ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دبیرکل سازمان ملل: راه‌ حل نظامی بحران افغانستان را حل نمی‌کند

دیدار و گفت‌وگو با رئیس جمهوری افغانستان، کمک به پیشبرد مذاکرات صلح و رسیدگی به وضع پناهجویانی که به افغانستان برگشته‌اند در دستور کار دبیر کل سازمان ملل است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در سفر غیر منتظره‌اش به افغانستان اعلام کرد: هیچگونه راه حل نظامی نمی‌تواند بحران افغانستان را به پایان برساند، بحرانی که بسیاری از انسان‌ها را وادار کرده خانه‌ و زندگی‌شان را بگذارند و به جای دیگری بروند.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل در سفر به افغانستان

این نخستین بار است که آنتونیو گوترش در مقام دبیرکلی سازمان ملل به افغانستان سفر می‌کند. در همان حال ناآرامی‌ها در ماه‌های گذشته در افغانستان افزایش پیدا کرده و دولت مرکزی تسلط خود را بر بسیاری از مناطق این کشور از دست داده است. حمله داعش به بیمارستان سردار محمد داود در کابل که به کشته شدن دست‌کم ۳۰ نفر انجامید و همینطور حمله طالبان به پایگاهی نظامی در بلخ که ۱۴۰ کشته به جای گذاشت، توانایی ارتش افغانستان در حفظ امنیت در این کشور را بیش از پیش به چالش کشیده است. به همین جهت، دولت دونالد ترامپ تصمیم گرفته است تعداد سربازان آمریکایی در افغانستان را از ۳ هزار نفر به ۸۴۰۰ نفر افزایش دهد. علاوه بر این دیگر کشورهای عضو ناتو هم می‌بایست بر همین اساس بر تعداد نیروهای مستقرشان در افغانستان بیفزایند.

بازگشت پناهجویان به افغانستان

علاوه بر این مشکلات، بحران پناهجویی و آوارگی شهروندان افغانستان سازمان ملل را نگران کرده است. بانک جهانی، چند ساعت پیش از سفر غیر منتظره دبیر کل سازمان ملل به افغانستان تصویب کرد که ۵۲۰ میلیون دلار به این کشور کمک کند. بیش از نیمی از کمک بلاعوض بانک جهانی برای پناهجویانی در نظر گرفته شده که از ایران و پاکستان به افغانستان برمی‌گردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آنتونیو گوترش در کابل به صراحت گفت: «صلح تنها راه حل مشکلات افغانستان است.»

در سال جاری تاکنون ۲۱۸ هزار پناهجوی افغانستانی از ایران و پاکستان به کشورشان بازگشته‌اند. سازمان بین‌المللی مهاجرت پیش‌بینی کرده که تا پایان سال ۲۰۱۷ تعداد پناهجویان افغانستانی که به کشورشان بازمی‌گردند به ۶۰۰ هزار نفر می‌رسد.

آنتونیو گوترش که پیش از این کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان بوده، با یک زن پناهجو افغان که مدتی‌ست به کشورش برگشته گفت‌وگو کرد. خمری، این زن ۳۰ ساله به دبیر کل سازمان ملل گفت تا دو سال پیش در روستایی در ولایت کاپیسا در شمال شرقی افغانستان در کنار خانواده‌اش زندگی می‌کرد. اما ارتش افغانستان و طالبان در این روستا با هم درگیر شدند و شوهر او هم در این درگیری‌ها کشته شد و او ناگزیر تن به آوارگی و پناهجویی داد.

کمبود آب آشامیدنی، کمبود غذا و نبود امکانات بهداشتی باعث شده که برخی از این پناهجویان، بعد از بازگشت به افغانستان به تکدی‌گری روی بیاورند.

مذاکرات صلح با طالبان

قرار است که دبیر کل سازمان ملل با اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان دیدار و گفت‌وگو کند.

رئیس جمهوری افغانستان هفته گذشته در تلاش بود که مقدمات مذاکرات صلح با طالبان را فراهم کند. اشرف غنی، طالبان را تهدید کرده که چنانچه از شرکت در مذاکرات صلح خودداری کنند، سازمان ملل آن‌ها را تحریم خواهد کرد.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل اما در سفرش به افغانستان در پاسخ گفت:

«وضع تحریم‌ها از وظایف شورای امنیت است. علاوه بر این، افغانستان تاکنون با مداخلات خارجی زیادی روبرو بوده.»

دبیر کل سازمان ملل اما وعده داد که برای پیشرفت مذاکرات صلح بین طالبان و دولت افغانستان تلاش کند.

بیشتر بخوانید:

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.