ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پلیس ترکیه دو آموزگارِ در اعتصاب غذا را بازداشت کرد

نوریه گولمن و سَمیه اوزاکجا، دو آموزگار، از ۷۵ روز پیش علیه اخراج خود از دانشگاه و مدرسه دست به اعتصاب غذا زده بودند. پلیس اکنون آن‌ها را بازداشت کرده است.

پلیس ترکیه نوریه گولمن استاد رشته ادبیات و سَمیه اوزاکجا، معلم مدارس ابتدایی را در منزل‌شان در آنکارا بازداشت کرد. این دو از ۷۵ روز پیش علیه اخراج خود از خدمات دولتی دست به اعتصاب غذا زده بودند. آن‌ها خبر بازداشت خود را بر روی صفحه توئیتر تأیید کردند.

سَمیه اوزاکجا، معلم مدارس ابتدایی (راست) و نوریه گولمن استاد رشته ادبیات ۷۵ روز در اعتصاب غذا بودند.

نوریه گولمن در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: «مرگ بر فاشیسم! زنده باد مقاومت و اعتصاب غذای ما! ما شغل خود را می‌خواهیم! ما تسلیم نمی‌شویم و تسلیم نخواهیم شد.»

به‌گزارش شبکه تلویزیونی ان‌تی‌وی ترکیه، وکلای این دو آموزگار و همسر اوزاکجا تلاش کردند تا مانع از بازداشت آن‌ها شوند اما خود نیز بازداشت شدند.

هنوز به‌طور رسمی دلیل این بازداشت اعلام نشده است. یکی از وکلا به نام سلچوک کوزاخاچلی به روزنامه جمهوریت گفته است مقامات ترکیه با این کار خود می‌خواهند مانع از درست شدن «شهید»ی جدید برای منتقدان دولت شوند.

نجاتی ییلماز، نماینده مجلس از حزب دمکراتیک خلق‌ها در صفحه توئیتر خود نوشته است که گولمن و اوزاکجا به این دلیل بازداشت شدند که «اعتصاب آن‌ها به مرگ و در پی آن به اعتراضات جدیدی مشابه آن‌چه در اعتراضات گزی رخ داد منجر می‌شد.» اشاره این نماینده مجلس به اعتراضات گسترده مردمی در تابستان ۲۰۱۳ در استانبول است که با اعتراض علیه ساخت‌وساز در پارک گزی این شهر آغاز شد و چند هفته به‌طول انجامید و سرانجام از سوی دولت سرکوب شد.

وخامت حال دو آموزگار

نوریه گولمن و سَمیه اوزاکجا در روزهای اخیر به‌شدت ضعیف شده بودند و وضعیت جسمانی آن‌ها وخیم در حال حاضر است.

آن‌ها از بیش از دو ماه پیش تاکنون فقط آب نوشیده‌اند و شکر و نمک و ویتامین بی مصرف کرده‌اند. به‌گفته کوزاخاچلی، وکیل آن‌ها، این دو آموزگار اعلام کرده‌اند که در صورت زندانی شدن اگر آزاد نشوند آب و شکر را نیز از جیره غذایی خود حذف خواهند کرد.

این دو نفر از جمله ۱۰۰ هزار نفر از کارمندانی هستند که از زمان کودتای نافرجام ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۶ با یک دستور اضطراری از کار برکنار شده‌اند. آن‌ها متهم به همکاری با جنبش فتح‌الله گولن، واعظ مذهبی مخالف رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه هستند. همچنین شمار بسیاری از کُردها، چپ‌ها و دیگر منتقدان دولت نیز از کار اخراج شده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل در گزارش جدیدی اخراج‌های گسترده در ترکیه را «خودسرانه» نامیده و خواهان «تجدیدنظر هر چه سریع‌تر» در حکم برکناری این افراد شده است. از نظر عفو بین‌الملل تشکیل یک کمیسیون ویژه در این رابطه، که اعضای آن پس از ماه‌ها تأخیر در هفته گذشته منصوب شدند، ناکافی است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • naseem

    ازقبل از شمارش میگفتند ۴۲ میلیون نفر رای داده اند! در اتاق “تجمیع آراء ”، که همان تاریکخانه وزارت کشور نظام باشد، هر طور که خواسته‌اند رقم سازی کرده‌اند“! ریسی را هم قبل از اعلام رسمی نتایج به وزارت کشور خواستند٬ تا رضایت وی از ۱۵ میلیون رای رابگیرند. مردم همم از شادی اعلام نشدن «بدتر » در خیابانا رقصیدند. خامنه ای و استمرار طلبان نیز ااعلام شادی کردند ! دهها میلیون تحریم کنندگان از جمله کرد و بلوچ و عرب و....ندید گرفته شد!