ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

افزايش قتل‌های خانوادگی با سلاح گرم در ايران

<p>روزنامه تهران امروز در شماره شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۰ به بررسی چرايی افزايش قتل&zwnj;های خانوادگی با سلاح گرم در ايران پرداخته است.</p> <!--break--> <p>&nbsp;</p> <p>به گزارش روزنامه <a href="http://tehrooz.com/1390/3/28/TehranEmrooz/640/Page/10/" target="_blank" rel="noopener">تهران امروز</a>، سرهنگ هادی مصطفايی، معاون مبارزه با جرايم جنايی پليس ايران گفته ۳۰ درصد قتل&zwnj;های سال ۱۳۸۹ خانوادگی بوده است.</p> <p><br /> به گفته وی استفاده از سلاح گرم در قتل&zwnj;های خانوادگی با دو درصد افزايش به بيش از ۲۶ درصد رسيده است. سرهنگ مصطفايی همچنين گقته بيش&zwnj;تر قتل&zwnj;های خانوادگی مربوط به قتل زن توسط شوهر است.</p> <p><br /> اين مقام پليس که چند روز پيش اين آمار را اعلام کرد، به شمار دقيق قتل&zwnj;ها اشاره&zwnj;ای نکرد.</p> <p><br /> محمدحسين شاملو، مستشار دادگاه تجديدنظر و بازپرس جنايی به تهران امروز گفته هر سال بر شمار پرونده&zwnj;هايی که در آن قتل خانوادگی با سلاح گرم انجام شده، افزوده می&zwnj;شود.</p> <p>&nbsp;</p> <p>سعيد خراطها، پژوهشگر اجتماعی در گفت&zwnj;وگو با تهران امروز، &laquo;بالارفتن سن ازدواج، تأثير روانی بيکاری و شرايط نابسامان اقتصادی&raquo; را از جمله دلايل افزايش خشونت در ايران نام برده است.</p> <p><br /> وی درباره قتل با سلاح گرم در خانواده&zwnj;ها می&zwnj;گويد: &laquo;قتل&zwnj;های برنامه&zwnj;ريزی نشده هم در خانواده&zwnj;ها رخ می&zwnj;دهد اما آن جا که فردی برای قتل خانوادگی برنامه&zwnj;ريزی کرده و اسلحه تهيه می&zwnj;کند، نشان از آن دارد که قدرت به نوعی در آن خانواده تقسيم نشده است. اختلافات بالا گرفته است. زور يک طرف دعوا به طرف ديگر نمی&zwnj;رسد و در فقدان نظارت و کنترل اجتماعی کارآمد، محلی وجود ندارد که شخصی&zwnj;ترين اختلافات افراد با يکديگر برطرف شود.&raquo;</p> <p>&nbsp;</p> <p>این پژوهشگر افزوده: &laquo;بنابراين اختلافات حل و فصل نمی&zwnj;شوند و افراد خود دست به کار می&zwnj;شوند. مردم اين روزها خشن&zwnj;ترين صحنه&zwnj;ها را در فيلم&zwnj;ها می&zwnj;بينند. در اطراف خود خشونت می&zwnj;بينند. اسلحه ديگر آن وسيله دور از دسترس نيست.&raquo;</p> <p><br /> فروش اسلحه در ايران مجاز نيست اما نويسنده اين گزارش با چند فروشنده اسلحه که در خيابان ناصرخسرو تهران، به&zwnj;طور &laquo;غيرقانونی&raquo; اسلحه می&zwnj;فروشند گفت&zwnj;وگو کرده است.</p> <p>&nbsp;</p> <p>بنا به گفته سرتيپ حسين ذوالفقاری، فرمانده مرزبانی نيروی انتظامی ميزان کشفيات اسلحه در سال ۸۹ نسبت به سال&zwnj;های گذشته ۱۷۰۰ درصد افزايش يافته است.</p> <p>&nbsp;</p> <p><strong>مطالب ديگر مطبوعات:</strong></p> <p><strong>روزنامه جام جم؛ <a href="http://www.jamejamonline.ir/papertext.aspx?newsnum=100846449641" target="_blank" rel="noopener">شمال ايران هم بيابان می&zwnj;شود</a></strong></p> <p><strong>روزنامه مردم&zwnj;سالاری؛ <a href="http://www.mardomsalari.com/Template1/News.aspx?NID=107399" target="_blank" rel="noopener"> تزلزل رهبری الظواهری در سايه بن&zwnj;لادن </a></strong></p>

روزنامه تهران امروز در شماره شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۰ به بررسی چرايی افزايش قتل‌های خانوادگی با سلاح گرم در ايران پرداخته است.

به گزارش روزنامه تهران امروز، سرهنگ هادی مصطفايی، معاون مبارزه با جرايم جنايی پليس ايران گفته ۳۰ درصد قتل‌های سال ۱۳۸۹ خانوادگی بوده است.

به گفته وی استفاده از سلاح گرم در قتل‌های خانوادگی با دو درصد افزايش به بيش از ۲۶ درصد رسيده است. سرهنگ مصطفايی همچنين گقته بيش‌تر قتل‌های خانوادگی مربوط به قتل زن توسط شوهر است.

اين مقام پليس که چند روز پيش اين آمار را اعلام کرد، به شمار دقيق قتل‌ها اشاره‌ای نکرد.

محمدحسين شاملو، مستشار دادگاه تجديدنظر و بازپرس جنايی به تهران امروز گفته هر سال بر شمار پرونده‌هايی که در آن قتل خانوادگی با سلاح گرم انجام شده، افزوده می‌شود.

سعيد خراطها، پژوهشگر اجتماعی در گفت‌وگو با تهران امروز، «بالارفتن سن ازدواج، تأثير روانی بيکاری و شرايط نابسامان اقتصادی» را از جمله دلايل افزايش خشونت در ايران نام برده است.

وی درباره قتل با سلاح گرم در خانواده‌ها می‌گويد: «قتل‌های برنامه‌ريزی نشده هم در خانواده‌ها رخ می‌دهد اما آن جا که فردی برای قتل خانوادگی برنامه‌ريزی کرده و اسلحه تهيه می‌کند، نشان از آن دارد که قدرت به نوعی در آن خانواده تقسيم نشده است. اختلافات بالا گرفته است. زور يک طرف دعوا به طرف ديگر نمی‌رسد و در فقدان نظارت و کنترل اجتماعی کارآمد، محلی وجود ندارد که شخصی‌ترين اختلافات افراد با يکديگر برطرف شود.»

این پژوهشگر افزوده: «بنابراين اختلافات حل و فصل نمی‌شوند و افراد خود دست به کار می‌شوند. مردم اين روزها خشن‌ترين صحنه‌ها را در فيلم‌ها می‌بينند. در اطراف خود خشونت می‌بينند. اسلحه ديگر آن وسيله دور از دسترس نيست.»

فروش اسلحه در ايران مجاز نيست اما نويسنده اين گزارش با چند فروشنده اسلحه که در خيابان ناصرخسرو تهران، به‌طور «غيرقانونی» اسلحه می‌فروشند گفت‌وگو کرده است.

بنا به گفته سرتيپ حسين ذوالفقاری، فرمانده مرزبانی نيروی انتظامی ميزان کشفيات اسلحه در سال ۸۹ نسبت به سال‌های گذشته ۱۷۰۰ درصد افزايش يافته است.

مطالب ديگر مطبوعات:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.