ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دستور ترامپ برای تغییر لحن نامه «پایبندی ایران به برجام»

آمریکا تلاش می‌کند سرنوشت برجام را به مداخله ایران در کشورهای خاورمیانه گره بزند. رئیس جمهوری آمریکا دستور داده که لحن تندتری نسبت به ایران به کار گرفته شود.

رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا در نامه‌ای به پال رایان، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا موضوع برجام را به مداخله ایران در کشورهای خاورمیانه ربط داده و توضیح داده بود که ایران هرچند به تعهداتش در توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی عمل کرده، اما همچنان حامی تروریسم است.

رکس تیلرسون (وزیر خارجه آمریکا) و دونالد ترامپ (رئیس جمهوری آمریکا)

وال‌استریت‌ژورنال و بلومبرگ اکنون گزارش داده‌اند که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا به وزارت خارجه این کشور دستور داده بود که در نامه «پایبندی ایران به برجام» لحن تندتری به کار گرفته شود.

تیلرسون در نامه‌ای که به مجلس نمایندگان آمریکا نوشت، صراحتاً می‌گوید که ایران تا ۱۸ آوریل ۲۰۱۷ به تعهداتش به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) عمل کرده. با این حال وزیر خارجه آمریکا ابراز نگرانی کرده و گفته بود که «نقش ایران به عنوان یک کشور حامی تروریسم» همچنان مطرح است.

وزیر امور خارجه آمریکا به رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در مورد ایران هشدار داده و نوشته بود: «ایران همچنان یک کشور حامی تروریسم است – در سطوح مختلف و از طرق بسیار.»

تیلرسون سپس این پرسش را مطرح کرده بود: «آیا ادامه تعلیق تحریم‌های مربوط به ایران به نفع امنیت ملی آمریکاست؟»

وال‌استریت ژورنال و بلومبرگ به نقل از از منبعی در کاخ سفید گزارش داده‌اند که دونالد ترامپ اصرار داشته که در نامه تیلرسون به رایان، از ایران حتماً به عنوان «حامی تروریسم» نام برده شود.

تیلرسون در این نامه یادآوری می‌کند که با وجود آنکه ایران به تعهداتش در توافق هسته‌ای با غرب عمل کرده، اما با این حال امکان دارد آمریکا تحریم‌‌های اقتصادی را که بعد از برجام لغو شدند، مجدداً نسبت به ایران اعمال کند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا هم پنجشنبه ۲۰ آوریل در یک کنفرانس خبری از برجام انتقاد کرده و گفته بود که ایران به «روح توافق» وفادار نبوده است.

رئیس‌جمهوری آمریکا در این نشست خبری از «برجام» به عنوان «یک معامله افتضاح» یاد کرده و گفته بود: «ما داریم [برجام] را دقیق برسی می‌کنیم و در آینده‌ای نه چندان دور حرف‌هایی برای گفتن در این زمینه داریم.»

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در حاشیه جلسه هیأت دولت در روز چهارشنبه ۶ اردیبهشت در واکنش به سخنان دونالد ترامپ درباره ضرورت بازنگری در برجام به رسانه‌های داخلی گفته است: «شما به حرف‌های ایشان خیلی توجهی نکنید.»

بیش و کم همزمان با این تحولات، سازمان مجاهدین خلق ادعا کرده بود که اطلاعاتی در اختیار دارد که بنا بر آنها ایران پس از توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی به طور مخفیانه به برخی فعالیت‌های هسته‌ای ادامه می‌دهد. بنا بر این ادعای سازمان مجاهدین خلق این فعالیت‌های مخفیانه در واحد سپند، سازمان پژوهش‌های نوین دفاعی، وابسته به سپاه پاسداران انجام می‌شود.

وزارت خارجه ایران اما این ادعا را بلافاصله تکذیب کرد. عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران گفته بود سازمان مجاهدین خلق می‌خواهد برای «افراط‌گرایان» آمریکا بهانه‌ای‌ فراهم کند تا توافق هسته‌ای با ایران را به هم بزنند.

عباس عراقچی ریاست هیأت ایرانی در هفتمین کمیسیون مشترک برجام در وین را هم به عهده داشت. به گفته او غرب همچنان به تعهداتش نسبت به برجام پایبند است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.