ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دست‌کم ۱۹ کشته در انفجارهای کابل

با اینکه کابل برای جلوگیری از تکرار خشونت‌ها چهره‌ای امنیتی به خود گرفته بود، سه انفجار در نزدیکی محل برگزاری مراسم تشییع جنازه یکی از کشته‌شدگان تظاهرات جمعه جان ۱۹ تن را گرفت.

دست‌کم ۱۹ تن در انفجارهای دیگری در محل تشییع جنازه یکی از قربانیان تظاهرات دیروز، جمعه دوم ژوئن کشته شدند. تظاهرات دیروز نیز پس از یک انفجار مهیب در کابل رخ داده بود که جان ۸۰ تن را گرفت. این بمب‌گذاری‌ها در حالی رخ دادند که کابل چهره‌ای کاملاً امنیتی به خود گرفته بود.

تظاهرات اعتراضی جمعه علیه رهبران افغانستان - عکس: AFP

شنبه، سوم ژوئن/۱۳ خرداد، سه انفجار انتحاری در نزدیکی محل برگزاری مراسم خاکسپاری محمد سالم ایزدیار، یکی از هفت کشته‌شده تظاهرات اعتراضی روز پیش از آن در کابل رخ داد. این انفجارها جان دست‌کم ۱۹ تن را گرفت. به گزارش تابناک، این آمار را وزارت بهداشت افغانستان تأیید کرده است.

جمعه، دو روز بعد از انفجار مهیب در محله وزیر اکبرخان کابل که منجر به کشته شدن بیش از ۸۰ نفر شد، حدود هزارتن به خیابان‌های کابل آمدند و علیه اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان و عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی حکومت این کشور دست به تظاهرات زدند. آنها خواستار استعفای غنی و عبدالله هستند.

پلیس شلیک هوایی کرد، اما به شدت با تظاهرکنندگان درگیر شد. در جریان تیراندازی در درگیری پلیس و معترضان هفت تن کشته، ۲۰ تن زخمی و چندین تن دیگر نیز دستگیر شدند.

عفو بین‌الملل و دیگر گروه‌های حقوق بشری وابسته به سازمان ملل این اتفاق را محکوم کردند و خواستار برقراری آرامش در کابل شدند.

سه انفجار روز شنبه در حالی رخ داد که کابل چهره‌ای امنیتی به خود گرفته بود. در این مراسم عبدالله عبدالله، صلاح الدین ربانی، وزیر امور خارجه افغانستان و امرالله صالح، وزیر دولت در امور اصلاحات امنیتی حضور داشتند، اما به هیچ یک آسیبی وارد نشد.

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، خیابان‌های مرکزی کابل شنبه از سوی نیروهای امنیتی مسدود شدند تا امکان وقوع مجدد اعتراض‌ها از بین برود.

مقام‌های امنیتی در افغانستان تظاهرات در پایتخت این کشور را ممنوع کردند. آنها دلیل این کار را خطر حمله به تجمع‌های پرجمعیت ذکر کرده بودند.

بامداد چهارشنبه ۳۱ مه / ۱۰ خرداد انفجار یک تانکر حمل فاضلاب در محله وزیر اکبرخان، از محلات پر رفت و آمد و منطقه دیپلمات‌های کابل، بیش از ۸۰ نفر کشته و ۴۶۰ نفر زخمی بر جای گذاشت. این انفجار یکی از خونبارترین حملات تروریستی در کابل بود. گروه طالبان اعلام کرد که این انفجار کار این گروه نبوده اما ساعاتی بعد مقامات افغان شبکه حقانی را مسئول این انفجار دانستند. ناتو می‌گوید درباره حملات تروریستی هشدارهای لازم را به دستگاه‌های امنیتی افغانستان داده بود.

در همین زمینه

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.