ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انتقاد روزنامه‌نگار آلمانی ترک‌تبار از اردوغان از پشت میله‌های زندان در استانبول

دنیز یوجل، روزنامه‌نگاری که در استانبول زندانی است در مقاله‌ای که از زندان فرستاده خواهان محاکمه عادلانه خود شده و گفته است همچنان از دمکراسی، عدالت و آزادی دفاع خواهد کرد.

دنیزل یوجل، روزنامه‌نگار آلمانی ترک‌تبار که در حال حاضر در زندانی در استانبول به‌سر می‌برد در مقاله‌ای که از زندان فرستاده سخنان اردوغان درباره پرونده قضائی خود را مورد انتقاد قرار داده و خواهان محاکمه عادلانه خود شده است.

دنیز یوجل، روزنامه‌نگار آلمانی ترک‌تبار از ماه فوریه سال جاری در استانبول زندانی است.

مقاله دنیز یوجل در روزنامه "ولت" آلمان، رسانه‌ای که نمایندگی آن را در ترکیه برعهده داشت، منتشر شده است. یوجل در این مقاله گفته است که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه پیش از آن‌که محاکمه قضائی او برگزار شود حکم به محکومیت او صادر کرده است.

او در این مقاله که به وکلای خود در زندان دیکته کرده با اشاره به کشورهایی چون آذربایجان و بلاروس نوشته که ممکن است در چنین کشورهایی رهبر حکومت یک زندانی را پیش از محاکمه محکوم و دستور را به قضات و وکلا صادر کند اما در "جهان متمدن" چنین فرایندی "غریب" است.

یوجل نوشته که تنها چیزی که خواست اوست "یک محاکمه عادلانه" است. به‌گفته این روزنامه‌نگار زندانی، در این محاکمه باید قانون فعلی ترکیه، حقوقِ جهان‌شمولِ بشر و استانداردهای حقوقی تأمین شوند و نه آن‌که "زیر پا گذاشته شوند".

او گفته است چنین محاکمه‌ای "نمی‌تواند به حکمی جز آزادی او منجر شود" و او از این بابت "کاملاً مطمئن" است.

ترک زندان از درب اصلی و نه پشتی

دنیزل یوجل در بخش دیگری از نوشته خود آورده است که زندان را "نه از در پشتی آن که از درب اصلی آن که من را از آن وارد کردند ترک خواهم کرد."

او با اشاره به همه‌پرسی تغییرات قانون اساسی ترکیه که به قدرت بیشتر اردوغان منجر شد، نوشته است: "من در این کشور مبارزه برای دموکراسی، عدالت و آزادی را که با تغییراتِ آشکارا نامشروعِ قانون اساسی به هیچ وجه پایان نیافته است، در آینده نزدیک به‌عنوان یک روزنامه‌نگار همچنان همراهی خواهم کرد."

دنیزل یوجل در ماه فوریه سال جاری در استانبول احضار شد و خود را داوطلبانه به پلیس معرفی کرد. او از آن زمان در زندان به‌سر می‌برد. مقامات ترکیه یوجل را به‌دلیل نوشتن مقاله‌ای درباره کودتای نافرجام ژوئیه سال گذشته و مسئله کردها در این کشور متهم به "تبلیغات به سود تروریسم" و "تحریک مردم" کرده‌اند.

دولت آلمان خواهان آزادی فوری یوجل شده و منتقدان بازداشت او را با انگیزه‌های سیاسی می‌دانند.

رجب طیب اردوغان در ماه آوریل (فروردین) سال جاری در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی تی‌جی‌آرتی گفته بود که تا زمانی که در سمت رئیس جمهوری ترکیه باقی است اجازه نخواهد داد که یوجل به آلمان بازگردانده شود.

اردوغان این روزنامه‌نگار را جاسوس آلمان و مأمور حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) نامیده بود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.