ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انتخابات بریتانیا: قمار باخته ترزا می

بنا به نخستین ارزیابی‌ها، حزب محافظه کار به رهبری ترزا می، نخست‌وزیر،۳۱۴ کرسی را به دست آورده، و حزب کارگر به رهبری جرمی کوربین، توانسته ۲۲۶ کرسی را از آن خود کند.

پنجشنبه ۸ ژوئن، مردم بریتانیا برای انتخاب ۶۵۰ نماینده پارلمان این کشور پای صندوق‌های رأی رفتند. انتخاباتی زودهنگام برای تعیین چگونگی پیشبرد مذاکرات خروج از اتحادیه اروپا. بنا به نخستین ارزیابی‌ها، بر آمده از نظرسنجی‌های پسا انتخاباتی، حزب محافظه کار به رهبری ترزا می، نخست‌وزیر،۳۱۴ کرسی را به دست خواهد آورد، و حزب کارگر به رهبری جرمی کوربین ۲۲۶ کرسی را از آن خود می‌کند. این یعنی ۱۲ کرسی کمتر از حدنصاب رسیدن به اکثریت.

ترزا می و جرمی کوربین، رهبران حزب محافظه‌کار و کارگر

در انتخابات  سال ٢٠١٥، حزب محافظه کار  با ٣٣٠ کرسی توانسته بود اکثریت مجلس را به دست آورد. حزب کارگر نیز موفق شده ٢٣٢ کرسی مجلس را کسب کند.

بنا به نتایج اعلام شده، حزب ملی اسکاتلند نیز (که موافق استقلال و ضد-برگزیت است) ۲۲ کرسی از ۵۶ کرسی‌اش را از دست داده است.

هنگامی که در ماه آوریل، ترزا می‌خبر از برگزاری انتخابات زودهنگام داد، تصور بر آن بود که حزب محافظه‌کار با فاصله از حزب کارگر پیشی بگیرد و اکثریتی قاطع را در مجلس تشکیل دهد؛ از آن زمان تا امروز اما بنابه نظرسنجی‌ها فاصله دو حزب کمتر و کمتر شد، و حالا در روز آخر به نظر می‌رسد، ترزا می‌ قمار برگزاری انتخابات را باخته است.

لیبرال دموکرات‌ها و همچنین جرمی کوربین، از پیش احتمال هرگونه توافق و ائتلافی را با رقبا منتفی دانسته‌اند. لیبرال دموکرات‌ها خاطره خوشی از ائتلاف با دیوید کامرون پس از انتخابات ٢٠١٥ ندارند. کوربین نیز تشکیل کابینه ائتلافی با حزب ملی اسکاتلند یا لیبرال دموکرات را رد کرده است.

ترزا می که در صدد بود پیروزی قاطع مارگرت تاچر در سال ۱۹۸۷ را با کسب اکثریتی با ۸۰ کرسی بیشتری تکرار کند، حالا نه فقط موقعیت خود را در حزب متزلزل می‌بیند، بلکه احتمالاً باید دولت را به رقابایش بسپارد. پیش از انتخابات، گمانه‌زنی‌ها بر این بود که اکثریت زیر چهل کرسی را نیز برای ترزا می‌باید شکست تلقی کرد.

واکنش نامناسب به خروح آمریکا از پیمان اقلیمی پاریس، طفره رفتن از مناظره رودرو با رهبران احزاب کارگر، و البته حمایت غیرمنتظره جوانان از کوربین و سیاست‌های چپگرایانه او در روزهای آخر به نظر کار دست ترزا می‌ داده است.

برخلاف انتظار، چنین به نظر می‌رسد که بسیاری از مردم بریتانیا، به ویژه جوانان، جرمی کوربین را (که رویکرد آسانگیرانه‌تری نسبت به مهاجران دارد و بر خلاف رقیبش، بر خدمات عمومی و ارزان تأمین اجتماعی تأکید کرد) گزینه بهتری برای پیشبرد مذاکرات برگزیت می‌دانند.

«تایمز اقتصادی» در واکنش به انتخابات، تیتر «فاجعه برای ترزا می» را برگزیده است.

دانکن جونز، کارگردان انگلیسی فیلم‌های «ماه» و «کد منبع» نیز در توئیتی در واکنش به نتیجه انتخابات به طعنه نوشته است: «ترزا می یک استراتژیست درخشان است؛ او از قبل پیش‌بینی کرده بود که اکثریت را از دست خواهد داد تا دیگر مجبور نباشد مسئولیت مذاکرات از پیش باخته برگزیت را بر عهده بگیرد. نابغه!.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.