ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کهولت سن نیروی کار کشاورزی ایران را تهدید می‌کند

صنعت کشاورزی ایران در دهه آینده با بحران نیروی کار روبرو خواهد شد. میانگین سنی کشاورزان ایران از مرز ۵۳ سال عبور کرده است.

کشاورزی ایران در آستانه بحران قرار دارد. علاوه بر کمبود منابع آب که یک تهدید جدی برای صنعت کشاورزی ایران به شمار می‌آید، این صنعت در دهه آینده با کسری نیروی کار روبرو خواهد شد.

صنعت کشاورزی ایران با بحران کهولت سن و عدم جذابیت روبرو است. عکس- آرشیو

سهم بخش کشاورزی در اشتغال ایران طی یک دهه گذشته کاهش یافته است. برآورد منابع رسمی نشان می‌دهد که این بخش حدود ۱۸ تا ۲۲ درصد از بازار کار ایران را در اختیار دارد.

اسکندر زند رئیس سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی  ایران دوشنبه ۸ خرداد به روزنامه «شهروند» گفت که ایران در دهه آینده با بحران کمبود نیروی کار در بخش کشاورزی روبرو خواهد شد.

به گفته او میانگین سنی کشاورزان ایران رو به کهولت می‌رود و این مسئله نگرانی‌های جدی‌ای را برای آینده کشاورزی ایران مطرح می‌کند.

این مقام مسئول «جاذبه‌های پائین کشاورزی» را یکی از عوامل عدم تمایل نسل جوان برای اشتغال در این بخش دانست و گفت که این بخش بیشتر از این ظرفیت اشتغالزایی ندارد.

براساس آمار رسمی نرخ بیکاری دانش‌آموختگان رشته‌های کشاورزی، جنگلداری و شیلات و محیط‌زیست ٤٩‌درصد است.

در پیوند با همین مسئله عیسی کلانتری وزیر اسبق کشاورزی ایران هم به «جام‌جم آنلاین» گفته است که امکان توسعه دربخش کشاورزی وجود ندارد.

او «محدودیت منابع آب» را یکی از بزرگ‌ترین موانع توسعه کشاورزی در ایران برشمرده و گفته است: «نه تنها باید جلوی توسعه کمی و سطحی در بخش کشاورزی را گرفت، بلکه باید میزان مصرف آب در این بخش ۴۰ میلیارد مترمکعب کاهش پیدا کند و در واقع به نصف میزان مصرف کنونی برسد».

کلانتری هزینه تمام شده در بخش کشاورزی ایران را به نسبت سایر کشورها «بالا» دانسته و گفته است که ایران توان رقابت با سایر کشورها در صنعت کشاورزی را ندارد.

به گفته کلانتری بخش کشاورزی ایران به لحاظ اشتغال «اشباع» شده و افزایش اشتغال در این بخش به بیکاری پنهان و افزایش هزینه تولید محصولات کشاورزی می‌انجامد.

این در حالی است که محمدعلی شاعری رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس ایران  گفته است که وزارت جهادکشاورزی در برنامه ششم توسعه به افزایش سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی به منظور ایجاد ۵۰۰ هزار فرصت شغلی موظف شده است.

بر اساس گزارش‌های رسمی بخش کشاورزی تنها ۵ درصد از تولید ناخالص داخلی ایران را تشکیل می‌دهد و دولت پیش‌بینی کرده است که تا پایان برنامه ششم توسعه سهم این بخش به ۸ درصد افزایش یابد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Circle

    کشاورزی تنها ۵ درصد از تولید ناخالص داخلی ایران/// اما 90% آب را ایران مصرف می کند! یعنی 20 برابر ارزش افزوده، دارد آب مصرف میکند. امیدورام این منتشر شود، کسی جرات نمی کند این را با نام واقعی بگوید، دعا می کنم کشاورزی و دامپروری در ایران نابود شود. تنها راه بقای ملت ایران در آینده نه چندان، تعطیلی کشاروزی و دامپرروی است. کشاورزی و دامپرروی عامل تهدیذ محیط زیست و ذخایر ارزشمند بقای مردم ایران است. حتی اگر پیشرفته رتنی کشاورزی و دامپرروی هم داشته باشیم باز این تهید بر طرف نمی شود. تنها راه حل درست تعطیلی این بخش است. خوشبختانه گویا شانس با ایرانیان است و به لطف شهرنشینی و صنعتی شدن این بخش مخرب و تهدید بقای نسل های آینده رو به نابودی است.