ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جزئیات کشته شدن ۱۰ نفر از مأموران مرزبانی در سیستان و بلوچستان

دادستان زاهدان می‌گوید مأموران مرزبانی ۱۱ نفر بودند که در حمله جیش‌العدل هشت نفر در دم کشته می‌شوند و دو نفر در بیمارستان جان می‌بازند. جیش‌العدل این اقدام را «عدالت‌خواهانه» توصیف کرده است.

به‌گفته دادستان زاهدان افراد گروه جیش‌العدل در منطقه مرزی میرجاوه به مأموران مرزبانی حمله کردند و هشت نفر را در همان لحظه کشتند و دو نفر دیگر در بیمارستان جان باختند. گروه جیش‌العدل از این حمله به‌عنوان «عملیات دفاعی» یاد کرده است.

به‌گزارش روابط عمومی دادستانی کل کشور، حجت‌الاسلام علی موحدی‌راد، دادستان عمومی و انقلاب زاهدان کشته شدن ۱۰ نفر از مأموران مرزبانی منطقه میرجاوه در اثر تیرانداری افراد گروه جیش‌العدل را تأیید کرد.

او گفت این حمله حدود ساعت ۲۰ چهارشنبه ۶ اردیبهشت در منطقه مرزی میرجاوه رخ داد.

میرجاوه در شرق استان سیستان و بلوچستان و در ۷۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر زاهدان واقع است و منطقه مرزی آن دارای پوشش جنگلی است.

موحدی‌راد افزود مأموران مرزبانی ۱۱ نفر، متشکل از سه نفر از مأموران کادری و هشت نفر از سربازان وظیفه بودند که هنگام تعویض پست مورد حمله و کمین افراد گروه جیش‌العدل قرار گرفتند.

به‌گفته دادستان زاهدان مهاجمان با تیربار گرینف به سوی مأموران مرزبانی شلیک کرده و هشت نفر از مرزبانان را در همان لحظه می‌کشند و دو نفر دیگر نیز که زخمی شده بودند پس از انتقال به بیمارستان جان می‌بازند. حال یکی از مجروحان نیز وخیم گزارش شده است.

علی موحدی‌راد گفت مهاجمان پس از حمله با استفاده از پوشش جنگلی منطقه به پاکستان گریختند.

گروه جیش‌العدل در اطلاعیه‌ای زمان حمله را ساعت ۱۹ روز چهارشنبه گزارش داده و گفته است که «در مجموع ۱۲ تن از نیروهای رژیم به هلاکت رسیده و چند تن دیگر زخمی شدند و اسلحه و وسایل نظامی این نیروها به غنیمت گرفته شد.»

این گروه افراد خود را از «گردان نظامی شهید نعمت‌الله» و مرزبانان کشته‌شده را از گروهان هنگ چاهندو معرفی کرده است.

جیش‌العدل گفته است که «تا زمان حصول نتیجه و رسیدن به خواست‌های ملی و مذهبی» به حملات خود ادامه خواهد داد.

این گروه حمله خود را «عملیات دفاعی» و «عدالت‌خواهانه» توصیف کرده و گفته است جمهوری اسلامی «حق و هویت ملی و مذهبی‌مان را مورد تجاوز و تهدید و در معرض نابودی قرار داده» و «سیاست تجزیه و نابودی جغرافیای بومی ما را در دست داشته و هزاران تن از مردم ما را به اتهام تفتیش عقاید و دیگر اتهامات بی‌اساس به زندان افکنده است».

جیش‌العدل از جمله گروه‌هایی است که می‌گوید برای دفاع از حقوق بلوچ‌ها در ایران مبارزه می‌کند.

این گروه بهمن ماه ۱۳۹۲ در سیستان و بلوچستان هشت مرزبان جمهوری اسلامی را به گروگان گرفت و پنج تن از آن‌ها را کشت. این اقدام با واکنش‌های منفی‌ای در ایران مواجه شد.

جیش‌العدل در اطلاعیه تازه‌ای که روز پنج‌شنبه ۷ اردیبهشت بر روی سایت خود منتشر کرده سربازان مرزبانی را «مظلوم‌نما» خوانده است.

روز پنج‌شنبه مولانا عبدالحمید اسماعیل زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان با انتشار پیامی حمله به مرزبانان را به‌شدت محکوم کرد و گفت در حالی که مردم سیستان و بلوچستان خود را برای شرکت در انتخابات آماده می‌کنند چنین اقداماتی «غیرقابل قبول» است.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز در پیامی کشته شدن مرزبانان را تسلیت گفت و اعلام کرد که «دستگاه دیپلماسی کشور از هیچ کوششی برای پیگیری موضوع از مجاری دیپلماتیک و تنبیه تروریست‌های شرور فروگذار نخواهد کرد.»

اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهوری ایران هم گفت عاملان این حمله «به سزای اعمال ننگین‌شان می‌رسند».

مقام‌های امنیتی ایران بارها از دستگیری «گروه‌های تروریستی» و متلاشی کردن این گروه‌ها در سیستان و بلوچستان خبر داده‌اند اما درگیری‌های نظامی در سال‌های اخیر همواره در این استان ادامه داشته است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • h

    جیش العدل وابسته به عربستان سعودی. 5 نفر از 8 نفر کشته شده سرباز وظیفه بوده اند. اگر همین کار در مرز عربستان انجام می شد مطمئنم از ایران یاد می کردید اما اینجا نامی از عربستان برده نمی شود.