ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

صلیب سرخ جهانی: نیم میلیون آواره سوری به شهرهایشان بازگشتند

نشست خبری رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ جهانی در ژنو به چشم‌انداز بازسازی سوریه اختصاص داشت. انتظار نمی‌رود معجزه‌ای اتفاق بیفتد. یک درگیری فرسایشی به جای صلح پایدار.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ جهانی اعلام کرد انتظار نمی‌رود جامعه جهانی در شرایط کنونی به بازسازی سوریه کمک کند. با این‌حال نیم میلیون نفر از آوارگان سوری به شهرها و روستاهایشان بازگشته‌اند.

صلیب سرخ جهانی: نیم میلیون آواره سوری به شهرهایشان بازگشتند

پیتر ماورر، رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ جهانی بعد از بازگشتش از سوریه در یک نشست خبری که جمعه ۲ ژوئن در دفتر صلیب سرخ جهانی در ژنو برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت صلیب سرخ جهانی فعالیتش برای بازسازی زیرساخت‌های ویران شده در سوریه را از سر گرفته است. این فعالیت‌ها شامل بازسازی شبکه آب‌رسانی و برق‌رسانی و ارائه خدمات درمانی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ماورر درباره چشم‌اندازی که برای بازسازی سوریه وجود دارد گفت:

«برخی از سوری‌ها انتظار دارند که جامعه جهانی به آن‌ها در بازسازی کشورشان کمک کند. اما می‌دانیم تا وقتی که یک توافق سیاسی شکل نگیرد و حداقلی از ثبات و آرامش در این کشور برقرار نشود، چنین اتفاقی نمی‌افتد.»

او به محدودیت‌هایی که سازمان‌ها و نهادهای امدادگر مانند صلیب سرخ جهانی دارند اشاره کرد:

«نمی‌توان انتظار داشت که سازمان‌ها و نهادهای امدادگر، کل سوریه را بازسازی کنند. بودجه و ظرفیت کافی برای این‌کار وجود ندارد و بازسازی یک کشور هم بسیار فراتر از حد توانایی سازمان‌های امدادگر است.»

روسیه، ایران و ترکیه ماه گذشته در اجلاس آستانه بر سر به وجود آوردن مناطق کاهش تنش در سوریه به توافق رسیدند. بشار اسد، رئیس جمهور مادام‌العمر سوریه اعلام کرد که «مناطق کاهش تنش» برای شورشیان سوری این امکان را به وجود می‌آورد که آن‌ها با حکومت سوریه از در آشتی درآیند. شورشیان سوری اما در اعتراض به مداخلات ایران در سوریه، اجلاس آستانه را ترک کردند.

۸ میلیون نفر از جمعیت سوریه در خاک این کشور آواره شده است. به گفته  رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ جهانی تاکنون فقط نیم میلیون نفر به شهر حلب و دیگر شهرهای جنگ‌زده سوریه برگشته‌اند. چنانچه طرح مناطق کاهش تنش به طور موفقیت‌آمیزی اجرا شود، صلیب سرخ جهانی تخمین زده که ۷۰۰ الی ۸۰۰ هزار نفر دیگر از آوارگان سوری می‌توانند به شهرها و روستاهایشان بازگردند.

صلیب سرخ جهانی و هلال احمر با همکاری یکدیگر تلاش می‌کنند با مرمت شبکه‌های زیربنایی زمینه بازگشت این آورگان را فراهم کنند.

پیتر ماورر، رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ جهانی در نشست خبری ژنو گفت:

«برای بازسازی سوریه نه تنها به صلح پایدار نیاز است بلکه می‌بایست سرمایه‌گذاران را هم به سرمایه‌گذاری در این کشور ترغیب کرد. ما تلاش می‌کنیم به انسان‌ها کمک کنیم که زنده بمانند اما نگرانی‌ام از این است که سوریه هم وارد یک درگیری فرسایشی دیگر شود و طرفین این درگیری نتوانند به توافق پایداری برای صلح دست بیابند.»

به گفته رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ جهانی چنانچه صلح پایدار در سوریه برقرار شود، می‌توان انتظار داشت که بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول اعتباری را به بازسازی سوریه اختصاص دهند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.