ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزارت خارجه آمریکا: در شمال دمشق کوره جسدسوزی ساخته شده

وزارت خارجه آمریکا می‌گوید ایران در کشتار زندانیان صیدیانا دست داشته و روسیه هم دست‌کم از کشتار زندانیان آگاه بوده، اما اقدامی برای متوقف کردن آن انجام نداده.

وزارت خارجه آمریکا ادعای تازه‌ای را در میان آورده: حکومت بشار اسد در زندان مخوف صیدیانا در شمال دمشق، برای سوزاندن اجساد اعدامیانی که در گورهای دسته‌جمعی دفن شده‌اند، کوره جسدسوزی ساخته است.

تصویر ماهواره‌ای که آمریکا از زندان صیدیانا در شمال دمشق تهیه کرده

استوارت جونز، یکی از مقامات وزارت خارجه آمریکا شامگاه گذشته ماجرا را به این شکل شرح داد:

در اطراف دمشق هزاران زندانی را که به دست حکومت اسد اعدام شده‌اند در گورهای دسته‌جمعی دفن کرده‌اند. ساکنان شمال دمشق متوجه شده‌اند که مخفیانه این اجساد را از گورها خارج می‌کنند و به زندان صیدیانا انتقال می‌دهند تا آن‌ها را بسوزانند و به این ترتیب آثار گورهای دسته‌جمعی را از میان بردارند.

خبرگزاری رویترز و واشنکتن‌پست در گزارش‌های جداگانه‌ای این خبر را بازتاب داده‌اند.

جونز در جمع خبرنگاران گفته است: «ما گمان می‌کنیم با ساختن کوره جسدسوزی تلاش می‌شود که ابعاد کشتار جمعی زندانیان در زندان صیدیانا را پنهان کنند.»

این مقام وزارت خارجه آمریکا حکومت اسد را متهم کرده که بین غیرنظامیان معترض و شبه‌نظامیان مسلح مخالف اسد هیچگونه تمایزی قائل نبوده است.

عفو بین‌الملل پیش از این در گفت‌وگو با زندانیان سابق زندان صیدیانا گزارشی از شکنجه و آزار و اعدام گسترده مخالفان اسد تهیه کرده بود. وزارت دادگستری سوریه گزارش عفو بین‌الملل را تکذیب کرده بود و گفته بود این گزارش با انگیزه‌های سیاسی و تنها بر اساس احساسات مخالفان خارج‌نشین اسد تهیه شده است.

تصویری از کوره جسدسوزی بیرون از محوطه زندان صیدیانا

وزارت خارجه آمریکا تصاویر ماهواره‌ای از زندان صیدیانا در شمال دمشق در اختیار دارد که نشان می‌دهد که در محوطه بیرون از زندان به تدریج یک کوره جسدسوزی ساخته شده و ظاهراً برای نخستین بار فوریه سال جاری شروع به کار کرده است.

نکته اینجاست که در این گزارش، وزارت خارجه آمریکا می‌گوید ایران در کشتار زندانیان صیدیانا دست داشته و روسیه هم دست‌کم از کشتار زندانیان آگاه بوده، اما اقدامی برای متوقف کردن آن انجام نداده.

هفته گذشته سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه به دیدار دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا رفت. در این دیدار که در فضایی صمیمانه و دوستانه اتفاق افتاد، بحث کشتار زندانیان صیدیانا و تلاش حکومت اسد برای از میان برداشتن آثار کشتار در اطراف دمشق مطرح نشد.

وزارت دادگستری سوریه چند ساعت بعد از انتشار این خبر، بعد از ظهر سه‌شنبه ۱۶ مه با انتشار بیانیه‌ای سوزاندن اجساد اعدامیان سوری را تکذیب کرد. در بیانیه وزارت خارجه سوریه، آمریکا متهم شده که در آستانه برگزاری اجلاس صلح ژنوُ بر ضد حکومت اسد شایعه تازه‌ای ساخته است.

در بیانیه وزارت خارجه سوریه آمده است:

« آمریکا عادت دارد کمی قبل از آغاز هر دور مذاکرات جدید چه در ژنو و چه در آستانه چنین اتهاماتی را مطرح کند. اهداف وارد کردن این اتهامات علیه دولت سوریه با توجه به فُرم و محتوا و زمان آن، کاملا مشخص و واضح است.»

دور بعدی اجلاس صلح ژنو چهارشنبه ۱۶ مه آغاز می‌شود.

جونز در جمع خبرنگاران گفت که وزارت خارجه آمریکا تصاویر ماهواره‌ای را که احداث کوره جسدسوزی را ثابت می‌کند هنوز در اختیار روسیه قرار نداده است.

یکی از اهداف سفر وزیر خارجه روسیه به واشنگتن، جلب حمایت آمریکا برای توافق ۴ مه آستانه بود که به موجب آن مناطق کاهش تنش در سوریه ایجاد می‌شود.

سازمان ملل اعلام کرده که تاکنون در جنگ داخلی سوریه ۴۰۰ هزار نفر کشته شده‌اند و دست‌کم نیمی از جمیت ۲۲ میلیون نفری سوریه نیز آواره شده است. بسیاری از کشته‌شدگان غیرنظامی بودند.

به گزارش عفو بین‌الملل در فاصله بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ ، بین ۶۵ تا ۱۱۷ هزار نفر در سوریه به زندان‌های بشار اسد افتادند. از بین این تعداد زندانی، دست‌کم ۱۸ هزار زندانی اعدام شده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • محمد

    بعید می دانم هیتلر با تمام جنایتکاری ها و آدم سوزی هایش، کودکان خردسال یهودی را قتل عام کرده باشد . اما بشار اسد در روز روشن با شیمیایی بسیاری از کودکان مملکت خودش را به خاک و خون کشید . در تاریخ فقط صدام یک همچین کاری کرده است. و مطمئن باشید عاقبتش هم روزی مثل صدام خواهد شد.

  • احمد

    اسد نمی خواد اشتباه دهه شصتِ حامی اصلی اش رو تکرار کنه. بهمین دلیل سعی می کنه هیچ ردی باقی نگذارد.

  • شهیر

    مسخره است. این عکس هیچ چیز را نمایش نمیدهد. هر کی هر چی دلش میخواد دروغ های شاخدار خرطوم دار درست میکنه به خورد ما میده. زود داد و بیداد راه نیندازید که اسد چنین و اسد چنان. آره میدونم. همه اش درست. اما این عکس های نامعلوم در ست کردن و کوره و این حرفها که نزدیکش کنن به هیتلر، مار کشیدنه. ولی مخاطبان بیسواد نیستند.