ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نگرانی اسرائیل از معامله تسلیحاتی واشنگتن با ریاض

تل‌آویو می‌گوید جنگ‌افزارهایی که آمریکا به عربستان سعودی فروخته، خواب راحت را از چشمان اسرائیل می‌رباید. ایران هم به معامله ۱۱۰ میلیارد دلاری آمریکا با عربستان بی‌تفاوت نبوده.

اسرائیل از حجم عظیم معامله تسلیحاتی واشنگتن با ریاض نگران است. یکی از اعضای کابینه اسرائیل یادآوری کرده که رابطه عربستان با اسرائیل همچنان خصمانه است.

عکس: آرشیو

به گزارش خبرگزاری رویترز، یووال اشتاینیتز، وزیر انرژی اسرائیل این کشور گفته است:

«عربستان دشمن اسرائیل است. وجود پیشرفته‌ترین جنگ افزارهای آمریکایی در یک معامله بیش از ۱۰۰ میلیارد دلاری در خاک سعودی، خواب راحت را از چشمان ما می‌رباید.»

به گفته این مقام اسرائیلی، عربستان همچنان روابط دیپلماتیک با اسرائیل ندارد و «کسی هم از آینده خبر ندارد».

یووال اشتاینیتز گفت: «نمی توان حدس زد که این همه جنگ‌افزار در یک کشور عربی دشمن در آینده به دست چه کسی می‌افتد؟»

این سیاستمدار اسرائیلی عضو حزب حاکم لیکود در ادامه انتقاداتش از معامله تسلیحاتی واشنگتن با ریاض گفته است:

«باید به صراحت پرسیده شود آمریکا چه تضمینی برای حفظ برتری نظامی اسرائیل در منطقه می‌دهد.»

در سفر رئیس جمهوری آمریکا به ریاض، شنبه ۲۰ مه آمریکا قرارداد فروش اسلحه به ارزش ۱۱۰ میلیارد دلار را با ریاض منعقد کرد.

کاخ سفید بلافاصله به نگرانی‌های اسرائیل پاسخ داده است: «نگرانی‌های تل‌آویو به جا و قابل درک است، اما آمریکا هم تدابیری در نظر گرفته که برتری نظامی اسرائیل در خاورمیانه حفظ شود.»

بنیامین نتانیاهو خواهان بهبود رابطه اسرائیل با عربستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس در چارچوب یک توافق احتمالی برای صلح با فلسطین است با این هدف مشترک که اسرائیل و عربستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس تلاش کنند مانع از گسترش نفوذ ایران در خاورمیانه شوند.

پیش از این هم در سال‌های دهه ۱۹۸۰ اسرائیل از فروش هواپیماهای اف ۱۵ آمریکا به عربستان سعودی اظهار نگرانی کرده بود، اما بعدها معلوم شد جای نگرانی نبوده است.

نگرانی ایران

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران هم از معامله تسلیحاتی واشنگتن با ریاض اظهار نگرانی کرده، اما با لحنی متفاوت.

ظریف در توئیتی که در این‌باره منتشرکرد، سیاست خارجی واشنگتن را زیر سئوال برد. ظریف نوشته است:

«ایران توسط رییس جمهور آمریکا مورد حمله قرار می‌گیرد. آیا این سیاست خارجی است یا صرفاً دوشیدن ۴۸۰ میلیارد دلار از عربستان سعودی؟»

محمد جواد ظریف در سرمقاله‌ای که در وب‌سایت خبرگزاری «العربی الجدید»، مستقر در لندن منتشر شد، نوشت: «ترامپ باید با آنها [سعودی‌ها] درباره روش‌های جلوگیری از ادامه آتش‌افروزی تروریست‌ها و تکفیری‌ها در منطقه و تکرارکردن حملاتی شبیه به ۱۱ سپتامبر به‌واسطه حمایت حامیان مالی‌شان در غرب مذاکره کند.»

تهران و ریاض در سال‌های اخیر یکدیگر را به حمایت از تروریسم و دخالت در کشورهای خاورمیانه متهم می‌کنند. ردپای هر دو دولت در منطقه‌های جنگ‌زده خاورمیانه، یمن، سوریه و عراق دیده می‌شود.

رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا که ترامپ را در ریاض همراهی می‌کند، با اشاره به پیروزی مجدد حسن روحانی در انتخابات ایران گفت که امیدوار است روحانی در دور جدید ریاست جمهوری، به از بین بردن «شبکه تروریستی» و «نیروهای بی‌ثبات کننده» مرتبط با ایران در منطقه کمک کند. او همچنین ابراز امیدواری کرد که ایران آزمایش موشک‌های بالستیک را پایان دهد.

اما مسعود جزایری، معاون ستاد کل نیروهای مسلح ایران، یکشنبه در پاسخ به تیلرسون گفت که «سیاست‌ها و اهداف دفاعی جمهوری اسلامی ایران در یک روند تعریف شده مشخص در حال انجام است و هیچ عاملی مانع این کار به حساب نمی‌آید.»

بیشتر بخوانید:

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ویرایشگر زمانه!!!؟

    بی‌تفاوت یک گرته‌برداری نادرست است. به جا آن باید گفت بی‌اعتنا یا بی‌توجه ---------------- ویراستار: اما دیگر وارد زبان شده و نسبتا تثبیت شده است. نگاه کنید به فرهنگ سخن.

  • ح

    اسرائیل که خوشحاله که این معاملات انجام شده چون هم چند صد میلیون دلار سود عاید سهامداران یهودی کمپانی های اسلحه سازی آمریکا می شود و دوم اینکه سامانه های دفاعی مثل تاد که کدهای اونها در اختیار اسرائیل قرار می گیرد باعث می شود در صورتیکه بخواهد اسرائیل بر علیه عربستان کاری بکند (که هر گز نخواهد کرد بخاطر روابط چند ده ساله) خیلی راحت اینکار را بکند چون شما می توانی اگر کدهای سامانه دفاعی را داشته باشی هواپیماهای خودت را برای اون سامانه های دفاعی هواپیمای خودی نشون بدی در حقیقت آمریکا با فروش اسلحه به عربستان هم چند میلیارد عاید خودش و فرزندش اسرائیل می کند و هم اینکه در آینده که مثل تمام متحدان آمریکا در خاورمیانه تاریخ انقضاش تمام شد براحتی بتواند کارش را با کمترین هزینه تمام کند. اسرائیل همیشه در معکوس نشون دادن هر چیزی استاد است در حقیقت کلیت سیاست اسرائیل این است که خود معامله ای را جوش دهد و منفعت ببرد بعد ابراز نگرانی کند. یکی را بکشد بعد بره سر قبرش گریه کند. چیزی را بدزد و داد بزنه آی دزد. کلی کار انجام بده و وانمود کنه بی طرفه و هیچ کاری نمی کند. بکشد و نقش قربانی را بازی کند. ظالم باشد و نقش مظلوم را بازی کند.

  • ganj e akabari

    عربستان دشمن اسرائیل است! خخخخ / ماندم این جوک هست و دروغ شاخدار!