ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ترامپ: عربستان سعودی پول بیشتری به آمریکا بدهد

گفت‌وگوهای مقدماتی بین واشنتگتن و ریاض برای سفر ترامپ به عربستان آغاز شده. در آستانه این تحولات، رئیس جمهوری آمریکا یک خواسته قدیمی را از نو مطرح کرد: بهای عادلانه‌تری برای دفاع.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوی آمریکا در آستانه سفرش در ۲۵ مه به بروکسل برای شرکت در اجلاس ناتو  از عربستان سعودی خواسته است که پول بیشتری برای هزینه‌های دفاعی‌اش به ایالات متحده آمریکا بپردازد.

ترامپ: عربستان سعودی پول بیشتری به آمریکا بدهد

ترامپ در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز تأیید کرده که امکان دارد نیمه دوم ماه مه به عربستان سعودی و اسرائیل سفر کند. مقامات رسمی واشنتگتن گفت‌وگوهای مقدماتی سفر رئیس جمهوری ایالات متحده را با ریاض و تل‌آویو آغاز کرده‌اند. اگر این گفت وگوها به سرانجام برسد قرار است که ترامپ ابتدا در اجلاس ناتو شرکت کند و سپس از بروکسل به سوی ریاض وتل‌آویو رهسپار شود.

رئیس جمهوری آمریکا به خبرگزاری رویترز گفته است:

«راستش را بخواهید، عربستان سعودی با ما عادلانه رفتار نکرده و ما مقدار زیادی پول از دست دادیم.»

در کارزار انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ هم ترامپ در سخنانی که در ایالت ویسکانسین ایراد کرد ریاض را متهم کرده بود که سهم کافی برای هزینه‌های دفاعی‌اش به آمریکا پرداخت نمی‌کند. ترامپ در آن زمان گفته بود:

« ما از عربستان سعودی حمایت می کنیم، در حال حاضر هیچکس نمی‌تواند عربستان را آزار دهد چرا که ما از آن حمایت می‌کنیم و آنها بهای عادلانه‌ای به ما پرداخت نمی‌کنند. ما دار و ندارمان را از دست می‌دهیم.»

شاهزاده محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد عربستان سعودی ماه گذشته با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا دیدار و گفت‌و‌گو کرد. مهم‌ترین موضوع این گفت‌وگو توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی و مداخله ایران در کشورهای خاورمیانه بود. ریاض از این گفت‌وگو به عنوان «یک نقطه عطف تاریخی» در روابط دو کشور یاد کرده بود.

با روى کار آمدن دونالد ترامپ ریاض امیدوار است که رویکرد آمریکا با سیاست خارجى عربستان در قبال ایران همسو شود.

طبق گزارشى که یک اندیشکده آمریکایی به نام «مرکز سیاست بین الملل» (Center for International Policy) در تابستان ٢٠١۶ منتشر کرد، در دوره ریاست جمهورى باراک اوباما از ژانویه ٢٠٠٩ تا ٢٠١٧،  واشنگتن پیشنهاد فروش بیش از ١١۵ میلیارد دلار تسلیحات اعم از سلاح‌های کوچک، هلیکوپتر، موشک‌های زمین به هوا و حتى کشتى‌هاى جنگى به ریاض داده است. این حجم از معاملات تسلیحاتی در تاریخ ٧١ ساله روابط بین دو کشور بى سابقه بوده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • سیهیل

    خیلی بی آبروئیه! یکدفعه دستشون بگیرن جلو گدائی کنن. اونهم ثروتمندترین کشور های دنیا

  • روزبه

    این حق و حسب. گرفتن همون کاری نیست که مافیا انجام میده در مقابل باندهای دیگه؟