ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

افزایش قربانیان حمله‌های لندن: بریتانیا در قوانین ضدتروریسم تجدیدنظر می‌کند

شمار جان‌باختگان حمله‌های «تروریستی» لندن به هفت‌تن افزایش یافت. نخست‌وزیر بریتانیا در واکنش به این حادثه گفت که این کشور با افراطی‌گری اسلامی «بیش از حد مدارا می‌کند».

طی حملات شنبه‌شب در مرکز لندن هفت‌تن کشته و نزدیک به ۵۰ تن نیز مجروح شدند. در این حملات، سه مهاجم با یک ون به درون عابران پیاده در مرکز لندن راندند و پس از زیرگرفتن عده‌ای با چاقو به مردم حمله کردند. نخست‌وزیر بریتانیا این حملات را «تروریستی» خواند و وعده اصلاح و تجدیدنظر در قوانین ضدتروریستی را داد.

پلیس هنوز خیابان‌های منتهی به محل حمله را بسته نگه داشته است

در پی حمله سه مرد مهاجم که هنوز هویت‌شان فاش نشده، هفت تن شنبه‌شب، سوم ژوئن در مرکز لندن کشته و ۴۸ تن دیگر زخمی شدند. سه مهاجم مرد نیز بر اثر تیراندازی پلیس کشته شدند. آنها جلیقه‌های انفجاری تقلبی به خود بسته بودند.

ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا در نخستین بیانیه رسمی پس از حملات «تروریستی» لندن، یکشنبه چهارم ژوئن گفت که این سومین حمله تروریستی پس از حملات در پل وست‌مینیستر و منچستر است و نیاز به برخی تغییرات را در مورد تمهیدات ضدتروریستی در برتیانیا نشان می‌دهد. او گفت که بریتانیا با افراطی‌گری اسلامی «بیش از حد مدارا می‌کند».

پلیس لندن ابتدا شنبه‌شب، سوم ژوئن برای رسیدگی به سه حادثه در لاندن بریج، بارو مارکت و واکسال به حالت آماده‌باش درآمد. در ادامه مشخص شد که مهاجمان با یک خودروی ون سفید عابران را روی پل معروف لاندن بریج شنبه شب، حوالی ساعت ۱۰ شب زیر گرفتند و سپس به بارو مارکت، محله‌ای در نزدیکی لاندن بریج رفتند و با قمه به مردم حاضر هجوم بردند. شاهدان از ورود مهاجمان مسلح به قمه و چاقو به داخل رستوران‌ سخن می‌گفتند.

پلیس لندن حادثه رخ‌داده در لاندن بریج و بارو ماركت را «تروریستی» دانست اما حادثه سوم در واکسال به این حمله بی‌ارتباط بود.

حملات لندن در آستانه انتخابات هشتم ژوئن در این کشور رخ می‌دهد؛ کمپین‌های انتخاباتی احزاب در بریتانیا تا فردا تعطیل هستند؛ به جز کمپین انتخاباتی حزب راست افراطی و ملی‌گرای «حزب استقلال بریتانیا» که از تعطیل‌کردن فعالیت‌هایش سرباز زده و گفته این کار همان چیزی است که «تروریست‌ها» می‌خواهند.

حملات لندن کمتر از دو هفته پس از خونبارترین حمله تروریستی در بریتانیا پس از ۲۰۰۵ رخ می‌دهد؛ یک بمب‌گذاری انتحاری در کنسرت آریانا گرانده، خواننده پاپ در شهر منچستر که جان ۲۲ تن را گرفت.

این حملات همچنین شباهت زیادی به حمله ماه مارس در پل وست‌مینستر، نزدیک به لاندن بریج و در غرب آن دارد که طی آن یک مهاجم با خودرو به درون مردم راند، از آن پیاده شد و با چاقو به یک پلیس در حیاط پارلمان حمله کرد و نهایتاً پنج‌تن را به قتل رساند.

پلیس هنوز لاندن بریج را بسته نگاه داشته و مأموران مسلح به گشت‌زنی در آن مشغولند. خیابان‌های منتهی به محل حادثه مسدود شده‌اند و کسی اجازه ورود به آنجا را ندارد.

۳۰ مجروح این حملات به سه بیمارستان بزرگ لندن برده شده‌اند و این بیمارستان‌ها برای حفظ امنیت بیماران و کارکنان خود به شکل موقت در وضعیت ایزوله قرار گرفتند.

مهاجمان به خیابان‌هایی پر از رستوران، کافه و میخانه در مرکز لندن و نزدیکی پارلمان بریتانیا حمله کردند که شنبه‌شب‌ها محل تفریح و خوشگذرانی شهروندان لندنی است. صادق خان، شهردار لندن این حملات را «حمله‌ای بزدلانه به لندنی‌ها و بازدیدکنندگان بی‌گناه از لندن که از شنبه‌شب‌شان لذت می‌بردند» توصیف کرد.

پلیس بسیاری از مردم حاضر در منطقه حمله را در حالی به محلی امن منتقل می‌کرد که از آنان خواسته بود تا دست‌هایشان را بالای سرشان نگه دارند. هراس از جلیقه انتحاری و مخفی‌شدن مهاجمان در میان افراد عادی دلیل این کار بود.

سبک جدید حملات تروریستی

می، نخست‌وزیر بریتانیا در بیانیه خود با اشاره به حمله‌های لندن گفت که «با سبک جدیدی از حمله مواجهیم. آدم‌ها در حال کپی‌برداشتن از یکدیگر هستند.»

پلیس بر فراز یکی از مظنونان به حمله که جلیقه انفجاری تقلبی بسته است - عکس: AFP

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، گروه «دولت اسلامی» (داعش) که پیش از این حمله، مسئولیت دیگر حملات در بریتانیا را بر عهده گرفته بود، درست صبح دیروز، شنبه و پیش از رخ‌دادن حمله شبانه در لندن یک فراخوان در کانال‌های تلگرامی‌اش ارسال کرد و از حامیانش خواست تا در ماه رمضان با کامیون، چاقو، قمه و تفنگ در کشورهای غربی (به گفته این گروه علیه «صلیبیون») دست به حمله بزنند.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت حمله شب گذشته در لندن را برعهده نگرفته است.

ترزا می گفت که باید چهار چیز در مورد مبارزه با تروریسم تغییر کند. او حملات را حاصل «افراطی‌گری اسلامی» خواند که «ارزش‌های غربی» را با اسلام ناسازگار معرفی می‌کنند و گفت که «شکست‌دادن این ایدئولوژی یکی از بزرگترین چالش‌های عصر ماست که با حفظ عملیات ضدتروریستی از بین نمی‌رود بلکه باید مردم را نسبت به بهتربودن ارزش‌های غربی قانع کرد».

او به علاوه اینترنت را «فضای امن تروریست‌ها» خواند و گفت که باید در سطحی جهانی به این معضل پرداخت. پس از حمله وست‌مینیستر نیز دولت بریتانیا گفته بود باید امکان دسترسی به سرویس‌های مخابره پیام رمزگذاری‌شده همچون واتس‌اپ یا تلگرام فراهم شود.

او سومین تغییر را به افراط‌گرایی درون خود بریتانیا مربوط دانست و گفت که «مدارا با افراط‌ی‌گری در بریتانیا بیش از حد است.» و نهایتاً نیز وعده تغییر قوانین ضدتروریسم را داد.

دیگر کشورهای غربی حمایت و همدردی خود را با بریتانیا ابراز کرده‌اند. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده در توئیتر نوشت که آمریکا از هیچ کمکی به بریتانیا دریغ نخواهد کرد و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه نیز در توئیت دیگری به اعلام حمایت و همدردی با بریتانیا پرداخت.

تا کنون مشخص شده که شهروندان استرالیا و فرانسه در میان مجروحان این حملات بوده‌اند.

وزارت خارجه ایران نیز این حملات را محکوم کرده‌است. بهرام قاسمی، سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه، یکشنبه ۱۴ خرداد این حمله‌ها را محکوم و با بازماندگان آن ابراز همدردی کرد و گفت که جهان باید برای مبارزه با تروریسم «سراغ منابع و سرچشمه‌های اصلی مالی و فکری افراط‌گرایی و خشونت‌پروری برود.»

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Removable

    این جنایات تروریستی از هر که بادش محکوم است. اما چیزی که عوض دارد گله نبایست داشت! انگلیسی ها همراه سایر غربی ها رفتار دوگانه و ریاکارنه در مبارزه با تروریسم دارند. مثل حکومت های داعشی گونه ایران و سعودی هر که مخالفش دست به اسلحه برد تروریست می گوید. با سعودی ها قرارداد تسلیحاتی می بنند و سعودی ها تروریست وهابی تربیت می کنند و در کشورهای کودتا و تجاوز می کند و بمب های غربی مراکز غیر نظامی خاورمیانه ویران می کند. خب بالاخره این کین و نفرت مظلومان یک جایی باز می کند متاسفانه. بالاخره این مسلمان ها که ذاتا متعصب و ضد غربی پرورش میابند با دیدن این بمباران ها و کشته شدن و ویرانی و اوارگی هم مسلکشان دست به انتقام می زنند. خدمت هم نوعان مردم رغب بگویم متاسافنه احتمال زاید باز شاهد جنایت تروریست های اسلام گرا خواهید بود چون دولتهایتان دست از کشتار غیرنظامیان مسلمان بر نمی داند. تنها در همین 25 سال اخیر صدها هزار مسلمان قتل عام کرده اند دولتهای شما. میلون نفر به قحطی و بیچاره شدند از جنگ ها و تحریم هیا دولتهای شما. این عقده نفرت بالاخره سر باز می کند.