ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گروهی از سیاستمداران آلمانی: اخراج پناهجویان افغانستانی متوقف شود

سیاستمداران حزب سوسیال دموکرات و حزب سبزهای آلمان می‌گویند انفجار کابل نشان داد که افغانستان امن نیست. شورای امنیت سازمان ملل هم حمله به محله دیپلمات‌های کابل را محکوم کرده است.

بعد از انفجار چهارشنبه ۳۱ مه در محله وزیر اکبر خان کابل، دولت آلمان اعلام کرد که عجالتاً از اخراج پناهجویان افغانستانی از خاک آلمان خودداری می‌کند. اما نه به این دلیل که افغانستان را ناامن می‌داند، بلکه صرفاً به خاطر اینکه سفارت آلمان در افغانستان تخریب شده و کارکنان سفارت آلمان که در حال ارزیابی خسارت‌ها هستند، نمی‌توانند بر ورود پناهجویان اخراجی به افغانستان نظارت کنند. گروهی از سیاستمداران و نهادهای حقوق بشری در آلمان خواهان توقف اخراج پناهجویان افغانستانی از خاک این کشور شده‌اند.

گودالی به عمق پنج متر در محلی که انفجار انتحاری در کابل اتفاق افتاد: گودالی با معنایی نمادین

«افغانستان ناامن است»

راینر آرنولد، نماینده حزب سوسیال دموکرات در پارلمان آلمان («بوندستاگ») گفته است:

«در حال حاضر اخراج پناهجویان افغانستانی عملی‌ست غیرمسئولانه. در افغانستان هیچ جا به اندازه کافی امن نیست.»

آلمان افغانستان را به عنوان کشوری امن ارزیابی کرده در حالی‌که مدافعان حقوق پناهجویان و فعالان حقوق بشر معتقدند افغانستان همچنان ناامن است و بازگرداندن پناهجویان افغان به کشورشان برخلاف موازین حقوق بشری است.

امید نوری‌پور، سیاستمدار ایرانی‌تبار و مسئول سیاست خارجی حزب سبزهای آلمان نیز از دولت این کشور خواسته که در ارزیابی‌اش از امنیت افغانستان به عنوان یک کشور امن تجدید نظر کند.

سازمان «برای پناهجویی» از سازمان‌های طرفدار حقوق پناهجویان در آلمان نیز خواهان توقف کامل اخراج پناهجویان افغانستانی از خاک آلمان شده است. گونتر بورکهارد، مدیر سازمان «برای پناهجویی» گفته است:

«ارزیابی دولت آلمان از وضع امنیت داخلی افغانستان به لحاظ منطقی قابل درک نیست. حمله به کابل نشان داد که افغانستان کشوری ناامن است.»

 روز گذشته در شهر نورنبرگ پلیس آلمان قصد داشت یک پناهجوی ۲۰ ساله افغانستانی را از خاک این کشور اخراج کند. حدود ۳۰۰ نفر از شهروندانی که طرفدار حقوق پناهجویان‌اند با پلیس درگیر شدند. در این درگیری ۹ مأمور پلیس مجروح و ۵ نفر از معترضان هم بازداشت شدند.

بیانیه شورای امنیت سازمان ملل

صبح روز گذشته انفجار مهیبی در محله دیپلمات‌های کابل اتفاق افتاد. یک تانکر حمل فاضلاب در یک حمله انتحاری حوالی سفارت آلمان و در نزدیکی مقر ناتو منفجر شد و پاینخت افغانستان را به لرزه درآورد. در اثر این حمله دست‌کم ۹۰ نفر کشته و بیش از ۴۰۰ نفر مجروح شدند.

طالبان حمله به محله وزیر اکبر  خان در کابل را محکوم کرده است، با این‌حال امنیت ملی افغانستان اعلام کرده که شبکه حقانی مسئول این حمله انتحاری‌ست.

ناتو با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده بود که به مقامات امنیتی افغانستان درباره حمله به محله دیپلمات‌های کابل هشدار لازم را داده بود، اما آن‌ها بی‌توجهی کرده‌اند.

شورای امنیت سازمان ملل شامگاه گذشته با انتشار بیانیه‌ای حمله به کابل را محکوم کرد. ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل در این بیانیه از جامعه جهانی خواسته‌اند با دولت افغانستان برای یافتن عامل حمله به محله وزیر اکبر خان کابل همکاری کنند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.