ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بعاج، گذرگاه ایران به سوی مدیترانه

با بیرون راندن داعش از شهر بعاج، اکنون ایران فاصله زیادی تا ایجاد گذرگاهی استراتژیک تا مدیترانه ندارد. مسیر جدید با ۲۲۵ کیلومتر جابه‌جایی نسبت به مسیر قبلی، از جنوب سوریه می‌گذرد

با بیرون راندن داعش از شهر بعاج، در مرز عراق و در سوریه به دست نیروهای حشد شعبی، اکنون ایران فاصله چندانی برای تحقق رویای ایجاد یک محور استراتژیک از مرزهای خویش تا آبهای مدیترانه ندارد. مسیر جدید ایران با ۲۲۵ کیلومتر جابه‌جایی نسبت به مسیر قبلی، از جنوب سوریه می‌گذرد، به ویژه بدین خاطر که از برخورد با نیروهای آمریکایی مستقر در شمال شرقی سوریه اجتناب شود.

سپاه پاسداران ایران بزرگترین و اصلی‌ترین حامی نیروهای شبه‌نظامی شیعه عراق، موسوم به «حشد الشعبی» ست.

سرانجام کنترل بعاج، واقع در استان نینوا، روز چهارم ژوئن/۱۴ خرداد به دست نیروهای حشد شعبی افتاد.

حشد شعبی یا بسیج مردمی عراق، نیرویی شبه نظامی است متشکل از ائتلاف ۴۰ گروه عمدتاً شیعه که بازوی نظامی ایران در عراق به حساب می‌آید. تصرف بعاج را می‌توان جایزه هفت ماه صبر این نیروها در تلعفر در شمال غربی موصل تعبیر کرد، آن هم در شرایطی که پلیس و ارتش عراق مدام در حال پیشروی به سمت موصل بودند.

بعاج همان منطقه‌ای است که گزارش می‌شد ابوبکر البغدادی، خلیفه دولت اسلامی، در سه سال گذشته در حوالی آن مستقر بوده است، اما اهمیت استراتژیک این عملیات نظامی نه در دستگیری خلیفه، که در طرح بلندپروازانه ایران برای رسیدن به آبهای مدیترانه است.

بعاج در واقع یکی از نقاط اتصالی گذرگاه ایران از جنوب عراق و سوریه تا بندر لاذقیه، بزرگترین بندر سوریه و از سنگرهای اصلی علویان در سوریه، است.

ماه گذشته، گزارش هایی منتشر شد که ایران مسیر استراتژیکش را برای رسیدن به آبهای مدیترانه تغییر داده است؛ تغییری که بدواً واکنشی به افزایش حضور نظامی امریکایی‌ها در شمال شرقی سوریه  و اقدامی درجهت اجتناب از رویایی با آنها بوده است. معیار این طرح سردار قاسم سلیمانی ذکر شده است.

مسیر جدید ایران، به نقل از گاردین-۱۶ مه

در این مسیر جدید شهر میادین، در استان دیرالزور و در ۱۹۰ کیلومتری جنوب شرق رقه که فعلاً در تصرف داعش قرار دارد، محور اتصال سوریه شرقی و حایلی در برابر نفوذ کردها خواهد بود. از این بابت، برنامه بعدی تهران را باید از حالا تصرف این شهر و مناطق اطراف آن در دیرالزور دانست.

جاده ارتباطی جدید از مرزهای ایران آغاز شده به سمت جلوله در استان دیالی می‎رود، و از آنجا با گذر از بخش جنوبی موصل به الشرقاط می‌رسد، سپس در جهت شمال به تلعفر رفته، از آنجا با دور زدن شنگال به بعاج و در نهایت به خاک سوریه می‌رسد. در این مسیر همکاری ایران با کردهای پ ک ک مستقر در شنگال برای تضمین امنیت حدفاصل بعاج تا مرزهای سوریه  الزامی خواهی بود.

تغییر اصلی در خاک سوریه و جابه جایی ۲۲۵ کیلومتر به سمت جنوب است؛ بنا به این نقشه جدید، جاده شیعی ایران از دیرالزور به السخنه و از آنجا با گذر از پالمیرا به دمشق و در نهایت به مرزهای لبنان می‌رسد. پیشتر با مهندسی اجتماعی- نظامی و با جابه جایی‌های جمعیتی ساکنان سنی در نزدیکی مرز لبنان، بخش انتهایی این مسیر پاکسازی شده است. در کنار این جاده نظامی موسوم به هلال شیعه تا جنوب لبنان، طرح یک دالان زمینی اقتصادی تا بندر لاذقیه و آبهای مدیترانه دیگر رویایی دور از دست برای ایران نخواهد بود؛ مسیری که علاوه بر آبهای خلیج فارس، فرصتی ثانویه برای ایران برای دسترسی به آبهای آزاد، و  البته به شمال آفریقا و اروپا را فراهم می‌آورد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • س

    دیدتونو وسیع تر کنید الان تحت هر شرایطی به نظر شما این حکومت خوب نیست بهر حال هر حکومتی معترض داره خوبی وبدی داره حالا این حکومت داره پیشرفت میکنه وقدرتش روز به روز بیشتر میشه ایران داره میشه یک قدرت منطقه ای وجهانی با همین هلال شیعه که رویای دیرینه ایران بوده دار ه طوری میشیم که حرفی برای گفتن داریم این کار باعث پیشرفت نمیشه واین پیشرفت مال مملکت ما نیست مال همه ایرانیهاست مگه کشورهای غربی چطور پیشرفت کردن ما هم همینطور

  • ایران منش

    ایران فقط برای صلح در منطقه امن می جنگد واقعا باید چشم ها را شست

  • BinBin

    نادرشاه؟ کاربران محترم اصل ایجاد کریدور شرق به غرب اوراسیا اقدامی درست است. چرا بایست فکر کنیم این امر بدی است؟! البته مسیر مستقیم ایران چند سویه است. سندج-اربیل-شمال عراق و سوریه/ مسیر خسروی-بغداد-انبار-ابوکمال-دمشق-لاذقیه/ مسیرایلام- مهران-واسط-انبار.../مسیر خرمشهر-بصره-انبار... توسعه ارتباطات میان کشورها-منطقه ای یکی از روش های تقویت صلح است. در ضمن باز تاکیید می کنم این کریدور می تواند چه سویه باشد و حتی اردن و اسرائیل و کشورهای حاشیه خلیج فارس می توانند منتفع شوند. شاید غیر رسمی ایران و اسرائیل مرتبط شوند و کمی هم شده این دشمنی احمقانه و پرزیان دست بردارند. همچنین ایران هرگز نمی تواند بدون جلب نظر مردم و کشورهای عمده سنی منطقه از این کریدور استفاده کند در نتیجه خودش موجب افزایش تعامل مثبت و صلح منطقه می شود. چشم ها باید شست.

  • m

    این بار نادر شاه با لباس بسیج به میدان آمده

  • BinBin

    در هر صورت میان شیعیان امامیه و مردمان ایین علوی که مستقل اسلام و تشیع و سنی است که سرزمین بزرگ سنی است . ایران بدون صلح و سازش با سنی های منطزقه نخواهد توانست از این کریدور استفاده کند. در ضمن کریدور شرق-غرب آسیای غربی ابری همه کشورها مفید است و لزما سوریه و لاذقیه نیست. عربستان-کویت- دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس-لبنان و اردن و اسرائیل هم می توانند از این کریدور سود ببرند. کشورهای اوراسیایی از روسیه و چین تا اروپا می توانند از این کریدور استافده کنند. پس به نفع صلح و اقتصاد جهانی خواهد بود.

  • BinBin

    مرز تهران-خسروی مستقیم به بغداد و سپس ابنار-قائم بعد ابوکمال -دمشق-حمص-لاذیه/ این مسیر کوتاه تر است. چرا لقمه را دور سر بچرخاند؟

  • حسین کرمی

    پیشتر با مهندسی اجتماعی- نظامی و با جابه جایی‌های جمعیتی ساکنان سنی در نزدیکی مرز لبنان، بخش انتهایی این مسیر پاکسازی شده است. دلیل؟ شاهد؟ مدرک؟ ژورنالیسم یک حداقل‌هایی را باید رعایت کند. در این منطقه همه در حد توانشان هزینه می‌کنند. ایران هم یکی از آنها. چراکه نه؟ وقتی آمریکا از آن سوی دنیا میآید دخالت می‌کند کشورهای منطقه هم در حد وسع خود دخالت می‌کنند. ...