰ سال گذشته، به تدریج از خوانندگان شعر کم شده و در عوض خوانندگان به رمان روی آورده‌اند. در رمان بهتر می‌توان اغتشاشی که خاورمیانه را فراگرفته و درد و محنت مردم را بیان کرد. با رمان می‌توان آنچه را که واثعاً در خیابان‌ها و در سطح جامعه اتفاق می‌افتد نشان داد. »

با وجود فرقه‌گرایی و اختلافات مذهبی در برخی از کشورهای خاورمیانه، رئیس هیأت داوران نهمین دوره جایزه بوکر عربی اعتقاد دارد که در جهان عرب انقلابی اتفاق افتاده است:

«انقلابی اتفاق افتاده. شهروندان از دولت‌ها و حکومت‌ها کمتر واهمه دارند. با وجود اغتشاش و جنگ، آن‌ها احساس می‌کنند که وارد دوره سرنوشت‌سازی شده‌اند و با عبور از این دوره می‌توانند تحولی را به وجود بیاورند و آزادانه‌تر زندگی کنند.»

نمایشگاه کتاب ابوظبی پنجشنبه ۲۶ آوریل کارش را آغاز کرد و تا ۲ مه ۲۰۱۷ هم ادامه دارد. جایزه بین‌المللی بوکر عربی در سال ۲۰۰۷ به عنوان زیر مجموعه «بوکر» انگلیسی آغاز به کار کرد و همزمان با برگزاری نمایشگاه ابوظبی اهدا می‌شود. سال گذشته این جایزه به خاطر رمان «سرنوشت‌ها، کنسرتوی هولوکاست» به ربعی المدهون، نویسنده فلسطینی تعلق گرفت.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.