ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نخستین دیدار اردوغان و ترامپ: تعارفات و حرف‌های کلی

ارسال سلاح برای کردهای شمال سوریه و استرداد گولن رابطه آنکارا با واشنگتن را پرتنش کرده بود. ترامپ با اردوغان مانند یک شریک تجاری رفتار کرد.

شامگاه گذشته برای اولین بار رجب طیب اردوغان و دونالد ترامپ، رؤسای جمهور ترکیه و آمریکا با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند. اردوغان از ائتلاف بین آمریکا و یگان‌های مدافع خلق خشنود نیست و استرداد فتح‌الله گولن هم در صدر خواسته‌های ترکیه قرار دارد. با این‌همه نخستین دیدار اردوغان با ترامپ به تعارفات و حرف‌های کلی گذشت.

نخستین دیدار اردوغان و ترامپ: تعارفات و حرف‌های کلی

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا بر همکاری درازمدت و پایدار واشنگتن با آنکارا تأکید کرد و گفت: «ما روابط بسیار خوبی با هم داشتیم و از این به بعد بهتر هم می‌شود.»

اردوغان «پیروزی افسانه‌ای» ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را به او تبریک گفت.

آنکارا به هیچ‌وجه خشنود نیست که آمریکا سلاح‌های سنگین در اختیار کردهای شمال سوریه قرار می‌دهد. اردوغان در نشست خبری مشترکش با ترامپ گفت: «می‌بایست با همه گروه‌های تروریستی در جهان مقابله شود. از جمله با یگان‌های مدافع خلق در شمال سوریه.»

ترامپ اما درباره این موضوع ترجیح داد سکوت کند.

دولت ترکیه «یگان‌های مدافع خلق» در شمال سوریه را با حزب کارگران کردستان (پ ک ک) هم‌پیمان‌ می‌داند و از این واهمه دارد که بعد از آزادسازی رقه که اکنون در تصرف گروه دولت اسلامی (داعش) است، یگان‌های مدافع خلق، سلاح‌های سنگین را در اختیار پ ک ک قرار دهند. قبل از سفر اردوغان به آمریکا، آنکارا ناتو را به تبانی با «تروریست»‌ها متهم کرده بود.

یگان‌های مدافع خلق اما از تصمیم واشنگتن برای ارسال سلاح‌های سنگین استقبال کرده‌‌اند. آن‌ها اعلام کرده‌اند که با در اختیار داشتن سلاح‌های سنگین می‌توانند نقش «مؤثرتر و سازنده‌تری در مقابله با تروریسم» ایفا کنند.

دونالد ترامپ در نشست خبری مشترکش با اردوغان خاطرنشان کرد که واشنگتن از آنکارا در مبارزه با گروه دولت اسلامی (داعش) و پ ک ک حمایت می‌کند.

ترامپ به «حوادث تروریستی وحشتناک» در ترکیه اشاره کرد و به اردوغان اطمینان داد که مکان‌ها و مخفیگاه‌های گروه‌های تروریستی در سوریه و عراق از میان برداشته می‌شود. رئیس جمهوری آمریکا «شهامت و قدرت» ارتش ترکیه در نبرد با پ ک ک و در سوریه را ستود.

بعد از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، اردوغان با او تلفنی صحبت کرده و به او تبریک گفته بود. شامگاه گذشته اما برای نخستین بار اردوغان و ترامپ با یکدیگر ملاقات و گفت‌وگو کردند.

بعد از کودتای نافرجام ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۶ در ترکیه، آنکارا همواره از واشنگتن خواسته بود  فتح‌الله گولن، واعظ مذهبی را از خاک آمریکا اخراج کند. دولت اسلامگرای ترکیه، گولن را متهم می‌کند که در سازماندهی کودتا نقش داشته است.

در نشست خبری اردوغان – ترامپ از استرداد فتح‌الله گولن سخنی به میان نیامد.

همکاری‌های اقتصادی در زمینه انرژی و خرید سلاح از آمریکا از دیگر موضوعاتی بود که روسای جمهوری آمریکا و ترکیه درباره آن با هم گفت‌وگو و رایزنی کردند.

آمریکا و ترکیه در ناتو، در سازمان ملل و در اجلاس ۲۰ کشور صنعتی جهان با هم همکاری تنگاتنگی دارند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.