ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آمریکا ارسال سلاح به کردهای سوریه در رقه را آغاز کرد

به‌رغم انتقادهای ترکیه، آمریکا ارسال سلاح به شبه‌نظامیان کرد را که در شمال سوریه علیه داعش می‌جنگند، از سر گرفت. کردها به سوی رقه پیش‌روی کرده‌اند.

یگان‌های مدافع خلق در نزدیکی شهر رقه، مقر اصلی داعش در سوریه، نخستین محموله سلاح‌هایی که آمریکا وعده داده بود را دریافت کردند. ترکیه همچنان حمایت‌های آمریکا از کردها را به‌شدت مورد انتقاد قرار می‌دهد.

ترکیه کردهای سوریه را هم‌پیمان پ‌ک‌ک و آمریکا آن‌ها را متحدان قدرتمند علیه داعش می‌داند.

اریک پاهون، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که به مبارزان کُرد سلاح و مهمات عرضه شد.

مقامات آمریکایی گفته‌اند که به‌زودی مسلسل، خمپاره و خودروهای زره‌پوش نیز به کردها تحویل داده خواهد شد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در آغاز ماه مه سال جاری ارسال سلاح به یگان‌های مدافع خلق، متشکل از شبه‌نظامیان کُرد و عرب را تأیید کرد و انتقادهای تند ترکیه را برانگیخت. آمریکا کردها را شریک قدرتمندی در برابر نیروهای «دولت اسلامی» (داعش) می‌داند اما از نظر ترکیه آن‌ها بخشی از نیروهای حزب ممنوع اعلام‌شده کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) هستند. ترکیه از آن بیم دارد که این سلاح‌ها به دست پ‌ک‌ک برسد.

رجب طییب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در ماه فوریه یگان‌های مدافع خلق را «تروریست» خوانده و گفته بود: «آمریکا بین ترکیه و یگان‌های مدافع خلق و هم‌پیمانان کُرد آن، یکی را انتخاب کند».

در همین حال دیگر شورشیان مسلح سوری نیز با نزدیک شدن نیروهای شیعه بسیج مردمی عراق (حشد شعبی) به مرز عراق با سوریه، از وزارت دفاع آمریکا خواسته‌اند تا برای مقابله با این نیروها و نفوذ ایران در عراق، سوریه تا لبنان سلاح‌های بیشتری در اختیار آن‌ها بگذارد. ایران از «حشد شعبی» حمایت می‌کند.

پیش‌روی شبه‌نظامیان کُرد در رقه

بر اساس اطلاعات تأییدشده، یک واحد نظامی کردها سه کیلومتر به رقه در شمال سوریه نزدیکتر شده است.

محمد خالد شاکر، سخنگوی نیروهای ویژه یگان‌های مدافع خلق گفته است افراد واحد او تنها ۴۰۰ متر با منطقه المشلب در نزدیکی رقه فاصله دارند.

به‌گفته رامی عبدالرحمان، مسئول دیده‌بان حقوق بشر سوریه، قبل از پیش‌روی این نیروها حملات هوایی ائتلاف جهانی ضد داعش به‌رهبری آمریکا انجام شده بود. دیده‌بان حقوق بشر سوریه در بریتانیا مستقر است و اطلاعات خود را از فعالان محلی دریافت می‌کند، با این حال تأیید این اطلاعات از سوی منابع مستقل دشوار است.

ائتلاف جهانی ضد داعش از نیروهای کُرد پشتیبانی می‌کند و حملات خود به رقه را از ماه نوامبر سال گذشته آغاز کرده است.

به‌نظر می‌رسد که نبرد برای بازپس‌گیری رقه، به‌عنوان آخرین سنگر مهم داعش در سوریه، بیش از آن‌چه فکر می‌شد طولانی شده است. انتظار می‌رود که نیروهای داعش مواد منفجره در خیابان‌ها و در سطح شهر کار گذاشته باشند.

پوتین: مدرکی برای اتهام استفاده از سلاح‌های شیمیایی وجود ندارد

در همین حال ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه بار دیگر هرگونه استفاده نیروهای متحدش در جبهه طرفداران بشار اسد از سلاح‌های شیمیایی را رد کرد.

پوتین در گفت‌وگو با روزنامه فرانسوی «فیگارو» گفت: «بر اساس اطلاعات ما هیچ مدرکی دال بر استفاده نیروهای اسد از سلاح‌های شیمیایی وجود ندارد.» او افزود روسیه متقاعد شده که حمله شیمیایی در سوریه کار رژیم اسد نبوده است.

در حملات شیمیایی ۴ آوریل / ۱۵ فروردین به خان شیخون واقع در استان ادلب در شمال غرب سوریه دست‌کم ۹۰ نفر، از جمله ۳۱ کودک کشته شدند. کشورهای غربی حکومت سوریه را مسئول این حمله می‌دانند و فرانسه نیز در روزهای پایانی ماه آوریل از گزارش سازمان‌های اطلاعاتی در این‌باره گفته بود اما سوریه و هم‌پیمان اصلی‌اش روسیه، شورشیان را عامل آن می‌دانند.

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری جدید فرانسه در دیدار اخیر خود با ولادیمیر پوتین تهدید کرد که در صورت استفاده از سلاح شیمیایی مقابله به‌مثل خواهد شد. مکرون استفاده از سلاح شیمیایی را «خط قرمز» نامید. پوتین در این دیدار گفته بود جامعه جهانی نیازمند سیاست مشترک در برابر هر قدرتی است که از سلاح شیمیایی استفاده کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.