ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

یک کارگر معدن زمستان یورت خطاب به حسن روحانی: آقای رئیس‌جمهور، تا الان کجا بودید؟

معدنچیان معدن زمستان یورت هنگام حضور حسن روحانی در این معدن به ماشین حامل او حمله‌ور شدند و علیه رئیس‌جمهوری و دولت مستقر شعار دادند.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، روز یک‌شنبه ۱۷ اردیبهشت با حضور در معدن زمستان یورت آزاد‌شهر استان گلستان از این معدن بازدید کرد. جایی که بر اساس آخرین آمارها، اجساد ۲۲ معدنچی از آن خارج شده است و عملیات امداد و نجات برای یافتن دیگر معدنچیان ادامه دارد: معدن یورت: از سرنوشت ۱۳ کارگر هنوز خبری نیست

حضور حسن روحانی در معدن زمستان یورت استان گلستان

دیدار حسن روحانی با معدنچیان اما بی‌حاشیه نبوده است. خبرگزاری فارس فیلمی از حمله کارگران معترض خشمگین به ماشین حامل او منتشر کرده و به نظر می‌رسد که این حملات هم در آغاز حضور حسن روحانی در محل و هم در هنگام خروج او از معدن رخ داده‌اند.

معدنچیان در آستانه دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران علیه رئیس‌جمهوری و دولت مستقر هم شعار داده‌اند. تصاویری از این بازدید منتشر شده است که خانواده‌های معدنچیان جان‌باخته با در دست داشتن عکس اعضای درگذشته خانواده‌شان در محل حضور یافته‌اند تا با روحانی ملاقات کنند.

این در حالی‌ست که روز گذشته خبرهایی درباره درگیری نیروهای یگان ویژه مستقر در منطقه با معدنچیان و خانواده‌های کارگران درگذشته منتشر شده بود اما خبرهای تکمیلی نشان می‌داد که این درگیری جزیی بوده و فرمانده یگان ویژه بدون درگیری فضا را کنترل کرده است.

خبرگزاری تسنیم ویدئویی از دیدار روز یک‌شنبه حسن روحانی با معدنچیان منتشر کرده که در آن یک کارگر معدن خطاب به روحانی می‌گوید: «آقای رئیس‌جمهور، خوش‌ آمدید به اینجا آمدید اما دیگر فایده‌ای ندارد. ما ۲۲ سال است در معدن کار می‌کنیم اما هیچ‌کدام شما نمی‌دانید معدن‌کار یعنی چه؟ حالا یادتان آمده و جمع‌ شده‌اید آمده‌اید. ما ۴۰ نفرمان را از دست داده‌ایم. ۱۷۰ بچه بی‌پدر شده‌اند. ۴۰ زن بیوه شده‌اند. ما اصلاً نمی‌دانیم می‌خواهیم چه کار کنیم؟ چرا اینجا ایمنی ندارد و هیچ‌کس هم پیگیر نیست؟»

این کارگر معدن در ادامه می‌گوید: «چند سال پیش آمدیم دادگاه آزادشهر شکایت کردیم. همین همکارهای شما ما را با باتوم زدند، فرار کردیم.»

ادامه اعتراض‌های این معدنچی به حضور جمعی آن‌ها در مقابل فرمانداری پس از دریافت نکردن ۱۴ ماه برمی‌گردد. او خطاب به حسن روحانی می‌گوید: «ما آمدیم فرمانداری اعتراض کنیم. با زن‌های‌مان هم آمدیم. خانم‌هامان را آوردیم که حق‌مان را بگیریم. یعنی تو رئیس‌جمهور متوجه نشدی؟»

این کارگر در ادامه می‌گوید که از کارفرمای خود (شرکت اداره‌کننده معدن) ۲۰ میلیون تومان طلبکار است اما ۱۰ هزار تومان ندارد که فرزندش را دکتر ببرد.

او با اشاره به دشواری کار در معدن به مشکلات مربوط به بازنشستگی معدنچیان اشاره می‌کند: «یک کارگر معدن ۲۵ سال کار می‌کند و بعد از ۲۵ سال که بازنشسته می‌شود تنها یک میلیون و ۴۰۰هزار تومان حقوق بازنشستگی می‌گیرند. بچه‌هایش ازدواج می‌کنند. هزار گرفتاری دارد اما دیگر نفسی برای کار کردن ندارد. چه کار کند؟»

او اما وقتی درباره شرایط معدن زمستان یورت صحبت می‌کند به خشم می‌آید و می‌گوید که این معدن هزار و ۷۰۰ متر بدون تهویه جلو رفته است: «این مسئولان ما کجا هستند؟ دیشب معاون استاندار گفته که این معدن گاز نداشت. بیاریدش اینجا ببینم کجایش گاز نداشت؟ همه دروغ می‌گویند. من دلم درد دارد.»

مقایسه واکنش‌ها به حادثه پلاسکو و آن‌چه در معدن زمستان یورت رخ داده است، بخش دیگری از صحبت‌های این کارگر معترض است. او با مقایسه شمار کشته‌شدگان دو حادثه از دولت انتقاد می‌کند و می‌گوید که تشییع جنازه کارگران معدن در شأن آن‌ها نبوده است.

معدنچی معترض خطاب به حسن روحانی:

«نان نداریم بخوریم به قرآن مجید. من درد دارم. بگذارید حرفم را بزنم. همه‌شان مرده‌اند. ۴۰ نفر مرده‌اند. یک ماه دیگر نمی‌توانیم این‌ها را بیاوریم بیرون. ۴۰ روز دیگر نمی‌توانیم این‌ها را بیاوریم بیرون. همه بو گرفته‌اند این داخل. شما تا الان کجا بودی آقای رئیس‌جمهور؟ شما اصلاً می‌دانی معدن‌کار یعنی چه؟ بیمه‌های ما را نمی‌ریزند. ما کار می‌کنیم بیمه‌های ما را نمی‌ریزند. ما یک سال کار می‌کنیم شش ماه بیمه می‌ریزند. بیمه ما را کتابخانه رد می‌کنند. بیمه‌های ما را آرایشگری می‌زنند. {بیمه کار} زیان‌آور به ما نمی‌دهند. آقای رئیس‌جمهور چه کار کنیم ما؟»

این معدنچی در پایان در حالی‌ که به نظر می‌رسد اطرافیانش می‌خواهند او را آرام کنند و میکروفون را از او بگیرند، می‌گوید که می‌خواهد درد دلش را بگوید چون رئیس‌جمهوری دیگر به آنجا نمی‌رود: «رئیس‌جمهور دیگر به اینجا نمی‌آید. تا ۵۰ نفر نمیرند، رئیس‌‌جمهور دیگر اینجا نمی‌آید. به قرآن نمی‌آید. هیچ‌کس نمی‌آید اینجا درد دل ما را ببیند.»

در واکنش به انتشار خبر‌های اعتراض معدنچیان به حضور حسن روحانی در معدن زمستان یورت به‌خصوص از سوی رسانه‌های اصولگرای منتقد دولت، معاون سیاسی حسن روحانی با انتشار چند توئیت در توئیتر خود از قول حسن روحانی نوشته است که او به معدن زمستان یورت رفته تا معدنچیان فریاد کشیدن بر سر بالاترین مقام رسمی کشور، احساس آرامش کنند.

حمید ابوطالبی نوشته است که شخص او و استاندار گلستان مخالف سفر رییس جمهوری به منطقه و حضور در معدن زمستان یورت بوده‌اند.

کابران شبکه‌های اجتماعی هم به حضور روحانی در معدن زمستان یورت واکنش نشان داده‌اند. هواداران او این سفر را مثبت ارزیابی کرده‌اند و مخالفانش گفته‌اند قصد و غرضش سیاسی است و از این موضوع برای جذب آرای مردم در انتخابات پیش رو سو‌ء استفاده کرده است.

تقابل کارگران با او اما از مناظره‌های انتخاباتی مفیدتر بوده است. رضا حقیقت‌نژاد، روزنامه‌نگار در توئیتر خود نوشته است: «مناظره واقعی یعنی همین گفت‌و‌گوی رو در روی کارگر معدن با رئیس‌جمهوری؛ پر از درد، زخم،‌ خشم و بغض. چه کار خوبی کرد روحانی که رفت.»

شخص حسن روحانی اما از استان گلستان به استان آذربایجان غربی رفته و در جمع مردم ارومیه درباره حادثه معدن زمستان یورت و حضور خود در جمع معدنچیان گفته است: «معدن آزادشهر متعلق به بخش خصوصی و در اختیار یک نهاد بوده است. آنها باید پاسخگوی مردم باشند. ما با همه توان در کنار مردم و کارگران و در کنار معدنچیان و خانواده‌های عزیز از دست داده خواهیم بود اما کسانی که مسئول آن معدن بوده‌اند چرا مهر سکوت بر دهان‌شان زده‌اند؟»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Farid

    در حالیکه کارتن‌خوابها بر اثر ریزش دیوار کارخانه در تهران جان میدهندو خانواده ها همچنان گور خوابی میکننند و معدنچیان ایران در عمق ۱۵۰۰ متری زمین باتنفس گاز متان و گردو وغبار زغال سنگ و مرگ بدنبال لقمه نانی هستند٬ برادران حکومتی ٬ میلیونها پول رابا حقووق و مزایای نجومی ویا با دلالی زمین و خانه و واردات و پورسانت قرار دادها بحسابهای خارجشان میریزند و باغ و ویلا در لواسان و شمال و شهریار و یا ماشینهای میلیاردی میخرندو....

  • nader

    در دولتی که کوله‌بران به کوه و سرما می‌زنند و جان می‌دهند، خانه وزیر، تجارتخانه است !!

  • نیارمندی

    روحانی یک مردبه تمام معناویک انسان شریف وصادق است احسنت به رای من که ازش چنین انسان پاکدامنی بیرون آمد روحانی یارستمدیدگان ویاورمحرومین است ولی حیف قدرت مطلق دردستش نیست کاش بودکه ایران وایرانی راجاودان میکرد