ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«شاهزاده تاریک»، مدیر عملیات سیا در ایران: موضع واشنگتن سرسختانه‌تر می‌شود

مایکل دی‌آندریا، مسئول سیا در عملیات یافتن اسامه بن لادن و کشتار هدفمند جهادی‌ها به وسیله پهپادها اکنون بر ایران تمرکز کرده‌است؛ نشانه‌ای از خصمانه‌ترشدن موضع واشنگتن علیه تهران.

روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی فاش کرد که مسئول عملیات یافتن اوسامه بن لادن، معروف به «شاهزاده تاریک» سیا (سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده) اکنون مسئولیت عملیات‌های این سازمان در ایران را برعهده گرفته است.

صدها غیرنظامی در حمله پهبادها تحت نظر دی آندریا کشته شده اند - تصویر آرشیوی

نیویورک‌تایمز جمعه، دوم ژوئن به نقل از منابع امنیتی گزارش داد که مایکل دی‌آندریا به عنوان مدیر عملیات‌های مخفی سیا در ایران منصوب شده‌است. این انتصاب نخستین نشانه‌ قابل توجه از سرسختانه‌ترشدن موضع واشنگتن علیه تهران تفسیر می‌شود.

مایکل دی‌آندریا در بین مأموران سیا به شاهزاده تاریک، آیت‌الله مایک یا آندرتیکر (به معنای مدیر مراسم عزاداری یا مسئول تشییع‌جنازه) معروف است. او مسئول سیا در جنگ عراق بوده، مسئولیت عملیات یافتن اسامه بن‌ لادن را بر عهده داشته و به علاوه، مسئول عملیات پهپادهای آمریکایی علیه جهادی‌ها در یمن، افغانستان، پاکستان و غیره بوده است. دی‌آندریا در سال‌های پس از ۱۱ سپتامبر یکی از مهم‌ترین چهره‌های درگیر در برنامه اسارت و شکنجه اعضای مشکوک به ارتباط با القاعده بود؛ برنامه‌ای که به رسوایی برای دولت جورج دبلیو بوش انجامید و سنای آمریکا در سال ۲۰۱۴ آن را به عنوان برنامه‌ای غیرانسانی و ناکارآمد به شدت محکوم کرد.

به گزارش نیوزویک، دی‌آندریا به اسلام نیز گرویده‌است، از همین رو به او آیت‌الله مایک می‌گویند. او زمانی که مدیریت عملیات سیا در عراق پس از جنگ را بر عهده داشت، با زنی مسلمان ازدواج کرد و خود نیز مسلمان شد.

همکاران دی‌آندریا او را برای نیویورک‌تایمز فردی خشن و ترش‌رو معرفی می‌کنند که بسیار پرکار است و سیگار از لبش نمی‌افتد. یک وکیل سابق سیا نیز او را کسی معرفی کرده که «می‌تواند کمپینی بسیار خشن را به شکلی بسیار هوشمندانه هدایت کند.» اما عملیات‌هایی که تحت نظر او انجام گرفته‌اند، افراد زیادی را به کام مرگ فرستاده‌اند و به همین خاطر به او شاهزاده تاریک یا مسئول تشییع‌جنازه می‌گویند. حمله پهپادهای آمریکایی به جهادی‌ها تا کنون به مرگ هزاران تن، از جمله بسیاری غیرنظامی انجامیده‌است. کشته‌شدگان عملیات‌ نیروهای آمریکایی در آشوب‌های پس از جنگ عراق نیز پرشمار بوده‌اند.

موضع سرسختانه‌تر کاخ سفید علیه ایران

نیویورک‌تایمز انتخاب مایکل دی‌آندریا را نشانه خصمانه‌ترشدن موضع عملی واشنگتن علیه ایران می‌داند. همزمان برخی دیگر از روزنامه‌ها و رسانه‌های آمریکایی دیگر نیز تحت تأثیر این انتخاب به احتمال تشدید تنش بین آمریکا و ایران اشاره می‌کنند.

فارن‌پالیسی در مقاله‌ای با عنوان «اگر ترامپ خواهان نبرد در خاورمیانه است، ایران هم آماده آن است» نسبت به احتمال تشدید تنش‌ها به دلیل مواضع ترامپ و واکنش تندروهای ایران هشدار می‌دهد. بیزنس‌اینسایدر نیز در گزارشی به این موضوع پرداخته که «ترامپ در حال جورکردن همه قطعات لازم برای ضدیت با ایران است».

نیویورک‌تایمز نیز در گزارش خود به دیگر مقام‌های امنیتی کاخ سفید اشاره می‌کند و می‌نویسد که بیشتر این افراد به دلیل سابقه خود به خصومت با ایران شهره‌اند. از جمله هنری ریموند مک‌مستر، مشاور امنیت ملی ترامپ که یکی از فرماندهان اوایل جنگ عراق بود و از آن زمان، ایران را به عنوان حامی شبه‌نظامیان شیعه مسئول کشته‌شدن سربازان آمریکایی در آنجا می‌داند.

به ادعای نیویورک‌تایمز، ایران یکی از دشوارترین اهداف سیا است و سازمان اطلاعاتی آمریکا دسترسی چندانی به داخل این کشور ندارد؛ به ویژه آنکه دولت جمهوری اسلامی چهل‌سال برای مقابله با فعالیت‌های جاسوسی آمریکا تمرین و برنامه‌ریزی کرده‌است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده از زمان کارزار انتخاباتی‌اش بارها به ایران تاخته و برنامه جامع توافق مشترک (برجام)، توافق‌ هسته‌ای بین این کشور و قدرت‌های گروه ۱+۵ را «یکی از بدترین‌ معامله‌ها» در تاریخ آمریکا خوانده. رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه ایالت متحده نیز این توافق را یک «توافق شکست‌خورده» می‌داند. اکنون شورای امنیت داخلی آمریکا در حال بررسی برجام است.

ترامپ ایران را «رده نخست دولت‌های حامی ترور» توصیف کرده‌بود و در سفرش به ریاض، تهران را بزرگترین دولت حامی تروریسم در خاورمیانه معرفی کرد.

نظرات دی‌آندریا به عنوان یک مأمور مخفی سیا درباره ایران مشخص نیست.

نیویورک‌تایمز گفته است که نام این مأمور سیا پیش از این در رسانه‌ها منتشر شده و به همین خاطر آنها از او در گزارش خود نام برده‌اند.

بیشتر بخوانید

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    • تیرداد

      آهان رابطه ها داره رو میشه که کی با کیه

    • h

      توی ایران کلی آدم را دستگیر خواهند کرد و رسانه های آمریکا تحت عنوان فعال حقوق بشر و غیره از آنها یاد می کنند. علاوه بر این سازمان سیا به همراه موساد بعد مرگ خامنه ای یکسری ها را ترور می کند و عملیات بمب گذاری هم انجام خواهد داد و به مثلن طرفداران خامنه ای برای انتقام از اصلاح طلبان نسبت می دهند سعی می کنند به اصطلاح جنگ داخلی در ایران راه بیندازند بعد هم توسط گروه های پیاده نظامشون که می تونن کردهای پژاک و غیره باشند عملیات بیشتری انجام دهند. آیا موفق می شوند؟ خیر چون مردم ایران در برابر بیگانگان پشت جمهوری اسلامی خواهند بود. از کارناوال 22 بهمن که با چند تهدید دلقک اسرائیل (دونالد ترامپ) پر شورتر از هر سال برگزار شد تا انتخاباتی که مردم بین بد جمهوری اسلامی و بدترهای تروریست غربی انتخاب کردند