ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اجلاس گروه ۷: مذاکرات فشرده و دشوار با ترامپ در یک شهر زیبا

آخرین مقصد سفر دور و دراز رئیس جمهوری آمریکا شهر تائورمینا در استان مسینا ایتالیاست. بحران‌های جهانی، تجارت آزاد و توافق اقلیمی در طی دو روز به بحث گذاشته می‌شود.

سفر دور و دراز رئیس جمهوری آمریکا در ایتالیا به پایان می‌رسد. در روزهای جمعه و شنبه، ۲۶ و ۲۷ مه ایتالیا میزبان نشست هفت کشور بزرگ صنعتی جهان است. انتظار می‌رود که تنش‌ها و اختلاف نظرهایی که در اجلاس ناتو بین رهبران کشورهای اتحادیه اروپا و آمریکا وجود داشت، در اجلاس گروه ۷ ادامه پیدا کند. در این اجلاس که در شهر زیبای تائورمینا در استان مسینا ایتالیا برگزار می‌شود، تجارت جهانی و توافق اقلیمی پاریس در کانون توجه سران هفت کشور صنعتی جهان قرار دارد.

تائورمینا: آخرین مقصد رئیس جمهوری آمریکا در سفر دور و درازش

چهار رهبر تازه‌کار

چهار رهبر کشور صنعتی برای نخستین بار در اجلاس گروه ۷ شرکت می‌کنند: امانوئل مکرون (رئیس جمهوری فرانسه)، پائولو جنتیلونی (نخست‌وزیر ایتالیا)، ترزا می (نخست‌وزیر ایتالیا)  و سرانجام دونالد ترامپ (رئیس جمهوری آمریکا).

بیش از همه اختلاف نظر دونالد ترامپ با سایر شرکت‌کنندگان در اجلاس گروه ۷ بر سر دو موضوع تجارت جهانی و توافق اقلیمی پاریس ممکن است اجلاس ایتالیا را پرتنش کند و دستیابی به یک توافق جامع در زمینه‌های یاد شده را دشوار سازد.

اختلاف آمریکا با آلمان بر سر میزان کالاهای صادراتی از این کشور به سراسر جهان و سهمی که آلمان در تأمین «امنیت» جهانی به عهده گرفته در اجلاس ناتو هم رئیس جمهوری آمریکا را خشمگین کرده بود.

در کنار آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن و همینطور جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا در اجلاس گروه ۷ حضور دارند. ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا و دونالد تاسک، رئیس شورای اروپا از دیگر شرکت‌کنندگان در گروه ۷ در ایتالیا هستند.

بحران‌های جهانی، تجارت آزاد و توافق اقلیمی

تدابیر امنیتی در شهر ساحلی تائورمینا در ایتالیا

در مجموع رهبران هفت کشور صنعتی جهان ۶ جلسه با یکدیگر برگزار می‌کنند. جمعه ۲۶ مه در وهله اول سیاست جهانی با توجه به بحران سوریه و کره شمالی و لیبی و دریای چین در دستور کار قرار دارد. تروریسم بین‌المللی و راه‌های مؤثرتر مقابله با آن نیز به بحث گذاشته می‌شود. حمله انتحاری در منچستر که توسط یک تروریست اسلامگرا با پیشزمینه مهاجرت از لیبی انجام شد، لیبی را بیش از پیش در کانون توجه سران کشورهای گروه ۷ به ویژه بریتانیا و آمریکا قرار داده است.

سومین نشست مشترک رهبران هفت کشور صنعتی به اقتصاد سیاسی در جهان اختصاص دارد: اصلاحات ساختاری، سیاست‌های مالی و تجارت جهانی در این نشست به بحث گذاشته می‌شوند.

در سومین جلسه همچنین توافق اقلیمی پاریس هم مورد توجه قرار می‌گیرد. دونالد ترامپ پیش از این پذیرش توافق اقلیمی پاریس توسط آمریکا را به بعد از برگزاری اجلاس گروه ۷ موکول کرده بود. اکنون معلوم شذه که احتمال پذیرش این توافق جهانی از سوی آمریکا تقریباً وجود ندارد.

— Donald J. Trump (@realDonaldTrump) 26. Mai 2017

بحران آفریقا

در کنار این موضوعات مناقشه‌انگیر، شنبه ۲۷ مه در اجلاس گروه ۷ در شهر تائورمینا در استان مسینا ایتالیا بحران آفریقا نیز به بحث گذاشته می‌شود. در نشست ویژه آفریقا، عده‌ای از سران کشورهای آفریقایی نیز حضور خواهند داشت: پناهجویی، رابطه کشورهای آفریقایی با روسیه، برخی موضوعات حقوق بشری از جمله تبعیض نسبت به زنان به بحث گذاشته می‌شود.

احتمال داردکه بیانیه پایانی اجلاس گروه ۷ دست‌کم درباره تجارت جهانی دوپهلو و مبهم باشد.

اجلاس گروه ۷ بیش از آنکه به لحاظ اجرایی الزام‌آور باشد، مکانی‌ست برای تبادل نظر پیرامون موضوعات چالش‌انگیز در بین سران کشورهای صنعتی بزرگ جهان. با این‌حال در اغلب مواقع، نمود آنچه که در این اجلاس به تصویب برسد، در سیاست‌های کلان جهانی نیز مشاهده می‌شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Spacewalk

    هرگز ایران نباید وارد این توافق های شود که بر اساس منافع برخی کشورهای صنعتی است و لزوما منطبق منافع کشورهای دیگر نیست. کشورهایی عمدتا مجبور از روش های گران تولید برق استفاده کنند و می خواهند این هزینه های به کشورهای دیگر تحمیل کنند. در حالی از گازکربنیک می گویند (به طور در طبیعت جذب می شود با افزایش فتوسنتز)، ولی از گاز متان نمی گویند، که بدتر گازکربنیک است! چرا؟ چون می دانند عمده تولید متان ناشی کشاورزی و دامپروزی صنعتی خودشان است! کشورهای نفت خیز طبیعی است گازکربنیک بیشتری تولید کنند چون دارند نفت بقیه دنیا تامین می کنند، اگر بگویند چرا گاز متان کشورهای صادرکننده بزرگ گوشت کم نمی کنید، لابد می گویند ما تولید جهانی داریم! خب کشورهای نفت خیز هم تولید جهانی دارند. // اما آمریکا چون خودش تولیدکننده بزرگ نفت است زیر بار چنین توافقی نمی رود. // هند و چین هم چون زغال سنگ نقش مهمی دارد یا معافیت می خواهند و یا کلا رد می کنند! دیدید فقط دولت ساده لوح ایران (که شاید تحت نفوذ دشمنان ملت ایران است) می تواند چنین حماقتی در حق منافع ملت ایران انجام دهد. // این توفقات اساس ایران و امثالهم از مزیت نسبی توسعه انرژی ارزان برق محروم میکند و در نتیجه شانس کاربرد وسیع برق در مصارف خانگی، تجاری ، حمل و نقل ، صنعت کم می کند، و تولید خدمات و کالا را گران می کند و بخت نجات از فقر و عقب ماندگی ازبین می برد!