ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

موافقت اتحادیه اروپا با امضای تفاهم‌نامه زیست‌محیطی با ایران

در تهران نشستی با عنوان «کنفرانس بلندپایه تغییرات اقلیمی ایران و اتحادیه اروپا» برگزار شد که مقام‌های ارشد دولتی و زیست‌محیطی ایران و نماینده اتحادیه اروپا و سازمان ملل را گردهم آورد.

کمیسیونر تغییرات اقلیم و انرژی اتحادیه اروپا اعلام کرد تمام ۲۸ عضو این اتحادیه با امضای یک تفاهم‌نامه زیست محیطی برای حمایت اعتباری و فنی از ایران موافقت کرده‌اند.

کنفرانس بلندپایه تغییرات اقلیمی ایران و اتحادیه اروپا در تهران

میگوئل کانتیه این خبر را یکشنبه ۱۰ اردیبهشت، در جریان برگزاری کنفرانس بلندپایه تغییرات اقلیمی ایران و اتحادیه اروپا اعلام کرد.

او گفته کمیسیون تغییرات اقلیم اتحادیه اروپا این اختیار را یافته تا با حمایت‌های مالی و فنی از ایران، به ویژه در حوزه تجارت و اقتصاد، در جهت پیشبرد اهداف توافق اقلیمی پاریس برای کاهش گازهای گلخانه‌ای گام بردارد.

در این کنفرانس شماری از مقامات ارشد دولتی و زیست محیطی ایران و کمیسیونر تغییرات اقلیم و انرژی اتحادیه اروپا، نماینده سازمان در ایران و مدیرکل آژانس جهانی انرژی‌های نو حضور داشتند.

معصومه ابتکار از سخنرانان این نشست با تأکید بر توجه دولت یازدهم به حوزه محیط زیست گفت که بهینه‌سازی مصرف انرژی، کاهش آلودگی هوا و در نهایت کاهش انتشار کربن از جمله دستاوردهای این دولت است.

رئیس سازمان محیط زیست اعلام کرد در راستای این اهداف برنامه‌ای با عنوان «اشتغال سبز» را به دولت ارائه خواهد داد.

در این کنفرانس مقامات ایرانی از جمله معصومه ابتکار و محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت برنامه ششم توسعه را که به تازگی آغاز شده، برنامه‌ای با رویکردهای زیست محیطی معرفی کردند.

نوبخت در سخنرانی‌اش محیط زیست را محور برنامه‌ ششم توسعه دانست و گفت: «در ۱۰ برنامه سابق که به دنبال توسعه کشور و گسترش زیرساخت‌ها بود، توسعه در کنار تخریب محیط زیست قرار داشت ولی بعد از ۱۰ برنامه به اینجا رسیده‌ایم که در برنامه یازدهم تلاش می‌کنیم تخریب های سابق در حوزه محیط زیست جبران شود».

پنج برنامه توسعه پیش از انقلاب سال ۵۷ و پنج برنامه توسعه در سال‌های پس از روی کار آمدن جمهوری اسلامی پیش برده شد. اکنون ششمین برنامه توسعه پس از انقلاب آغاز شده است.

کاهش آلاینده‌ها، جلوگیری از تخریب منابع و احیای آنها، حفاظت و احیای تنوع زیستی و حکمرانی خوب محیط زیست از جمله اهدافی است که به گفته نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه ایران، در برنامه ششم پیش‌بینی شده و دولت آن را پیش می‌برد.

او با اشاره به پیشرفت‌های دولت گفت تعداد روزهای سالم و پاک در این چهار سال افزایش یافته است.

با این حال به‌گفته نوبخت، کاهش انتشار آلاینده‌های زیست محیطی منوط است به توسعه اقتصاد کم کربن به عنوان یکی از برنامه‌های دولت، توسعه فناوری های سبز،  بهبود کیفیت آب و هوا و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای؛ و در این راه ایران به دنبال جذب منابع مالی بین‌المللی است.

محیط زیست ایران که در پی تحریم‌ها، سال‌ها بود که امکان استفاده از تکنولوژی روز را نداشت، حالا تبدیل به بازار بکری برای سرمایه‌گذاران خارجی شده است. این در حالی است که تعهدات بین‌المللی ایران از جمله کاهش انتشار کربن در توافق پاریس، ضرورت کمک‌های بین‌المللی را افزون کرده است.

علاوه بر این، بودجه‌ و اعتبارات اندک تخصیص یافته در بخش محیط زیست باعث شده تا جذب سرمایه‌گذاری خارجی و همکاری با نهادهای بین‌المللی به عنوان یکی از استراتژی‌های دولت و سازمان محیط زیست برای جبران کسری بودجه در نظر گرفته شود.

هر چند یکی از مفاد توافق پاریس، حمایت کشورهای توسعه یافته از کشورهای در حال توسعه در زمینه مقابله با تغییر اقلیم تحت چارچوب سازمان ملل است. امری به گفته گری لوئیس، نماینده مقیم سازمان ملل در ایران، حالا با کنفرانس بلندپایه تغییرات اقلیمی ایران و اتحادیه اروپا در تهران پیش‌زمینه اجرایی شدنش حاصل شد.

بر اساس  آمار رسمی، دمای ایران ۱.۵ برابر دمای جهان افزایش یافته است و در حال حاضر این کشور افزایش دمایی معادل ۱.۸ درجه را تجربه می‌کند.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آدم

    ممکن است برای اينکه اين جور توافق ها زمين نماند و مولاردی که دست کم زن ها را آدم ميداند سر کارش باشد،بروم و به اين آدم خوارها رای بدهم۰