ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ترامپ در دیدار با عباس؛ پیشبرد صلح خاورمیانه بدون طرح راه حل دو کشور مستقل

رئیس جمهوری آمریکا در بیت لحم از صلح بین اسرائیل و فلسطین سخن گفت اما یک بار هم راه‌حل دو کشور مستقل را بر زبان نیاورد. موضوعی که محمود عباس بر آن پافشاری کرد.

محمود عباس امید بسیاری به دیدار دونالد ترامپ از فلسطین بسته بود. اما آن‌چه قرار بود به‌عنوان یک رویداد رسانه‌ای برجسته شود زیر سایه حمله انتحاری به شهر منچستر بریتانیا قرار گرفت. با این حال عباس خوساته‌های فلسطین را بار دیگر تکرار کرد: طرح راه حل دو کشور مستقل.

دیدار دونالد ترامپ و محمود عباس در بیت لحم

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا پس از دیدار از عربستان سعودی و اسرائیل روز سه‌شنبه ۲۳ مه / ۲ خرداد وارد بیت لحم فلسطین شد تا با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار و گفت‌وگو کند.

اما دیدار ترامپ و عباس تنها به انتقال پیام‌های سیاسی که از پیش انتظار می‌رفت محدود شد و خبر آن در رسانه‌های جهان تحت شعاع خبر حمله تروریستی به شهر منچستر بریتانیا قرار گرفت.

ترامپ در یک کنفرانس خبری مشترک با عباس گفت: «من به هدف رسیدن به یک توافق صلح میان اسرائیل و فلسطین متعهد هستم.(...) من قصد دارم هر آن‌چه در قدرت دارم برای دستیابی به این هدف به‌کار گیرم.»

ترامپ افزود: «صلح گزینه هر روزه ما باید باشد و ایالات متحده حاضر است این آرزو را ممکن سازد.»

رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که هم محمود عباس و هم بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل گفته‌اند که حاضرند در راه رسیدن به این هدف تلاش کنند.

با این حال ترامپ در طول سخنان خود یک بار هم به راه حل دو کشور مستقل اسرائیل و فلسطین اشاره‌ای نکرد.

محمود عباس در مقابل، بار دیگر به طرح راه حل دو کشور مستقل فلسطین و اسرائیل در مرزهای پیش از ۱۹۶۷ پرداخت و شرق بیت‌المقدس (اورشلیم) را به‌عنوان پایتخت فلسطین دانست و گفت در چنین شرایطی اسرائیل نیز در امنیت و صلح به‌سر خواهد برد.

عباس گفت: «مشکل اساسی ما اشغال سرزمین‌ها و شهرک‌سازی‌ها و امتناع اسرائیل از به‌رسمیت شناختن کشور فلسطین است، آن‌گونه که ما اسرائیل را به‌رسمیت شناختیم.»

ترامپ روز گذشته در بیت‌المقدس (اورشلیم) با مقامات اسرائیلی درباره وضعیت خاورمیانه گفت‌وگو کرد. او در اسرائیل درباره صلح در خاورمیانه گفته بود که همه طرف‌ها با هم باید به صلح برسند. بنیامین نتانیاهو نیز آمادگی خود را برای حل و فصل صلح منطقه‌ای با کشورهای عربی همسایه و فلسطینی‌ها اعلام کرد و گفت: «اسرائیل از یک پیمان صلح استقبال می‌کند.»

با این حال هنوز روشن نیست که بدون در نظر گرفتن راه حل دو کشور مستقل در خاورمیانه که از سوی جامعه جهانی نیز مورد استقبال قرار گرفته است، چگونه روند صلح بین اسرائیل و فلسطین پیش خواهد رفت.

در سفر ترامپ به خاورمیانه رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا و اعضای خانواده‌اش او را همراهی می‌کنند.

دونالد ترامپ بعد از ظهر سه‌شنبه به بیت‌المقدس (اورشلیم) باز خواهد گشت. گفته می‌شود که او قرار است در این شهر سخنرانی مهمی ایراد کند.

مقصد بعدی سفر ترامپ واتیکان است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ح

    قراره یک خروس قندی از طرف آمریکا و اسرائیل و عربستان به فلسطین داده بشه در ازای سرزمین اشغال شدشون برای همین شخصی مثل محمودعباس که احتمالن دارای ضریب هوشی پایین تر از نرمال است را انتخاب کردند. مذاکرات صلح اسرائیل و فلسطین فقط برای رسمی کردن روابط چندین ساله عربستان و اسرائیل است نه راه حل دو کشور. نه نتانیاهو و نه حکومت آمریکا که ترامپ فقط دلقک مجریش است دنبال صلح یا تشکیل یک کشور مستقل نیستند اونها تو خاورمیانه هزاران نفر را نکشتند که حالا بیان یک قسمت از اونجا را به فلسطین بدهند