ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ردصلاحیت چند چهره اصلاح‌طلب در انتخابات شورای شهر

نام تعدادی از نامزدهای منتقد برای انتخابات شورای شهر تهران که در مرحله اول تأیید شده بودند، با فشار نهادهای امنیتی رد شد. چند تن از آن‌ها از زندانیان سیاسی سابق هستند.

چند تن از نامزدهای منتقد برای انتخابات شورای شهر تهران، از جمله چند زندانی سیاسی سابق به‌رغم آن‌که در مرحله نخست تأیید صلاحیت شده بودند با فشار نهادهای امنیتی رد صلاحیت شدند.

در پنجمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا در ایران ۱۴ هزار و ۵۰۰ نفر رد صلاحیت شده‌اند.

فرهاد تجری، سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات این خبر را روز پنج‌شنبه ۲۱ اردیبهشت تأیید کرد و گفت: "اسناد و مدارک مراجع مرتبط امنیتی در بررسی صلاحیت افراد ترتیب اثر داده شد."

تجری افزود این اقدام "هیچ مغایرتی با قانون موجود ندارد و هیئت نظارت هر کجا مستندی وجود داشته باشد می‌تواند بررسی کند."

بدین ترتیب اسامی نهایی نامزدهای انتخابات شورای شهر تهران اعلام شد و نام اصلاح‌طلبانی همچون عبدالله مومنی، علی تاجرنیا، عماد بهاور، صمد معروف و نسرین وزیری در میان ردصلاحیت‌شدگان قرار گرفت.

مؤمنی، تاجرنیا، بهاور و وزیری چهار نامزدی بودند که در رویدادهای پس از دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال ۱۳۸۸ بازداشت شده و مدت‌ها در زندان به‌سر برده بودند.

نام این افراد ابتدا در بین تأیید صلاحیت‌شدگان قرار داشت و در این مدت رسانه‌های ایران نیز با چند تن از آن‌ها به‌عنوان کاندیدای انتخابات شهر و روستا مصاحبه کرده بودند.

پیش از اعلام ردصلاحیت این افراد، غلامحسین اسماعیلی، رئیس کل دادگستری استان تهران، از تأیید صلاحیت برخی از زندانیان سیاسی سابق برای شرکت در انتخابات شوراهای شهر انتقاد کرده و آن را عامل «خسران برای شوراها» دانسته بود.

اسماعیلی با بیان این‌که در بررسی صلاحیت‌ها به این سوابق اعتنای لازم نشده بود، گفت: "گرچه به موجب قانون مرجع بررسی صلاحیت‌، هیئت‌های اجرایی و نظارت هستند و دستگاه قضا صرفاً سوابق را به مراجع مربوطه ارسال می‌کند، اما توقع و انتظار بود که در جهت حفظ سلامت و کارایی بهتر شوراها به این موارد بسیار مهم بیشتر توجه می‌شد."

رئیس کل دادگستری استان تهران اظهار امیدواری کرده بود که در فرصت باقی مانده ردصلاحیت‌های مورد نظر دستگاه قضائی انجام شود.

عبدالله مؤمنی، سخنگوی سابق ادوار تحکیم وحدت و از مسئولان ستاد انتخاباتی مهدی کروبی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ که نزدیک به پنج سال در زندان بود، در بیانیه‌ای ردصلاحیت خود را نتیجه فشار نهادهای امنیتی و نظامی بر هیئت‌های اجرایی دانسته و با انتشار تصویری از نامه تأیید صلاحیتش در مرحله نخست، از حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران خواست تا نسبت به این تبعیض واکنش نشان دهد.

مؤمنی پیش از این نیز گفته بود که "هیئت نظارت مجلس باید بر قانون و حقوق مردم ایستادگی کند."

علی تاجرنیا، عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت، از احزاب ممنوع‌شده اصلاح‌طلبان است که در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران در کمیته صیانت از آراء ستاد میرحسین موسوی، کاندیدای اصلاح‌طلبان عضویت داشت. او در جریان رویدادهای سال ۱۳۸۸ بازداشت و در آذرماه ۱۳۸۹ از زندان آزاد شد.

عماد بهاور، رئيس شاخه جوانان نهضت آزادی ايران، در اسفندماه ۸۸ بازداشت و پس از گذراندن پنج سال زندان آزاد شد.

نسرین وزیری، روزنامه‌نگار روزنامه‌های اصلاح‌طلب نیز در دی‌ماه ۱۳۸۸ در جریان حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری بازداشت شد و یک ‌ماه در زندان به‌سر برد.

معروف صمدی هم از اصلاح‌طلبان اهل سنت است که پیش از این در دوره‌های پنجم و چهارم مجلس نماینده سنندج، دیواندره و کامیاران بود. او قبلاً فرماندار مهاباد نیز بود و در انتخابات دوره دهم مجلس شورای اسلامی به دلیل رد صلاحیت توسط شورای نگهبان از رقابت بازماند.

اصلاح‌طلبان در لیست نهایی خود برای انتخابات شورای شهر تهران نام برخی از این افراد را نیاوردند و همین موجب اعتراض گروه دیگری از اصلاح‌طلبان شده بود.

سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات، جمعه ۱۵ اردیبهشت گفته بود که این هیئت اجازه نخواهد داد افراد دارای سابق «فتنه و فساد» در انتخابات کاندیدا شوند. او افزوده بود که هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات صلاحیت افراد تأیید شده در مراحل قبلی را رد خواهد کرد.

در روزهای اخیر شایعه ردصلاحیت این گروه از اصلاح‌طلبان منتشر شده بود و علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس در واکنش گفته بود که وقتی هیئت اجرایی و هیئت نظارت استان کسی را تأیید می‌کند دیگر نهادی غیر از این‌ها نباید وارد موضوع شود و افراد را ردصلاحیت کند.

مطهری این اقدام را "خلاف قانون" خوانده و گفته بود به کسانی که در مرحله دوم ردصلاحیت شده‌اند توصیه کرده "ایستادگی و پافشاری" کنند.

محمود صادقی، نماینده اصلاح‌طلب مجلس نیز دخالت هیئت‌های مرکزی در نتایج بررسی صلاحیت‌ها را غیرقانونی دانسته و گفته بود: "هیأت نظارت مرکزی اختیار رد تصمیم هیأت‌های نظارت شهرستان و استان در مورد ‌تأیید صلاحیت کاندیداها را ندارد."

پنجمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا در ایران همزمان با دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری روز جمعه ۲۹ اردیبهشت برگزار خواهد شد و در آن ۱۴ هزار و ۵۰۰ نفر رد صلاحیت شده‌اند.

تبلیغات انتخابات شوراهای شهر و روستا از ساعت ۲۴ چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت آغاز شد و تا ساعت ۸ صبح روز ۲۸ اردیبهشت ادامه خواهد داشت.

در تهران نامزدها برای کسب ۲۱ کرسی شورای شهر رقابت خواهند کرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • انتخابات ریاست جمهوری به احتمال زیاد به دور دوم خواهد رفت و این به نفع اصلاح طلبان در انتخابات شورای شهر تمام خواهد شد. چون مردم معمولا به انتخابات شوراها اهمیت نمیدادند و در دور دوم آن شرکت نمیکردند ولی اینبار به خاطر انتخابات ریاست جمهوری خواهند آمد.