ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعضای «هیئت عالی نظارت بر انتخابات» در آذربایجان شرقی استعفا دادند

اعضای هیئت عالی نظارت بر انتخابات شوراها در آذربایجان شرقی استعفا کردند. برگزاری انتخابات شوراها بدون هیئت نظارت امکان‌پذیر نیست. آیا انتخابات به تعویق می‌افتد؟

سه عضو هیئت عالی نظارت بر انتخابات شوراها در تبریز از مقام خود استعفاء کردند. تائید صلاحیت برخی از نامزدها از سوی هیئت عالی نظارت بر انتخابات‌ دلیل این کناره‌گیری است.

برگزاری انتخابات شوراها در آذربایجان شرقی ممکن است به تعویق بیافتد. عکس- آرشیو

انتخابات شوراهای شهر و روستا در استان آذربایجان شرقی ممکن است به تعویق بیافتد. در آخرین روزهای تبلیغات نامزدها، تائید صلاحیت تعدادی از نامزدها از سوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات به محل اختلاف هیئت نظارت عالی استان و هیئت مرکزی تبدیل شده است.

به دنبال این اختلاف نظر که بر سر تائید صلاحیت مجدد تعدادی از نامزدهای رد صلاحیت شده، به وجود آمده، سه عضو هیئت عالی نظارت بر انتخابات آذربایجان شرقی عصر شنبه ۲۳ اردیبهشت با انتشار نامه‌ای اعلام کردند که از مقام خود استعفاء کرده‌اند.

سلمان خدادی، رضا علیزاده و قلی‌الله قلی‌زاده که هر سه به اصول‌گرایان نزدیک هستند، در نامه‌ای به محمود شاه‌نشین رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها دلیل استعفای خود را تائید صلاحیت برخی از نامزدهای رد صلاحیت شده و «بی توجهی به استعلام نهادهای چهارگانه» اعلام کرده‌اند.

اسامی نامزدهای تائید صلاحیت شده از سوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات تا به حال اعلام نشده است، اما به نظر می‌رسد تائید صلاحیت نامزدهای نزدیک به حامیان دولت حسن روحانی به استعفای اعضای هیئت عالی نظارت استان آذربایجان شرقی انجامیده است.

این هیئت پیش از این شکور اکبر‌نژاد، غلامحسین ریحان‌نژاد، اکرم خیرخواه، محمد پورحسن، بهزاد فرزام و فردین الهیاری را به رغم تائید در هیئت‌ اجرایی، رد صلاحیت کرد.

سلمان خدادادی عضو هیئت عالی نظارت بر انتخابات آذربایجان شرقی به خبرگزاری «آناج» گفته است که با تائید صلاحیت این افراد، انتخابات شورای شهر در تبریز «سالم نخواهد بود».

او تائید صلاحیت نامزدهای رد صلاحیت شده در هیئت مرکزی را «دخالت غیرقانونی در هیئت‌های استانی» دانسته و از سایر نمایندگان آذربایجان شرقی در مجلس هم خواسته است که از پذیرش عضویت در هیئت نظارت استانی خودداری کنند.

بر اساس قانون انتخابات شوراها در صورت کناره‌گیری اعضای هیئت نظارت استانی، هیئت نظارت مرکزی باید افراد جایگزین را برای تشکیل این هیئت انتخاب کند.

چنانچه هیچ یک از نمایندگان آذریایجان شرقی عضویت در هیئت نظارت استانی را نپذیرند، برگزاری انتخابات شوراها در این استان به تعویق خواهد افتاد.

تائید صلاحیت مجدد نامزدهای رد صلاحیت شده در هیئت مرکزی در چند روز گذشته با انتقاد شدید برخی از شخصیت‌های سیاسی و مذهبی آذربایجان شرقی روبرو شده است.

در پیوند با همین موضوع حکمتعلی مظفری رئیس دادگستری آذربایجان شرقی گفته است که برخی از افرادی که تائید صلاحیت شده‌اند، «پرونده فساد دارند و تحت تعقیب هستند».

بیشتر بخوانید: مجموعه گزارش‌های زمانه در باره فساد در شهرداری‌ها

فساد مالی شورای شهر و شهرداری تبریز و برخی دیگر از شهرهای استان آذربایجان شرقی به دستگیری و محاکمه بیش از ۴۰ تن از مدیران شهرداری و اعضای شوراهای شهر انجامید.

بر اساس گزارش رسانه‌های محلی المیرا خامه‌چی، اکرم حضرتی و حبیب شیری‌آذر سه عضو شورای شهر و ۲۲ مدیر شهرداری تبریز در ارتباط با این پرونده بازداشت و تحت پیگرد قضایی قرار گرفتند.

دادستان آذربایجان شرقی فروردین امسال گفته بود که در ارتباط با پرونده فساد مالی شهرداری تبریز ۳۱ نفر تحت تعقیب قرار گرفتند که از این تعداد برای ۱۹ نفر قرار بازداشت موقت صادر و مابقی با قرار وثیقه آزاد هستند.

بر اساس گزارش رسانه‌های محلی آذربایجان شرقی برخی از متهمان به «ارتشاء در شهرداری» در انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا ثبت‌نام کرده و تائید صلاحیت شده‌اند.

بیشتر بخوانید: صفحه ویژه انتخابات در زمانه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.