ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اختلاف نظر شورای نگهبان با دولت بر سر اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری

وزیر کشور اعلام کرده که نتایج انتخابات ریاست جمهوری یک‌جا و به سرعت اعلام می‌شود. شورای نگهبان اما معتقد است که نتایج می‌بایست به تدریج اعلام شود.

بین وزارت کشور و شورای نگهبان بر سر چگونگی اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری اختلاف نظر افتاده است. وزیر کشور گفته بود نتایج شمارش آراء در زمان کوتاه اعلام می‌شود اما سخنگوی شورای نگهبان می‌گوید نتایج همچون دوره‌های قبل به‌تدریج اعلام خواهد شد.

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان

نظر وزارت کشور و شورای نگهبان درباره چگونگی اعلام نتایج انتخابات روز چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت به‌فاصله کوتاهی از هم بیان شد.

ابتدا عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور در نشست خبری خود از اعلام زود و سریع نتایج انتخابات ریاست جمهوری خبر داد.

رحمانی فضلی اعلام نتایج به‌صورت تدریجی در دوره‌های قبلی را با مشکلاتی همراه دانست و گفت: “جابه‌جایی آرا و بالا و پایین رفتن نتایج سوء تفاهم و گمانه‌زنی ایجاد می‌کرد” از این رو تصمیم گرفته شده که “آمار پس از شمارش نهایی به‌صورت یک‌باره اعلام شود”.

اما عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری خود در پاسخ به سخنان وزیر کشور گفت: "پیشنهاد ما این است که گزارش‌ها و نتایج شمارش آرا به‌تدریج برای مردم اعلام شود."

کدخدایی افزود: "اگرچه اعلام اولیه نتایج شمارش آرا بر عهده وزیر کشور است، اما پیشنهاد ما این است و سعی می‌کنیم رایزنی‌هایی با وزارت کشور در این‌باره صورت گیرد تا همین اتفاق هم بیفتد."

وزیر کشور در مورد مشکلات اعلام تدریجی نتایج انتخابات در دوره‌های قبل به‌عنوان مثال گفته بود که "آمار یک نامزد در یک استان نسبت به نامزدهای دیگر ۷۰، ۸۰ درصد  بیشتر بود اما در استان‌های دیگر نامزدهای دیگر رأی بیشتری کسب می‌کردند" و همین در نتایج انتخابات شبهه ایجاد می‌کرد.

در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۸ سرعت شمارش ۴۰ میلیون رأی کاغذی، تنها طی چند ساعت، از عوامل تردید برانگیزِ نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران بود.

در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم نتایج قطعی انتخابات یک روز بعد از برگزاری، یعنی در ۲۵ خرداد ۱۳۹۲ اعلام شد.

در این دوره ۷۲٫۷ درصد واجدان شرایط شرکت کردند و حسن روحانی با ۵۰٫۷۱ درصد کل آرا به عنوان رئیس جمهوری ایران برگزیده شد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • فرهاد - فریاد

    شورای نگهبان قطعا اطلاعی از هماهنگی خامنه ای و وزارت کشور و برنامه ریزی آنها برای مدیریت رای صندوقها ندارند و حتی هیچگاه شورای نگهبان متوجه نشد که صندوقهای پرشده توسط سپاه با صندوقهای رای مردم تفاوت دارد و هیچگاه آن صندوقها تحویل شورای نگهبان و وزارت کشور نشده است . آقای کدخدائی مهندسی انتخابات یعنی اینکه هر کس به اندازه ی وظیفه ای که برایش تعیین کرده اند باید بداند نه بیشتر .

  • علیرضا

    در سال 92 هم نتایج سریع اعلام شد ! توجه کنید 40 میلیون را به طور متمرکز نمی شمارند! صندوق ها در هر محلی توسط همون اعضای پای صندوق شمرده میشود! در نتیحه حتی اگر 100 میلیون هم رای در صندوق های زیاد جمع شده باشد باز در هر صندوق تعداد مشخثی رای بیشتر قرار ندارد.