ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ورود گرد و غبارهای «خطرناک» به ایران

<p>روزنامه تهران امروز در شماره چهارشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۰ به بررسی اثرات گرد و غبار و ريزگردها در ايران پرداخته است.</p> <!--break--> <p><br /> اين <a href="http://www.tehrooz.com/1390/3/25/TehranEmrooz/639/Page/16/" target="_blank" rel="noopener">روزنامه </a>نوشته است: &laquo;چند سالی است که گرد و غبار غليظ ناشی از بيابان&zwnj;ها و مناطق خشک و بدون پوشش عراق، اردن، سوريه، عربستان و شمال آفريقا تا نواحی داخلی و شرق ايران هم نفوذ کرده و سلامت افراد را در معرض خطر و تهديد جدی قرار داده است.&raquo;</p> <p><br /> اين گزارش می&zwnj;افزايد: &laquo;از نظر بيماری مخصوصاً برای کودکان و افراد سالخورده و افرادی که بيماری&zwnj;های قلبی و عروقی و تنفسی دارند، اين پديده بسيار مضر است و باعث می&zwnj;شود طول عمر افراد قطعاً کاهش پيدا کند.&raquo;</p> <p><br /> خبرگزاری مهر هفته پيش گزارش داده بود گرد و غبار موجود در نوار غربی ايران به تدريج استان&zwnj;های آذربايجان غربی، آذربايجان شرقی، کردستان، زنجان، کرمانشاه، ايلام، خوزستان، بوشهر، لرستان، فارس، چهارمحال بختياری، کهگيلويه و بوير احمد و با شدت کمتر استان&zwnj;های مرکزی، همدان، قزوين، قم، تهران و البرز را در بر می&zwnj;گيرد.</p> <p><br /> روزنامه همشهری در اين باره نوشته است: &laquo;کانون اين ريزگردها که به فاصله چند روز مناطق وسيعی از ايران را تحت&zwnj;الشعاع خود قرار می&zwnj;دهد، عراق است و تا&zwnj;کنون مذاکرات و نشست&zwnj;های متعددی برای مقابله با اين پديده ميان مقامات ايران و عراق برگزار شده که البته نتيجه عملی مشخصی نداشته است.&raquo;</p> <p><br /> همشهری افزوده: &laquo;پديده ريزگرد وقتی با آلودگی سوخت&zwnj;های فسيلی توأم می&zwnj;شود به&zwnj;شدت خطرناک شده و باعث صدمات جبران&zwnj;ناپذيری به گروه&zwnj;های سنی خاص مانند کودکان، سالمندان و نيز بيماران قلبی و ريوی می&zwnj;شود.&raquo;</p> <p><br /> خبرگزاری ايسنا نيز روز سه&zwnj;شنبه ۲۴ خرداد گزارش داد شش منطقه تهران در شرايط خطرناک آلودگی هوا قرار گرفته&zwnj;اند و احتمال تعطيلی در رزوهای آينده نيز وجود دارد.</p> <p>&nbsp;</p> <p>هفته گذشته نیز يک مقام شهرداری تهران از افزايش بيماری&zwnj;های سرطانی &laquo;عجيب و غريب&raquo; در پايتخت ايران خبر داده بود.</p> <p><br /> به گزارش تارنمای خبرآنلاين، صدرالدين علی&zwnj;پور، مديرعامل مراکز معاينه فنی خودروهای تهران که به شهرداری وابسته است، گفت: &laquo;به دليل افزايش آلاينده&zwnj;های هوا، متأسفانه آمار بيمارهای سرطانی عجيب و غريب به صورت وحشتناکی رشد يافته است؛ به طوری که پزشکان در اين عرصه دچار شوک شده&zwnj;اند.&raquo;<br /> <br /> هوای تهران در سال گذشته نیز چندين بار در وضعيت هشدار قرار گرفت.</p> <p><strong><br /> </strong></p> <p><strong> مطالب ديگر مطبوعات:<br /> روزنامه ابتکار؛ <a href="http://www.ebtekarnews.com/Ebtekar/News.aspx?NID=82825" target="_blank" rel="noopener">آمار نرخ جنايت در ايران </a><br /> روزنامه جام جم؛ <a href="http://www.jamejamonline.ir/papertext.aspx?newsnum=100846188928" target="_blank" rel="noopener">سرنوشت مبهم بزرگ&zwnj;ترين نقاشی ديواری کشور </a></strong></p> <p>&nbsp;</p>

روزنامه تهران امروز در شماره چهارشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۰ به بررسی اثرات گرد و غبار و ريزگردها در ايران پرداخته است.

اين روزنامه نوشته است: «چند سالی است که گرد و غبار غليظ ناشی از بيابان‌ها و مناطق خشک و بدون پوشش عراق، اردن، سوريه، عربستان و شمال آفريقا تا نواحی داخلی و شرق ايران هم نفوذ کرده و سلامت افراد را در معرض خطر و تهديد جدی قرار داده است.»

اين گزارش می‌افزايد: «از نظر بيماری مخصوصاً برای کودکان و افراد سالخورده و افرادی که بيماری‌های قلبی و عروقی و تنفسی دارند، اين پديده بسيار مضر است و باعث می‌شود طول عمر افراد قطعاً کاهش پيدا کند.»

خبرگزاری مهر هفته پيش گزارش داده بود گرد و غبار موجود در نوار غربی ايران به تدريج استان‌های آذربايجان غربی، آذربايجان شرقی، کردستان، زنجان، کرمانشاه، ايلام، خوزستان، بوشهر، لرستان، فارس، چهارمحال بختياری، کهگيلويه و بوير احمد و با شدت کمتر استان‌های مرکزی، همدان، قزوين، قم، تهران و البرز را در بر می‌گيرد.

روزنامه همشهری در اين باره نوشته است: «کانون اين ريزگردها که به فاصله چند روز مناطق وسيعی از ايران را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد، عراق است و تا‌کنون مذاکرات و نشست‌های متعددی برای مقابله با اين پديده ميان مقامات ايران و عراق برگزار شده که البته نتيجه عملی مشخصی نداشته است.»

همشهری افزوده: «پديده ريزگرد وقتی با آلودگی سوخت‌های فسيلی توأم می‌شود به‌شدت خطرناک شده و باعث صدمات جبران‌ناپذيری به گروه‌های سنی خاص مانند کودکان، سالمندان و نيز بيماران قلبی و ريوی می‌شود.»

خبرگزاری ايسنا نيز روز سه‌شنبه ۲۴ خرداد گزارش داد شش منطقه تهران در شرايط خطرناک آلودگی هوا قرار گرفته‌اند و احتمال تعطيلی در رزوهای آينده نيز وجود دارد.

هفته گذشته نیز يک مقام شهرداری تهران از افزايش بيماری‌های سرطانی «عجيب و غريب» در پايتخت ايران خبر داده بود.

به گزارش تارنمای خبرآنلاين، صدرالدين علی‌پور، مديرعامل مراکز معاينه فنی خودروهای تهران که به شهرداری وابسته است، گفت: «به دليل افزايش آلاينده‌های هوا، متأسفانه آمار بيمارهای سرطانی عجيب و غريب به صورت وحشتناکی رشد يافته است؛ به طوری که پزشکان در اين عرصه دچار شوک شده‌اند.»

هوای تهران در سال گذشته نیز چندين بار در وضعيت هشدار قرار گرفت.

مطالب ديگر مطبوعات:
روزنامه ابتکار؛ آمار نرخ جنايت در ايران
روزنامه جام جم؛ سرنوشت مبهم بزرگ‌ترين نقاشی ديواری کشور

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کاربر مهمان

    <p>جناب بزرگمهر </p> <p>این فرد زمین شناس را چه کارش به هوا و هواشناسی است؟ </p> <p>شهر فلوجه در زمان صدام حسی مورد تعرض شیمیایی قرار گرفت و این مواد شیمیایی شاید دلیل اصلی نوزادان ناق الخلقه ای باشد که شما تذکر داده اید. تا آنجا که ما دیده و شنیده ایم امریکا هرگز از سلاح اتمی در جنگهای 20 سال اخیر استفاده نکرده است. در واقع امریکا آزمایش بمب اتمی را 60 سال پیش انجام داد. این دروغهای وزارت اطلاعات را بی هرگونه سنجشی تکرار کردن به نفع هیچکس نیست و تازه اعتبار حرف شمارا پایین می اورد. </p> <p>بلی جناب بزرگمهر امکان دارد که این غبارها بر اثر پدیده های جوی باشد که از جمله آنها گردبادهای فراوان و بیش از حدمعمول امسال در امریکا باشد. مواد رادیواکتیو هم که از آن یاد کرده اید ممکن است در اثر ورود مواد از راکتورهای از کارافتاده ژاپن باشد که وارد طبقات فوقانی جو شده و سرانجام کره زمین را دور زده و به ایران رسیده است. </p> <p>به امید بیداری و صداقت کلام برای همه</p>

  • ب. الف. بزرگمهر

    <p>این پدیده، پدیده ای عادی و معمولی نیست. افزایش بیش از اندازه ی این توفان های گرد و غبار با ورود نیروهای نظامی ایالات متحده به منطقه رابطه ی مستقیمی دارد. گزارش های جسته گریخته ی برخی خبرنگاران و آزمایش های انجام پذیرفته گواه بر آن است که این گرد و غبارها، دستکم در برخی موردها، آلودگی بسیار بالاتر از اندازه استاندارد به مواد رادیو اکتیو داشته اند. </p> <p>این جُستار که نیروهای ایالات متحده در برخی منطقه های عراق و از آن میان شهر فلوجه، سلاح های اتمی بکار برده اند؛ افزایش بسیار نوزادان ناقص در این مناطق و همچنین گزارش هایی درباره بیماری های سرطانی سرچشمه گرفته از مواد رادیو اکتیو در میان خود سربازان ایالات متحده، همه و همه گواه بر این است که چنین توفان های گرد و غباری بی پیشینه ای را نمی توان تنها پدیده ای جوی به شمار آورد. باید توجه داشت که «بيابان‌ها و مناطق خشک و بدون پوشش عراق» که در گزارش بالا بیابان ها و مناطق خشک «اردن، سوريه، عربستان و شمال آفريقا» نیز به آن افزوده شده، پیش از این هم هزاره ها هستی داشته اند. </p> <p>اینکه چنین گرد و غبارهایی بویژه در سالیان کنونی راه خود را به سوی ایران کج کرده اند، اصلا عادی نیست. اینها را به عنوان زمین شناسی که پیشینه ی بیش از ده سال کار صحرایی دارد و با پدیده های جوی نیز به خوبی آشناست، می گویم. </p> <p>با احترام ب. الف. بزرگمهر</p>