ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مذاکرات پوتین و مکرون: دشوار و بدون تعهد متقابل

دو هفته بعد از پیروزی مکرون در انتخابات فرانسه، رئیس جمهوری فرانسه با پوتین در کاخ مجلل ورسای دیدار و گفت‌وگو کرد. بحران سوریه و اوکراین در مرکز توجه رؤسای جمهور دو کشور قرار داشت.

امانوئل مکرون و ولادیمیر پوتین، رؤسای جمهور فرانسه و روسیه برای نخستین بار با یکدیگر در کاخ ورسای دیدار و گفت‌وگو کردند. بحران سوریه و مبارزه با تروریسم و بحران اوکراین در دستور کار آن‌ها قرار داشت. مکرون از «مذاکراتی دشوار» بدون تن دادن به هیچ «تعهد متقابلی» سخن گفته است.

کنفرانس خبری مشترک ولادیمیر پوتین و امانوئل مکرون، رؤسای جمهور روسیه و فرانسه در ورسای

اختلاف نظر بر سر حکومت اسد

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در یک نشست خبری که در کاخ ورسای برگزار شد، مکرون درباره بحران سوریه گفت:

«مهم‌ترین هدف ما در سوریه مبارزه با تروریسم به ویژه مبارزه با داعش است. همکاری ما با روسیه برای ایجاد ثبات در سوریه و گذار به یک نظام دموکراتیک در این کشور است. خط قرمز ما هم به کارگیری سلاح‌های شیمایی‌ست.»

ولادیمیر پوتین هم بر ضرورت مبارزه با تروریسم در خاورمیانه و به ویژه در سوریه تأکید کرد. رئیس جمهوری روسیه گفت:

«ما گمان نمی‌کنیم با براندازی دولت بشار اسد بتوان با تروریسم در سوریه مبارزه کرد.»

پوتین اعلام کرد که به پیشنهاد مکرون کارگروهی برای رایزنی و گفت‌وگو درباره راهکارهای بحران سوریه بین دو کشور تشکیل می‌شود. قرار است که در این کارگروه کارشناسان روس و فرانسوی نقاط مشترکی را که دو کشور پیرامون بحران سوریه بر سر آن با هم تفاهم دارند بیابند و زمینه‌های همکاری را به تدریج گسترش دهند.

رابطه فرانسه با روسیه بر سر بحران سوریه در دوران ریاست جمهوری فرانسوا اولاند پرتنش شده بود. قرار بود پوتین و اولاند با هم دیدار و گفت‌وگو کنند اما اختلافات بین دو کشور دامنه‌دار بود تا آن حد که پوتین از سفر به فرانسه صرف‌نظر کرد.

امانوئل مکرون در نشست خبری ورسای به مذاکرات صلح آستانه هم اشاره کرد و گفت که به نظر فرانسه، مذاکرات با گروه‌های مسلح شورشی سوری، ایران، روسیه و ترکیه موفقیت‌آمیز نبوده است.

بحران اوکراین و معاهده مینسک

مکرون در نشست خبری ورسای اعلام کرد که فرانسه مصمم است به سهم خود برای ایجاد یک صلح پایدار در اوکراین بکوشد. در این زمینه هم قرار شد کارگروهی با مشارکت کارشناسانی از فرانسه و آلمان و روسیه و اوکراین برای به اجرا گذاشتن بهتر معاهده صلح مینسک تشکیل شود.

از سال ۲۰۱۴ تاکنون در بحران اوکراین دست‌کم ۱۰ هزار نفر کشته شده‌اند. معاهده مینسک در سال ۲۰۱۵ منعقد شد اما طرفین درگیری به آن پایبند نیستند.

از ۲۰ فوریه سال جاری آتش‌بس تازه‌ای در شرق اوکراین برقرار شده است. پترو پروشنکو، رئیس جمهوری اوکراین، روسیه را به عدم همکاری و کارشکنی متهم کرده و گفته بود که معاهده صلح مینسک برای برقراری صلح در اوکراین کفایت نمی‌کند.

پیش از این گروه ناظران بحران اوکراین اعلام کرده بود که شرایط آتش‌بس در شرق اوکراین از سوی هر دو طرف درگیر نادیده گرفته می‌شود.

در اجلاس گروه ۷ که در سیسیل برگزار شد، تحریم‌های اقتصادی بیشتری علیه روسیه به خاطر حمایتش از جدایی‌طلبان شرق اوکراین پیش‌بینی شده است. پوتین در نشست خبری ورسای به تحریم‌های پیش‌بینی شده اشاره کرد و گفت:

«تحریم‌های اقتصادی ابزار خوبی برای حل بحران اوکراین نیستند. پبام من این است که محدودیت‌ها بر سر تجارت آزاد جهانی باید از سر راه برداشته شود.»

قرار است که رئیس جمهوری روسیه در سفرش به فرانسه از نمایشگاهی که به افتخار پطر کبیر برگزار شده و نمایانگر ۳۰۰ سال تاریخ مشترک روسیه و فرانسه است دیدن کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • فرانک

    این نحوه درج خبر خیلی عجیب است. تمام مصاحبه مطبوعاتی طرفین حاکی از دیدار بسیار مفید با قرار و مدار هائی بسیارمشخص بوده، نمیدانم چرا تمایل داشته اید دست اورد این دیدار را تحت علامت سوال ببرید و تقلیل دهید. کجا گفته اند هیچ تعهد متقابل؟ تعهد متقابل یعنی چه؟ از قرار های گذشته بعدا صحبت میشود نه تعهد. تعهد را بچه مدرسه ها به بزرگتر از خود میدهند. اینجا دیدار دو رئبیس دولت در سطح برابر مطرح بوده. چرا باید یکی به دیگری تعهد میداده؟