ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ظریف: در دولت آینده «برجام» حفظ شود

انتخابات ریاست جمهوری ایران انتخاباتی‌ست درباره توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی. وزیر خارجه ایران می‌گوید اگر مردم صبر کنند، نتیجه برجام را در زندگی‌ روزمره‌شان می‌بینند.

در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران «برجام» هم به رأی گذاشته می‌شود. مخالفان توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی می‌گویند «برجام» در اقتصاد ایران اثرگذار نبوده و به بهبود معیشت مردم و ایجاد اشتغال در جامعه کمک نکرده است. محمد جواد ظریف در گفت‌وگویی که خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ایران با او انجام داده، از دولت بعدی خواسته است که به توافق‌ هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی پایبند باشد.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران

ظریف همچنین مردم ایران را به شرکت در انتخابات ریاست جمهوری دعوت کرده. او وعده داده که دستاوردهای توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی یا به تعبیر او «میوه برجام» به تدریج و در دولت بعدی آشکار می‌شود.

محمد جواد ظریف سه اولویت برای سیاست خارجی ایران در دولت بعدی در نظر گرفته است: حفظ برجام، پیشرفت اقتصادی و بهبود روابط ایران با کشورهای همسایه.

وزیر خارجه ایران تلویحاً به هزینه‌های نظامی ایران اشاره کرده و گفته است:

«باید روابط‌مان با همسایگان بهبود پیدا کند و محیط امنی در منطقه ایجاد شود. ما در منطقه، کشوری امن هستیم ولی برای امنیت هزینه می‌دهیم و اگر شرایط منطقه بهبود پیدا کند این هزینه کمتر خواهد شد.»

رسانه‌های داخلی ایران گزارش داده بودند که بودجه نظامی ایران در سال جاری ۳۴ هزار میلیارد تومان است و در مجموع در دولت حسن روحانی به نسبت سال گذشته ۱۲۰ درصد افزایش داشته. سهم سپاه پاسداران از بودجه نظامی ایران در مقایسه با دولت دهم اما کاهش پیدا کرده است.

تنش با عربستان سعودی و مداخله ایران در جنگ داخلی سوریه و یمن و همچنین رزمایش‌های موشکی سپاه سبب شده که دولت ترامپ به این نتیجه برسد که ایران به روح توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی پایبند نیست. بحران در رابطه ایران با عربستان در این میان نقش مهمی ایفا می‌کند.

محمد جواد ظریف در گفت وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران به بحران ایران و عربستان هم اشاره کرده است:

«اگر دولت عربستان از سیاست‌های کوته‌بینانه، حمایت از گروه‌های تکفیری و افراطی و جنگ علیه مردم یمن دست بکشد، ما آمادگی داریم کمک کنیم روابط ایران و عربستان به سمت روابطی سازنده سوق پیدا کند. مشکل این است که عربستان به دنبال ایجاد تنش است. آنچه لازم است تغییر کند ذهنیت و روش مقامات سعودی است.»

«مردم صبر داشته باشند»

محمد جواد ظریف می‌گوید فقط یک سال و چهار ماه از اجرای برجام می‌گذرد. او منتقدان را دعوت کرده صبر پیشه کنند. وزیر خارجه ایران تلویحاً گفته است که هرچند برخی مشکلات بانکی در ایران برطرف شده، اما همچنان گاهی برای معاملات بانکی، مقامات ایرانی پول را با چمدان حمل می‌کنند:

«امروز سرمایه‌گذاران خارجی در بازار ایران حضور دارند، بانک‌های خارجی با ایران تعامل می‌کنند و ما کم‌تر ناگزیر می‌شویم که پول خود را با چمدان حمل و نقل کنیم.»

مهمترین پیام ظریف در این گفت‌وگو صبر است:

« بازگرداندن شرایط به قبل از تحریم‌ها امری زمان‌بر است. همان‌طور که آثار رکود همان لحظه تحریم نشان داده نشد و یک سال بعد از اعمال سنگین‌ترین تحریم‌ها، به تدریج به رشد منهای ۶. ۸ درصد رسیدیم، امروز باید برای بازگشت به شرایط قبل و بهتر از آن صبر داشته باشیم. به‌علاوه ترجمه بهبود شرایط به بهتر شدن وضع معیشت مردم نیز زمان‌بر است.»

وزرای خارجه کشورهای اتحادیه اروپا سه روز پیش در مالت اجلاسی برگزار کرده بودند. در حاشیه این اجلاس خبرگزاری رویترز گزارش داده بود که اتحادیه اروپا خواهان حفظ توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی برای تأثیرگذاری در انتخابات ریاست جمهوری ایران است.

میگوئل آریاس کانته، کمیسر انرژی اتحادیه اروپا، همراه با هیأتی از ۵۰ شرکت اروپایی به ایران سفر کرد. هدف از این سفر تحکیم پیوندهای اقتصادی بین اروپا و ایران بود. نمایندگانی از بانک‌های مرکزی ایران و آلمان هم روز یکشنبه همین هفته با هم جلسات متعددی برگزار کردند.

 بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.