ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مخالفان مسلح آخرین پایگاهشان در حمص را ترک می‌کنند

اسد هفت سال پس از آغاز اعتراض‌ها در سوریه که به جنگ داخلی انجامید، بالاخره کنترل کامل حمص، یکی از شهرهای نمادین «انقلاب سوریه» را بازپس می‌گیرد.

مخالفان مسلح دولت دمشق آخرین پایگاه خود در محدوده شهر حمص را ترک می‌کنند.

ده‌ها اتوبوس مخالفان و خانواده‌هایشان را منتقل می‌کنند - عکس: AFP

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، مخالفان مسلح سوری تخلیه آخرین پایگاه خود در الوعر، در محدوده شهر حمص را شنبه، ۲۰ مه آغاز کرده‌اند.

مخالفان مسلح به همراه چهل‌هزار غیرنظامی از جمله خانواده‌های آنها در الوعر تحت محاصره ارتش بشار اسد، رئیس‌جمهوری دولت سوریه در دمشق قرار داشتند. قرار است تا ده‌ها اتوبوس آخرین گروه‌های این افراد، یعنی ۲۵۰۰ تن را از شهر خارج کنند.

تا کنون دست‌کم یک اتوبوس شهر را ترک کرده‌است.

تخلیه الوعر یکی از بزرگترین قراردادهای تخلیه مخالفان مسلح است که در ماه‌های اخیر در مناطق مختلف به اجرا درآمده. این مناطق که در غرب سوریه قرار داشتند، در کنترل مخالفان و تحت محاصره نیروهای بشار اسد بودند و اکنون بار دیگر به تصرف دمشق درآمده اند.

اسد حالا در هفتمین سال پس از آغاز اعتراض‌ها در سوریه که به جنگ داخلی انجامید، سرانجام کنترل کامل حمص، یکی از شهرهای نمادین «انقلاب سوریه» و از اولین مراکز اعتراض‌های مردمی را باز پس می‌گیرد.

اما الوعر شمار زیادی از مخالفان را در خود جای داده بود. توافق تخلیه آن از مارس به اجرا درآمده و طی آن در نهایت ۲۰ هزار تن از الوعر منتقل شده و می‌شوند.

بسیاری از آنها به استان ادلب در شمال غربی فرستاده می‌شوند که تحت کنترل مخالفان است و یا به جرابلس در نزدیکی مرز ترکیه می‌روند. عده اندکی نیز در الوعر می‌مانند، اما سلاح‌های خود را تحویل دولت اسد می‌دهند.

دولت دمشق توافق صورت‌گرفته با مخالفان در حمص را «الگویی کارآمد» توصیف کرده که می‌تواند سوریه را پس از شش‌سال نزاع به صلح بازگرداند. مخالفان اما می‌گویند که این توافق، پس از سال‌ها بمباران و محاصره اسد و متحدانش چیزی نیست به جز تاکتیک جابجایی اجباری مردم.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.