ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ستاد کل نیروهای مسلح: نامزدهای انتخابات در عرصه‌های نظامی دخالت نکنند

روحانی و جهانگیری درباره دور شدن سایه جنگ از کشور و بودجه دفاعی اظهارنظر کرده بودند. اکنون بالاترین مرجع نظامی ایران خواهان سکوت کاندیداها درباره مسائل نظامی شده است.

ستاد کل نیروهای مسلح ایران از ستاد برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خواست تا کاندیداهای انتخابات را از دخالت در امور نظامی منع کند.

مسعود جزایری، سخنگوی ارشد نیروهای مسلح جمهوری اسلامی

سردار مسعود جزایری، سخنگوی ارشد نیروهای مسلح جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت گفت: "از ستاد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، خواسته شده است تا در خلال تبلیغات انتخاباتی، مراقبت شود نامزدها و یا رسانه‌ها در ورود به عرصه‌های نظامی و دفاعی کشور و منطقه، منافع ملی و امنیت کشور را در نظر گرفته و از دخالت غیرتخصصی در این عرصه که خارج از حدود اختیارات ریاست‌ جمهوری است خودداری کنند."

جزایری گفت این درخواست قبلاً به‌شکل کتبی به ستاد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ابلاغ شده است.

ستاد کل نیروهای مسلح، بالاترین مرجع نظامی نیروهای مسلح ایران، از جمله ارتش، سپاه پاسداران و نیروی انتظامی محسوب می‌شود که به‌طور مستقیم زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی اداره می‌شود و اوست که رئیس ستاد را انتخاب می‌کند. در قانون اساسی ایران در زمینه نیروهای مسلح اختیاراتی به رئیس جمهوری داده نشده است.

مسعود جزایری همچنین عوامل اصلی دور شدن سایه جنگ از کشور را "آمادگی و توان بالای نیروهای مسلح"، "تدابیر رهبری" و "در صحنه بودن مردم" دانست.

این حرف‌های سخنگوی ارشد نیروهای مسلح ایران به پیروی از سخنان اخیر علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی بیان می‌شود. خامنه‌ای ۱۰ اردیبهشت در سخنرانی خود به‌مناسبت روز کارگر به انتقاد از سخنان حسن روحانی، رئیس‌جمهوری و حامیان او پرداخت که معتقدند با روی کار آمدن آن‌ها خطر درگیری نظامی با آمریکا و متحدانش از جمله اسرائیل برطرف شده‌ است.

خامنه‌ای در آن سخنرانی گفت: "گاهی می‌شنویم بعضی می‌گویند یا در گذشته گفته‌اند که وقتی ما آمدیم مسئولیت پیدا کردیم، توانستیم سایه جنگ را از سر کشور رفع کنیم، اما این حرف‌ها درست نیست و واقعیت آن است که در تمامی سال‌های متمادی، حضور ملت در صحنه، باعث رفع سایه جنگ و تعرض از سر ایران شده است."

اسحاق جهانگیری، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری نیز روز شنبه ۹ اردیبهشت در تلویزیون ایران، در دفاع از عملکرد دولت حسن روحانی در بخش دفاعی، گفته بود که بودجه تقویت بنیه دفاعی در سال ۹۶ در دولت یازدهم به‌نسبت سال ۹۱ در دولت دهم، چهار برابر شده است.

دور روز پس از این سخنان، سردار حسین دهقان، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اعلام کرد که بودجه دفاعی نسبت به دولت گذشته، تا ۲.۵ برابر افزایش پیدا کرده است.

در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ نیز محسن رضایی، کاندیدای وقت در کارزار تبلیغاتی خود وعده داده بود که سربازی حرفه‌ای را جایگزین سربازی اجباری خواهد کرد. ستاد کل نیروهای مسلح در آن زمان هم از کاندیداهای ریاست جمهوری خواست تا در مورد مسائل مربوط به نیروهای نظامی که از حیطه ریاست جمهوری خارج است، اظهارنظر نکنند.

بیشتر بخوانید:

موضع سیاسی و منش و جهان‌بینی این کاندیداهای نظام برای انتخابات ریاست جمهوری را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

بیشتر بخوانید، در صفحه ویژه انتخابات

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • فرهاد - فریاد

    حق با این سردار بی ستاره است اگر روحانی و رئیس جمهورها عرضه داشتند اینها حرف نمی زدند روحانی هم در جواب این سردار خالی بند وزیر دفاع را در جلسات دولت راه ندهد همچنین بودجه های نظامی مربوط به دریافتهای ۵۰۰ میلیونی سرداران تا ارائه ي مصوبات بودجه واریز نکند اما دریغ از یک ذره جسارت . وقتی رئیس جمهور حق ندارد در مورد آزادی مطبوعات حرف بزند در مورد اقتصاد هم از طرف خامنه ای به او اقتصاد مقاومتی دیکته میشود و هزاران دخالت دیگر پس چرا خامنه ای مسئولیت اینهمه کثافتکاری هایش را بعهده نمی گیرد ؟