ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

افغانستان در سال ۲۰۱۸: بی‌ثبات‌تر و ناامن‌تر

رئیس اداره اطلاعات ملی آمریکا در جلسه علنی سنا آمریکا گزارشی از وضع خاورمیانه با توجه به افغانستان ارائه داد. وضع سیاسی و امنیتی افغانستان شکننده‌تر خواهد شد.

دن کوتس، رئیس اداره اطلاعات ملی آمریکا در جلسه علنی کمیته اطلاعاتی سنا آمریکا گزارشی از وضع خاورمیانه با توجه ویژه به افغانستان ارائه داد. بر اساس این گزارش، وضع سیاسی و امنیتی افغانستان در سال آینده بی‌ثبات‌تر و شکننده‌تر خواهد شد.

مقامات آمریکایی می‌گویند تنها یک راه باقی مانده: افزایش نیروی نظامی برای کشاندن طالبان پای میز مذاکره.

پیش از این واشنگتن‌پست گزارش داده بود که مشاوران بلندپایه وزارت خارجه آمریکا طرحی را برای تغییر رویکرد آمریکا در افغانستان با هدف مقابله مؤثرتر با طالبان به دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا تسلیم کرده‌اند. بر اساس این طرح، در آینده وزارت دفاع آمریکا به تنهایی و مستقل از کاخ سفید می‌تواند تعداد سربازان ارتش آمریکا در افغانستان را افزایش دهد و از اختیارات ویژه‌ای هم برای بمباران مواضع طالبان در افغانستان برخوردار می‌شود. این طرح را هنوز رئیس جمهوری آمریکا تصویب نکرده است. گزارش رئیس اداره اطلاعات ملی آمریکا به کمیته اطلاعاتی سنا در بستر این تحولات اهمیت دارد.

بر اساس گزارش دن کوتس، نیروهای نظامی افغانستان در حال عقب‌نشینی‌اند. دولت افغانستان فقط بر ۵۷ درصد خاک این کشور تسلط دارد:

«بر اساس گزارش نهادهای اطلاعاتی، وضع سیاسی و امنیتی افغانستان در سال ۲۰۱۸ بدتر خواهد شد. افزایش اندک نیروی نظامی آمریکا و متحدانش هم تأثیر چندانی در این روند نمی‌گذارد.»

ژنرال جان نیکلسون، فرمانده نیروهای آمریکایی ناتو در افغانستان در فوریه سال جاری اعلام کرده بود که برای حفظ امنیت افغانستان به هزاران سرباز دیگر از کشورهای هم‌پیمان با آمریکا نیاز دارد.

بر اساس طرح تازه وزارت دفاع آمریکا، در نظر گرفته شده که تعداد سربازان آمریکایی در افغانستان از ۳ هزار نفر به ۸۴۰۰ نفر افزایش پیدا کند. علاوه بر این دیگر کشورهای عضو ناتو هم می‌بایست بر همین اساس بر تعداد نیروهای مستقرشان در افغانستان بیفزایند این نیروها سپس مستقیماً زیر نظر وزارت دفاع آمریکا و بدون دخالت کاخ سفید، هرگاه که لازم باشد به مأموریت‌هایی اعزام می‌شوند.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان روز گذشته اعلام کرد که این کشور نیروی نظامی به افغانستان اعزام نمی‌کند.

پیش از این کاخ سفید اعلام کرده بود که حضور نظامی آمریکا در افغانستان به توفیق اشرف غنی، رئیس جمهوری این کشور برای مقابله با فساد در ارتش افغانستان و آموزش بهتر نیروهای نظامی در این کشور بستگی دارد. دن کوتس، رئیس اداره اطلاعات ملی آمریکا، در گزارش‌اش به سنا اعلام کرد که علاوه بر این توفیق دولت افغانستان در صلح با طالبان هم ممکن است به ثبات سیاسی و امنیتی افغانستان کمک کند.

صدیق صدیقی، سخنگوی دولت اشرف غنی به واشنگتن پست گفته است:

«بزرگ‌ترین چالش ما طالبان است. ما به کمک بیشتری برای اعمال فشار به طالبان و کشاندن آن‌ها به پای میز مذاکره نیاز داریم. ما توقع نداریم که آمریکا وارد افغانستان بشود و همه کارها را انجام دهد. اما ما به حمایت نیاز داریم.»

ارتش افغانستان به دلیل ضعف فرماندهی و همینطور فساد اداری نمی‌تواند از قلمرو حکومت افغانستان در برابر تهاجم روزافزون طالبان به طور مؤثری دفاع کند. در سال ۲۰۱۶ تعداد سربازان افغان که در درگیری با طالبان کشته شدند از مجموع تلفات ارتش آمریکا در این کشور از سال ۲۰۰۱ تاکنون بیشتر است.

برخی از مقامات دولت افغانستان پیش از این پاکستان را متهم کرده بودند که خواهان تداوم ناامنی در خاک افغانستان است. آن‌ها می‌گویند پاکستان، روسیه و ایران علاقه چندانی به یک افغانستان باثبات ندارند.

دولت ترامپ تاکنون درباره حمایت پاکستان از طالبان تصمیم مشخصی نگرفته است. اما  تلویجاً پاکستان را تهدید کرده که اگر به حمایتش از طالبان ادامه دهد، تحریم‌های اقتصادی علیه این کشور اعمال می‌کند.

پنج‌شنبه ۴ مه گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی وارد کابل شد. دولت اشرف غنی با بستن قرارداد صلح با حکمتیار قصد دارد به طالبان نشان دهد که صلح امکان‌پذیر است.

 بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.