ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جلسه اضطراری فراکسیون امید: تلاش اصول‌گرایان برای جانشینی حاجی‌بابایی به جای مطهری

جبهه پایداری با علی لاریجانی برای تقسیم کرسی‌های هیأت رئیسه بین یکدیگر رایزنی کرده‌ تا با شرط حذف مطهری، به هر یک از دو فراکسیون مستقلین ولایی و فراکسیون ولایی شش کرسی برسد.

اصول‌گرایان در تلاش هستند تا کرسی نائب‌رئیسی مجلس را از چنگ علی مطهری خارج کنند.

تلاش پشت پرده برای کنارزدن مطهری

فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی ایران که به نیروهای اصلاح‌طلب تعلق دارد، شنبه، ششم خرداد در جلسه‌ای اضطراری به موضوع تغییرات احتمالی در هیأت رئیسه مجلس پرداخت. انتخابات هیأت رئیسه مجلس در چهارشنبه هفته جاری برگزار خواهد شد.

اصول‌گرایان پس از شکست در انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای شهر در تلاش هستند تا نفوذ اصلاح‌طلبان در هیأت رئیسه مجلس را کم کنند. به همین دلیل زمزمه‌هایی از تلاش برای جایگزینی حمیدرضا حاجی‌بابایی، وزیر سابق آموزش و پرورش در دولت و رئیس فراکسیون فرهنگیان با علی مطهری، باعث شده تا فراکسیون امید جلسه اضطراری تشکیل دهد.

علی مطهری با حمایت ضمنی از حق اعتراض در جنبش سبز، انتقادهای شدید از دولت محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری سابق و غیرقانونی‌دانستن حصر و حمایت علنی از رفع حصر در مجلس نزد اصلاح‌طلبان و حامیان آنها محبوب شد. اگرچه مواضع او درباره حیطه فرهنگ و به‌خصوص دفاع او از گشت‌های ارشاد و مبارزه با «بدحجابی» انتقاد حامیان اصلاح‌طلبان را در پی داشته‌است.

شایعاتی مبنی بر تلاش برای حذف مسعود پزشکیان، نایب‌رئیس فعلی و وزیر بهداشت دولت دوم اصلاحات و نیز محمد علی وکیلی، دیگر عضو اصلاح طلب هیات رئیسه مجلس به گوش می‌رسد.

فرمول‌های هیأت‌رئیسه: شش‌به‌شش یا چهاروچهاروچهار؟

بهرام پارسایی، سخنگوی این فراکسیون گفت که شنبه صبح با علی مطهری جلسه‌ای برگزار کرده‌اند. او درباره این جلسه توضیح داد که «آقای مطهری در این جلسه راجع به نشستی که روز گذشته با دو فراکسیون مستقلین و اصولگرایان به نمایندگی از فراکسیون امید داشت مطالبی را مطرح کرد؛ این دو فراکسیون دیروز رسماً به آقای مطهری اعلام کردند که به نسبت ۶ به ۶ با هم به توافق رسیده‌اند.»

فراکسیون مستقلین ولایی، فراکسیون علی لاریجانی، رئیس مجلس است. این فراکسیون پیش از این با فراکسیون امید، به‌ویژه نمایندگان حامی حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران «ائتلافی عملی» داشت و به آنها نزدیک‌تر بود تا به فراکسیون دیگر اصول‌گرایان با نام «فراکسیون ولایی» (بدون لفظ «مستقلین»).

اما اکنون مطهری از نسبت شش به شش مورد توافق آن دو با یکدیگر سخن گفته؛ یعنی از ۱۲ عضو هیئت رئیسه، شش عضو از فراکسیون ولایی باشند و شش عضو از فراکسیون مستقلین ولایی. روزنامه شرق نیز گزارش داده است که جبهه پایداری از فراکسیون ولایی با علی لاریجانی، مهم‌ترین چهره فراکسیون مستقلین و رئیس مجلس برای تقسیم کرسی‌های هیأت رئیسه بین یکدیگر توافق رایزنی کرده‌اند.

با این حال، حسین نقوی حسینی، نماینده ورامین در مجلس و عضو فراکسیون ولایی گفته است که هر سه فراکسیون مجلس به توافق رسیده‌اند و فراکسیون امید نیز در رایزنی‌ها حضور داشته است. او توضیح داده که فراکسیون امید پس از اطلاع از توافق شش به شش مستقلین و دیگر اصول‌گرایان وارد رایزنی‌ها شده‌است :« ظاهرا بعد از آنکه اعضای فراکسیون امید متوجه شدند چنین توافقی میان دو فراکسیون دیگر حاصل شده با آقایان لاریجانی، جلالی و دیگران صحبت و اعلام کردند با پیشنهاد اولیه مبنی بر ارائه لیست مشترک سه فراکسیون با فرمول ۴ + ۴ + ۴ موافق هستند که البته هنوز تصمیم‌گیری نهایی در این رابطه انجام نشده است.»

انتقاد از «عهدشکنان لیست امید» و «وزرای روحانی»

اگر چه محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید در مجلس این توافق را تکذیب کرده و حفظ مطهری و پزشکیان را «خط قرمز» فراکسیون امید دانسته است، اما دیگر نمایندگان فراکسیون امید دراین باره سخن گفته اند و به شدت نسبت به آن معترض بوده‌اند. بر اساس گفته آنها، برخی از سوی فراکسیون امید با حدف علی مطهری از هیأت رئیسه موافقت کرده‌اند.

محمود صادقی، نماینده اصلاح‌طلب تهران، جمعه شب در دو توئیت نوشت که «اگر برخی وزرا دوباره در انتخاب هیأت رئیسه مجلس دخالت کنند سکوت نخواهم کرد» و «هشدار به برخی وزرای دولت؛ تکرار تعامل با فرصت‌طلبان عهدشکن در انتخاب هیأت رئیسه مجلس، به مناسبات فراکسیون امید با دولت دوازدهم آسیب می‌زند.»

توئیت‌های او شایعاتی را تقویت کرد که بر اساس آنها گفته می‌شود محمدرضا تابش، نماینده اصلاح‌طلب فراکسیون امید و محمود واعظی، وزیر ارتباطات دولت حسن روحانی نقش اصلی را در مذاکره با اصول‌گرایان و رسیدن به فرمول ۴ + ۴ + ۴ ایفا کرده‌اند. واعظی اما شنبه این موضوع را تکذیب کرد.

عبدالکریم حسین‌زاده، نماینده اصلاح‌طلب دیگری از حوزه نقده و اشنویه نیز جمعه شب در توئیتی نوشت که «عهدشکنان فهرست امید با نمایندگان جبهه پایداری بر سر لیست مشترک هیات رئیسه توافق کردند. برخی وزرای دولت هم در کنار عهدشکنان قرار گرفته‌اند.» احتمالا اشاره او درباره عهدشکنان فهرست امید به محمدرضا تابش بازمی‌گردد که در مجلس هفتم ریاست اقلیت ناچیز اصلاح‌طلبان را برعهده داشت و خواهرزاده محمد خاتمی، رئیس‌جمهور دوران اصلاحات است.

اشاره دیگر حسین‌زاده به وزرای دولت دهم نیز احتمالاً به حمیدرضا حاجی‌بابایی، وزیر آموزش و پرورش دولت دهم بازمی‌گردد که گزینه احتمالی جانشینی علی مطهری است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • طلبه

    "اصول‌گرایان پس از شکست در انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای شهر در تلاش هستند تا نفوذ اصول‌گرایان در هیأت رئیسه مجلس را کم کنند." !!?