ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روحانی: مردم به «فریبکاران» نه گفتند

رئیس دولت دوازدهم در نخستین نشست خبری‌اش در اجلاس سران تهران، بی‌آنکه از «سپاه» نامی بیاورد اعلام کرد که مردم نمی‌پذیرند یک نهاد به یک مشکل داخلی تبدیل شود.

نخستین نشست خبری حسن روحانی، بعد از پیروزی‌اش در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست رئیس جمهوری ایران در سالن اجلاس سران با حضور بیش از ۳۰۰ خبرنگار در تهران برگزار شد.

نخستین نشست خبری حسن روحانی، بعد از پیروزی‌اش در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست رئیس جمهوری ایران در سالن اجلاس سران در تهران

رئیس جمهوری اسلامی در مقدمه این نشست خبری به سپاه پاسداران، به رابطه ایران با چین و روسیه و سوریه و همچنین با کشورهای حاشیه خلیج فارس اشاره کرد و چکیده‌ای از برنامه‌های دولت دوازدهم را در عرصه‌های  سیاسی، اقتصادی و اجتماعی به دست داد. او گفت قصد دارد مشاوران جوان‌تری را در مدیریت کشور به کار گیرد. شفافیت در پرداخت مالیات‌ها به ویژه مالیات نهادهای عمومی غیر دولتی – شرکت‌های خصولتی – ظاهراً از جایگاه ویژه‌ای در برنامه دولت دوازدهم برخوردار است.

حسن روحانی در پرونده رفع حصر از محصوران، از دادن پاسخ صریح طفره رفت و فقط به تأکید بر این نکته بسنده کرد که پیگیر حقوق شهروندی همه ایرانیان است – حتی آن‌ها که در خارج از ایران زندگی می‌کنند.  چکیده‌ای از آنچه که در نخستین نشست خبری رئیس دولت دوازدهم مطرح شد به شکل پوشش همزمان:

  •  انتخابات

مردم با این انتخاب خواستند بگویند که در کشور ما تکثر وجود دارد و هیچ ایده و تفکری قابل حذف نیست.

  • سند ۲۰۳۰

مردم به فریبکاران «نه» گفتند. همان کسانی که گفتند سند ۲۰۳۰ علیه دین مردم است٬ در حالی که این سند توصیه است و دولت آن را امضا نکرده. مردم با وجود مشکلات اقتصادی، به پول «نه» گفته و اعلام کردند که ما می‌فهمیم آب شور تشنگی را رفع نمی‌کند.

وزیر علوم و وزیر آموزش و پرورش در نامه‌ای به رهبر جمهوری اسلامی اعلام کردند که ایران تحفظ خود در این سند را حفظ کرده است. من در سخنرانی‌هایم به رهبری اطمینان دادم و الان هم به ملت ایران اطمینان می‌دهم که فرهنگ و آموزش و پرورش را در سندهای بالادستی در نظر می‌گیریم.

بسیار متأسفم که برخی در انتخابات سوءاستفاده کردند. از تهمت‌ها به خودم می‌گذرم، اما از ۲۰۳۰ نمی‌گذرم. به شهرها و روستاها رفتند و به خانه‌های مردم اطلاعیه انداختند و به معلمان تهمت زدند. طلبه‌ها را تحریک کردند و آن‌ها را به روستاها فرستادند که اگر به دولت رأی بدهید اسلام شما از دست می‌دهد.

  • سپاه پاسداران

مردم در این انتخابات به همه ارگان‌ها و سازمان‌ها گفتند که هر کس جای خود. مردم نمی‌پذیرند که یک نهاد ملی و گاهی حتی فراملی به یک جناح و به یک مشکل داخلی تبدیل شود.

جوانان، زنان، اقوام و مرزنشینان این کشور را باور کنیم. رای روستاییان و حاشیه‌نشیانان را ببنید.

در چهار سال آینده صلح را به منطقه بر می‌گردانیم. پیام انتخابات ما همبستگی ملی و گفت‌وگوی بین‌المللی بود.

  • سخنرانی ترامپ در عربستان

اجتماع در عربستان یک اجتماع نمایشی بود و هیچ ارزش سیاسی نداشت. با جلسه و دادن پول به ابرقدرت موضوع تروریسم حل نمی‌شود.

حزب‌الله یک گروه قابل قبول و مورد اعتماد مردم لبنان است.  با اتهام زدن به آن مشکلی حل نمی‌شود٬ مبارزه با تروریسم باید صادقانه باشد.

  • برنامه موشکی

تصمیم گرفته‌ایم توانمند باشیم. موشک ما برای صلح است. اگر موشک‌های ما ساخته نشود عده‌ای به اشتباه می‌افتند. مقامات آمریکایی بدانند که هر زمانی که نیاز داشته باشیم به آزمایش موشکی، انجام می‌دهیم. ما برجام را برای تقویت قدرت دفاعی‌مان پذیرفتیم.

آن آقای محترم [دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا] قطع‌نامه ۲۱۳۱ را بخواند.

— خبرگزاری ایسنا (@isna_farsi) 22. Mai 2017

  • وعده‌های انتخاباتی

در زمینه صادرات غیر نفتی برنامه‌یزی خواهیم کرد. تلاش داریم صادرات غیرنفتی را به بیش از دو درصد برسانیم. جامعه را به گونه‌ای نگه داریم که بتوانیم سرمایه داخلی و خارجی را جذب کنیم.

نسبت به افرادی که در فشار اقتصادی هستند تلاش این است که مستمری را به سه درصد برسانیم.

خود را به برنامه‌ام متعهد می‌دانم و از همه کمک می‌خواهم. اگر کسی دولت را قبول ندارد به خاطر کشور و ملت کمک کند.

  • رونق اقتصادی

وقتی در کشور رشد مثبت اقتصادی داریم، رکود معنا ندارد. در سال گذشته در همه فصل‌ها رشد مثبت اقتصادی داشتیم.مسکن هنوز از رکود خارج نشده اما همه بخش‌های دیگر از رکود خارج شده است.

ما برای اقتصاد دو برنامه مهم داریم یکی برای توسعه و یکی برای حمایت: در بخش توسعه اقتصاد کشور را بزرگ‌تر می‌کنیم. دولت توانست در سال ۱۳۹۳ رکود را بشکند و رشد اقتصادی را ادامه دهد. اکنون هدف این است که به سمت رونق اقتصادی حرکت کنیم. راه حل را در این می‌بینیم که صندوق توسعه، بانک‌ها و سرمایه خارجی در کنار هم قرار بگیرد تا تحولی به وجودبیاورد.

در زمینه حمایتی فقر مطلق را از بین ببریم و کاری می‌کنیم که آنهایی که حقوق‌بگیر و مستمری‌بگیر هستند حقوقشان کمتر از تورم باشد.

  • اشتغال جوانان

اشتغال جوانان یکی از مهم‌ترین موضوعات است. در زمینه کارورزی اقدام را شروع خواهیم کرد. این برنامه‌ها را یا قبل از ۱۰۰ روز اول یا در همان هنگام آغاز می‌کنیم .

به هر استانی سفر کردیم و طرح‌هایی افتتاح کردیم، اشتغال‌ها را اعلام کردند، مهم است که اشتغال ایجاد کنیم و به هدف برنامه برسیم.

جوانان ما غیر از بخش اشتغال، با مشکل مسکن، آزادی اجتماعی و مسایل فرهنگی هم مواجه‌اند.

  • زنان

در دولت یازدهم تلاش کردیم فرصت‌هایی برای زنان به وجود بیاوریم. زنان توانستند در طول این چهار دهه در بسیاری از حوزه‌ها حضور داشته باشند.

در این انتخابات حضور زنان عین حضور آقایان است.

قبل از دولت یازدهم زنان مشلاغل بسیاری را از دست دادند و بیکار شدند.

این تفاوت نشان می‌دهد که ما نسبت به خانم‌ها وظیفه شهروندی داریم. این راه را ادامه می‌دهیم و اینکه بتوانیم از توان و استعداد زنان بهره‌برداری کنیم.

  •  تغییرات در کابینه

ما نیاز به نیروی جوان‌تری برای اداره کشور داریم. در دولت یازدهم در شرایط سختی بودیم: تحریم. خالی بودن خزانه و انبارها. برخی از وزیران را دو یا سه بار دعوت کردم و از آن‌ها خواستم در آن شرایط حساس تصدی وزارتخانه‌ها را به عهده بگیرند.

سن مدیران باید کاهش پیدا کند. استخدام جوانان نخبه در سطح مشاوران وزرا در دستور کار ماست.

دو توصیه کرده‌ام به اعضای هیأت دولت: به کارگیری جوانان و زنان. کابینه دوازدهم جوان‌تر خواهد بود.

  • نشاط اجتماعی

والا بلا، نشاط با دین مخالف نیست. همینطور که در این مدت با مردم رفتار کردید که پای صندوق رأی بیایند، بعد از انتخابات، در چهار سال آینده هم خوش‌رفتار باشید با مردم.

— خبرگزاری ایسنا (@isna_farsi) 22. Mai 2017

  • موسیقی و سینما

آثار انتخابات ۹۶ این بود که همه با موسیقی صلح کردند. ما موسیقی سطح پایین نمی‌پسندیم. برخی گفتند آن هم خوب است. همه بخش‌های هنری برای مردم است. مردم ما مردم فرهنگ دوست هستند. در دولت یازدهم شرایط سینما و موسیقی خیلی بهتر شد و فضا بازتر شد. در دولت دوازدهم همین فضا را ادامه می‌دهیم.

— روزنامه شرق (@SharghDaily) 22. Mai 2017

  •  حصر محصوران

کشور دارای چارچوب و مقرراتی‌ست. همه باید در پی اجرای مقررات باشیم. من نسبت به حقوق تک تک شهروندان ایرانی مسئولم، حتی ایرانیان خارج از کشور. در حد توان خودم در احقاق حق شهروندان می‌کوشم. از طریق تماس با قوه قضائیه و جلسات رؤسای قوا، حقوق شهروندی را پیگیری می‌کنم.

— روزنامه ایران (@IranNewspaper) 22. Mai 2017

  • فرار از پرداخت مالیات

اقتصاد، فرهنگ و خدمات اجتماعی را باید به مردم واگذار کنیم. مردم همه جا بهتر از دولت عمل می‌کنند. شرکت‌ها باید در رقابت آزاد قرار بگیرند. در دولت دوازدهم این تلاش مضاعف می شود.

همه چیز باید شفاف باشد. باید بدانیم کی مالیات می‌دهد و اگر مالیات نمی‌دهد چرا.

نهادهای عمومی غیردولتی – شرکت‌های خصولتی -  باید به اصل شفافیت عمل کنند. به زودی لایحه‌هایی در این زمینه به مجلس شورای اسلامی تقدیم می‌کنم.

  • افزایش درآمد دهک‌های پایین جامعه

با افزایش درآمد نفتی در سایه برجام تصمیم گرفتیم که دریافتی دهک‌های پایین جامعه افزایش پیدا کند. دریافتی ۸ تا ۱۰ میلیون نفر حدوداً سه برابر شده است. قول می‌دهیم تا پایان این دولت، فقر مطلق را ریشه‌‌کن می‌کنیم و درآمد دهک‌های پاسین را تا پنج برابر افزایش می‌دهیم.

  • چین و کالای چینی

سیاست ما تعامل با جهان است، راهی برای پیشرفت، جز از طریق تعامل با جهان نداریم. ما با سیاست‌های دولت آمریکا مخالفیم. امیدواریم آمریکا راهی را انتخاب کند که به نفع خودش و جهان باشد.

ما با چین روابط خوبی داریم. مردم ما نه با چین مخالف‌اند نه با کالای چینی ،کالای کم کیفیت مردم را آزار می‌دهد. مردم ما می‌خواهند کالا با کیفیت باشد، با توانمند شدن تولید داخلی، روابط ما با چین از سوی کالای مصرفی به سوی کالای استراتژیک می‌رود.

  • سوریه

راه‌حل سوریه راه حل نظامی نیست، بلکه راه‌حل سیاسی‌ست. با روسیه [برای تثبیت آتش‌بس در سوریه] همکاری می‌کنیم و امیدواریم این تلاش مشترک به نتیجه برسد. امیدواریم با مبارزه با گروه‌های تروریستی آرامش به سوریه بازگردد. همه تلاش خود را به کار می‌‌بندیم.

  • کشورهای حاشیه خلیج فارس

رفتاری که امروز عمان ،کویت با ما دارد، موضع‌گیری بهتری برای ثبات منطقه است، از بقیه کشورهای منطقه می‌خواهیم همین راه را ادامه دهند. در این راستا منافع منطقه و منافع مشترک را در نظر بگیریم.

ما آمادگی داریم که با کشورهای اسلامی و دنیای عرب روابط نزدیکی داشته باشیم. ایران کشوری نیست که تحریک‌پذیر باشد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • زمزمه توفان

    صادق زیبا کلام، در بست در خدمت رای جمع کنی برای ج ناح اعتدالچی و اصلاحاتچی بوده و ملقب به سوپاپ و گرم کن انتخابات نظام است، شاید ناخواسته معترف به حقیقت شد و گفته (نقل به مضمون): از دو چیز بد یک چیز خوب در نمیاد! در نتیجه از حسن روحانی (بد) و رئیسی (بدتر) یه چیز خوب یعنی آزادی، دمکراسی، حقوق بشر، برابری، رفع تبعیض، .. و دسمتزد عادلانه! آری مجددا بزرگترین حقایقی از میان سخنان حسن روحانی (بد) کشف گردید؛ او همچنان سرکوب مزدی کارگران ادامه خواهد داد. او یارانه فقرا افزایش گویا نمی خواهد بدهد (با گفتن چرندی مثل مردم بین پول و ازادی ، آزادی انتخاب کردند! این یک چرند است، کسی فقیر است آزاد هم نیست در عمل، فقرا تا زمانی فقیر هستند آزاد نیستند واقعا، فقر مساویست با بردگی اشراف سرمایه دار) و همچنان دستچین فقرای خودی (کمیته امدادی) کمی لطف میکند. ولی فقرا غیر خودی (اکثریت مردم شامل کارگران وبیکاران و نیازمندان) محروم خواهند بود. خبری از توزیع ثروت و سهام شرکتهای سوده نیست. نشر پول کاذب، تسعیر ارز، قاچاق توسط ذی نفوذان در نظام، غارت بیت المال، حاتم بخشی بیت المال بین مفت خورهای نظام، گرانی، اشرافیت سرمایه دار نظام، فروش ثروت مردم به خصولتی ها وسرمایه دار...

  • nader

    روحانی به خبرنگاری که درباره موضع صریح او درباره حصر رهبران جنبش سبز پرسید، پاسخ چندان صریحی نداد. او گفت: "قوه مجریه و مقننه مسئولیت‌هایی دارند، ما در چارچوب قانون اساسی حرکت می‌کنیم. من نسبت به حقوق تک‌تک ایرانیان حتی ایرانیان خارج از کشور مسئولم."!! او گفت: "کسی که توانسته در مقابل تروریسم بایستد،‌ ملت عراق، ملت سوریه و ملت لبنان بوده!! و ملت ایران نیز از طریق دیپلمات‌ها و مستشاران نظامی‌اش!! به این دو ملت بزرگ و سایر ملل کمک کرده و کمک خواهد کرد." او گفت مردم ایران به "پایین آمدن مقام رهبری، سپاه، بسیج و نیروهای مسلح نه گفتند!؛ چرا که این‌ها به کل ملت ایران تعلق دارند!

  • naseem

    با استمرار روند اعتراضات مردم عرب اهواز به نتایج انتخابات شورای شهر، نیروهای امنیتی فعالان اجتماعی و فرهنگی حاضر در اعتراضات را دستگیر کردند. اعتراضات در اهواز در پی آن بالا گرفت که علیرغم اینکه نتايج اوليه حاكى از پيروزى كانديداهاى عرب و چيره شدنشان بر همه ١٣ كرسى شوراى شهر اهواز بود. به گفته کنشگران و فعالان عرب " از صبح يكشنبه نتيجه به نفع لرها و ديگر اقليت‌هاى مهاجر توسط عوامل‌شان در فرماندارى و با حمايت دستگاه‌هاى امنيتى تغيير داده شد و در نتايج رسمى اوليه اعلام شد كه فقط ٣ عرب و ١٠ غير عرب برنده شدند". در پی این رویداد مردم عرب اهواز، در مقابل فرمانداری این شهر تجمع کرده و خواستار ابطال انتخابات شدند. در پی بالا گرفتن اعتراضات نیروهای امنیتی "مجتبی سواری"، "احمد سنگوری سواری" و "زاهد فردوس‌پناه" را دستگیر کردند. مجتبی سواری از فعالان فرهنگی عرب و مدیر گروه‌ هنری نوجوانان "اشبال ميسان" است که رقص‌های فولکلور عرب را در مناسبت‌های مختلف به نمایش می‌گذارند. احمد سنگوری سواری نیز یکی از کاندیداهای شورای شهر اهواز و زاهد فردوس‌پناه، مدیر دفتر علی ساری، نماینده اهواز در مجلس شورای ایران است. یک منبع محلی گفت: «مجتبی سواری را در حالی که روی زمین می‌کشیدند، سوار ماشین بدون پلاکی کرده و به نقطه نامعلومی بردند!!

  • Farid

    ظریف در جایی از گفتار خود گفته : «دولت خاتمی محصول انتخاباتی بود که رفسنجانی متولی برگزاری‌اش بود. احمدی‌نژاد محصول انتخاباتی بود که خاتمی آن را برگزار کرد و روحانی نتیجه انتخاباتی است که رقیب وی یعنی احمدی‌نژاد آن را برگزار کرد. آیا این خود نشانه جدی بودن دموکراسی نوپای ایران نیست؟» نه جانم ! رهبرتان با مهره ها بازی میکند و مهره های سوخته را با چهره جدیدش جایگزین میکند. ضمنا اکثرشان دو دوره کامل ریس جمهور بوده اند ویا باید جایگزین میشدند!