ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پایان اعتصاب غذای اسرای فلسطینی: اسرائیل وعده بهبود داد

صدها زندانی فلسطینی به اعتصاب غذای چهل‌روزه‌شان پایان داده‌اند. تشکیلات خودگردان توافق با اسرائیل را که به پایان اعتصاب غذا انجامید، یک «پیروزی برای فلسطینیان» خواند.

اسرای فلسطینی زندان‌های اسرائیل به اعتصاب غذای خود پایان دادند. اسرائیل در نهایت وعده داده‌بود که شرایط آنان را بهبود بخشد.

تظاهرات در اورشلیم (قدس) در حمایت از اعتصاب‌کنندگان - عکس: AFP

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، سازمان خدمات زندان‌های اسرائیل شنبه، ۲۷ مه اعلام کرد که صدها زندانی فلسطینی به اعتصاب غذای چهل‌روزه‌شان پایان داده‌اند. تشکیلات خودگردان فلسطین نیز این خبر را تأیید کرد و توافق منجر به آن را یک «پیروزی برای فلسطینیان» خواند.

حدود ۱۵۰۰ زندانی فلسطینی در ۱۷ آوریل اعتصاب غذای خود را در اعتراض به شرایط زندان‌های اسرائیل آغاز کردند و بیش از ۸۰۰ تن از آنان تا ۲۷ مه در این اعتصاب باقی ماندند. مروان برغوثی، یکی از اعضای ارشد جنبش فتح که از ۲۰۰۲ در اسرائیل زندانی است، فراخوان این اعتصاب غذا را صادر کرد.

زندانیان فلسطینی خواهان تلفن عمومی در زندان‌ها، گسترش حق ملاقات، پایان دادن به «سهل‌انگاری‌های پزشکی» و دسترسی به شبکه‌های تلویزیونی و تهویه هوا شده‌ بودند.

این اعتصاب که یکی از بزرگترین‌ها از نوع خود در تاریخ نزاع‌های فلسطینیان و اسرائیلی‌ها بود، به تنش‌های بین آنان دامن زد.

اسرائیلی‌های راست‌گرای افراطی علیه اعتصاب‌گران تجمع می‌کردند و حتی گروهی از آنان در برابر زندان عوفِر در کرانه باختری رود اردن کباب پختند تا زندانیان در اعتصاب غذا را با بوی کباب آزار دهند.

فلسطینیان نیز در سرزمین‌های اشغالی دست به اعتراض زدند و در مرز نوار غزه و درون کرانه باختری با پلیس اسرائیل درگیر شدند.

در نهایت مذاکرات بین تشکیلات خودگردان فلسطین و سازمان صلیب سرخ جهانی به توافقی با دولت اسرائیل انجامید که به پایان اعتصاب غذا منجر شد. هنوز جزئیات این توافق منتشر نشده، اما بر اساس گزارش‌ها، اسرائیل وعده بهبود شرایط زندانیان فلسطینی را داده است.

جمال محیسن، یکی از اعضای کمیته مرکزی فتح ضمن اعلام خبر توافق با تل‌آویو گفت که «ما امروز پیروزی زندانیان و مردم فلسطین را در مبارزه‌شان برای آزادی و عزت اعلام می‌کنیم.»

حدود ۶۵۰۰ فلسطینی در زندان‌های اسرائیل محبوس هستند.

در همین زمینه

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.