ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ترامپ در اسرائیل: ایران هرگز نباید به سلاح هسته‌ای دست یابد

رئیس جمهوری آمریکا وارد اسرائیل شد و در سخنرانی خود ایران را به باد انتقاد گرفت. ترامپ نسبت به برقراری صلح در خاورمیانه خوش‌بین است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در بدو ورود خود به اسرائیل به‌شدت از ایران انتقاد کرد و گفت این کشور پشتیبان «تروریست‌ها»ست و نباید اجازه داد به سلاح هسته‌ای دست یابد. ترامپ برای برقراری صلح در خاورمیانه بخت قائل است.

بنیامین نتانیاهو، دونالد ترامپ و ریون ریولین در فرودگاه بن گوریون تل آویو

ترامپ در دومین مرحله از سفر خود به منطقه خاورمیانه، پس از دیدار از عربستان سعودی روز دوشنبه ۲۲ مه / یکم خرداد در نخستین پرواز برقرارشده بین ریاض و تل آویو همراه با همسر خود ملانیا وارد اسرائیل شد و مورد استقبال بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر و ریون ریولین، رئیس جمهوری این کشور قرار گرفت. همسران نتانیاهو و ریولین و همچنین گروهی از مقامات مذهبی و وزیران اسرائیل نیز در مراسم استقبال حضور داشتند.

ترامپ پس از آن‌که وارد تل‌ آویو شد با یک بالگرد عازم بیت‌المقدس (اورشلیم) شد تا در محل اقامت ریون ریولین حضور یابد. ترامپ در سخنان کوتاهی در حضور رئیس جمهوری اسرائیل گفت: «آمریکا و اسرائیل می‌توانند یک‌صدا بگویند که ایران هرگز نباید سلاح هسته‌ای داشته باشد، هرگز، و این کشور باید بودجه، آموزش و تجهیز کشنده تروریست‌ها و شبه نظامیان را متوقف کند، و بلافاصله هم متوقف کند.»

رئیس جمهوری آمریکا در دیدار خود از عربستان سعودی همین سخنان را تکرار کرده و گفته بود: «از لبنان تا عراق، تا یمن، ایران، تروریست‌ها، شبه‌نظامیان و دیگر گروه‌های افراطی را آموزش می‌دهد، به آن‌ها پول و سلاح می‌دهد که موجب گسترش تخریب و هرج‌ومرج در سراسر منطقه است. برای چند دهه، ایران آتش درگیری‌های فرقه‌ای و تروریسم را دامن زده است.»

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران در پاسخ به این سخنان، رئیس جمهوری آمریکا را به اتخاذ سیاست‌های خصمانه در برابر ایران و «مداخله‌جویی» متهم کرد.

دونالد ترامپ همچنین درباره صلح در خاورمیانه گفت: «ما تنها می‌توانیم با هم به آن برسیم. راه دیگری وجود ندارد.»

ترامپ از پیوند غیرقابل گسست آمریکا و اسرائیل سخن گفت و اسرائیل را یکی از تمدن‌های بزرگ جهان دانست. او با اشاره به کشتار شش میلیون یهودی در جنگ جهانی دوم بدون نام بردن از هولوکاست گفت: «ما هرگز اجازه نخواهیم داد جنایت‌های قرن بیستم دوباره تکرار شود.»

بنیامین نتانیاهو نیز آمادگی خود را برای حل و فصل صلح منطقه‌ای با کشورهای عربی همسایه و فلسطینی‌ها اعلام کرد و گفت: «اسرائیل از یک پیمان صلح استقبال می‌کند.»

او افزود در حالی که در دیگر کشورهای خاورمیانه مسیحیان مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند، اسرائیل حق تمام ادیان را تضمین می‌کند. نخست‌وزیر اسرائیل گفت: «ما خواهان صلحی واقعی و پایدار هستیم که در آن امنیت کشورِ یهودی تضمین و جنگ برای همیشه به پایان برسد.»

ریون ریولین نیز بر امید برای صلح بین سه دین بزرگ توحیدی جهان تأکید کرد و گفت: «ما اعتقادات مختلفی داریم، اما همه ما به یک خدای واحد اعتقاد داریم.»

او افزود: «ما می‌توانیم با هم برای آینده‌ای بهتر کار کنیم، ما باید با هم چنین ادامه دهیم.»

اسرائیل برای دیدار ترامپ ۱۰ هزار مأمور امنیتی به‌کار گرفت و خیابان‌های اصلی شهر را بست.

در بیت‌المقدس (اورشلیم) رئیس جمهوری آمریکا بعد از ظهر دوشنبه از کنیسه مقبره مقدس، یکی از مقدس‌ترین مکان‌های مذهبی مسیحیان، جایی که گفته می‌شود در آن مسیح به صلیب کشیده شده، دیدار کرد. او سپس چند صد متر پیاده از میان شهر تا دیوار نُدبه، یکی از مقدس‌ترین مکان‌های مذهبی یهودیان رفت و در مجاورت آن مسجد الاقصی، سومین مکان مقدس مسلمانان را بازدید کرد. دیدار از بنیاد «یَد و شِم» محل یادبود قربانیان جنایت‌های نازی‌ها و حفظ اسناد و آثار فاجعه نسل‌کشی یهودیان از دیگر برنامه‌های ترامپ است.

ترامپ همچنین قرار است در موزه اسرائیل در بیت‌المقدس (اورشلیم) سخنرانی کند. انتظار می‌رود که رئیس جمهوری آمریکا در این سخنرانی درباره اصول یک راه حل صلح‌آمیز اظهار نظر کند. گفته می‌شود نشست سه جانبه بین ترامپ، عباس و نتانیاهو در آینده برگزار شود.

رئیس جمهوری آمریکا فردا، سه‌شنبه، به کرانه باختری خواهد رفت تا با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار و گفت‌وگو کند و سپس از آن‌جا به واتیکان سفر خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • زمزمه توفان

    کره شمالی، ایران، هم مثل چین و هند، از مرحله تثبیت گذشته اند. این حرف ها واسه *** تنبون نمیشه! یا حمله بکند و کشور اشغال کن و یا خفو شو و زر زیادی نزن!