ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هشدار سازمان ملل و ۱۶ سازمان حقوق بشری درباره پیامدهای بحران برق‌رسانی به غزه

سازمان ملل و سازمان‌های حقوق بشری یک‌صدا می‌گویند بحران برق در غزه به عنوان جلوه‌ای از اختلاف حماس و فتح زندگی اجتماعی دو میلیون نفر از ساکنان غزه را به خطر انداخته.

سازمان ملل هشدار داده است که چنانچه قطعی برق غزه در اثر کاهش سوخت تنها نیروگاه برق در این منطقه ادامه پیدا کند، زندگی خانوادگی و اجتماعی دو میلیون نفر از ساکنان غزه کاملاً مختل خواهد شد.

بحران برق در غزه: جلوه‌ای از اختلاف بین حماس و فتح

تنها نیروگاه غزه در حال حاضر فقط می‌تواند به مدت سه الی حداکثر چهار ساعت در روز، برق اهالی غزه را تأمین کند.

کابینه امنیتی نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل یکشنبه ۱۱ ژوئن به درخواست تشکیلات خودگردان فلسطین سوخت تنها نیروگاه برق غزه را به اندازه بدهی‌های حماس کاهش داد. کاهش سوخت نیروگاه برق غزه به این معناست که اهالی غزه در روز ۴۵ تا ۶۰ دقیقه کمتر برق دارند.

کاهش برق غزه، جلوه دیگری از اختلاف دامنه‌دار بین حماس و فتح است.

طارق رشماوی، سخنگوی تشکیلات خودگردان فلسطین، بعد از اعلام مصوبه کابینه امنیتی نتانیاهو، به خبرگزاری رویترز گفته بود:

«ما یک بار دیگر از حماس می‌خواهیم همه مسئولیت‌های اجرایی و همه ادارات غزه را به تشکیلات خودگردان فلسطین در کرانه باختری واگذار کند تا ما بتوانیم به ساکنان غزه بهترین خدمات را ارائه دهیم.»

فوزی برهوم، سخنگوی حماس اما اعلام کرده بود که مسئولیت پایین آمدن کیفیت زندگی اهالی غزه در اثر کمبود برق، به ویژه مشکلاتی که بیمارستان‌های غزه با آن مواجه می‌شوند صرفاً با تشکیلات خودگردان فلسطین است.

رابرت پیپر، هماهنگ‌کننده کمک‌های انسانی سازمان ملل در غزه با انتشار بیانیه‌ای نسبت به اختلال در همه شئون زندگی اجتماعی در غزه در اثر قطعی مداوم برق هشدار داده است. او در این بیانیه به اختلال در کار بیمارستان‌ها و فروپاشی نظام سلامت در غزه و همینطور درباره بهداشت و کیفیت آب آشامیدنی به عنوان جلوه‌هایی از بحران برق‌رسانی در غزه اشاره کرده و در فرازی از این بیانیه نوشته است:

«ساکنان غره نمی‌بایست دستاویزی بشوند برای اختلافات درونی بین دو جناح سیاسی در میان فلسطینی‌ها.»

عفو بین‌الملل و ۱۶ سازمان حقوق بشری که در غزه فعالیت می‌کنند، از سازمان ملل در بحران برق‌رسانی به غزه حمایت کرده‌اند. این سازمان‌های حقوق بشری می‌گویند کاهش سوخت نیروگاه غزه برخلاف مصوبه سال ۲۰۰۸ دادگاه عالی در اسرائیل است که برق‌رسانی به غزه را تضمین کرده بود.

عفو بین‌الملل در بیانیه جداگانه‌ای نسبت به «بحران انسانی» در غزه هشدار داده است. در بیانیه عفو بین‌الملل گفته شده که قطعی مداوم برق غزه زیرساخت‌های این منطقه را ویران می‌کند و در کار بیمارستان‌ها هم تأثیر مستقیم دارد:

«بحران برق زندگی هزاران نفر از اهالی غزه را به خطر انداخته است، از جمله زندگی بیمارانی که در بیمارستان‌ها و در بخش‌های مراقبت ویژه تحت درمان قرار دارند و نوزادانی که بعد از تولد نیازمند مراقبت‌های بیمارستانی‌اند.»

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل سه‌شنبه ۱۳ ژوئن اعلام کرده بود که دولت اسرائیل علاقه‌ای به آغاز درگیری‌ها در غزه ندارد و گفته بود که قطعی برق در غزه به خاطر اختلافات‌ جناحی در بین فلسطینیان است.

حماس از سال ۲۰۰۷ تاکنون کنترل غزه را به دست گرفته است. فتح می‌گوید حماس از عهده اداره غزه برنمی‌آید و بهتر است برای رفاه مردم، غزه را به تشکیلات خودگردان فلسطین واگذار کند.

نیروهای امنیتی اسرائیل از این واهمه دارند که افزایش نارضایتی‌ها در میان اهالی غزه، به جنگ و خونریزی مجدد بینجامد.

رابطه حماس با ایران و قطر و رابطه فتح با عربستان سعودی و متحدانش بخش دیگری از این بحران است.

ماجد فرج رئیس امور اطلاعاتی و امنیتی دولت خودگردان فلسطین روز گذشته گفته بود جنبش فتح در کنار عربستان سعودی ایستاده و با طرح‌های ایران در منطقه خاورمیانه مخالف است. او حماس را به پیروی از سیاست‌های بیگانگان متهم کرده بود.

شرق‌الاوسط گزارش داده که ایران و حماس روابط دیپلماتیکشان را در سطح پیش از جنگ داخلی سوریه از سر می‌گیرند. برای این منظور اسماعیل هنیه نیز در آینده‌ای نه چندان دور به تهران سفر می‌کند.  مقامات ایرانی هم در مقابل پذیرفته‌اند که حماس همچنان روابطش با عربستان سعودی را حفظ کند. گفته می‌شود که ایران متعهد شده ماهانه ۲۵ میلیون دلار به غزه کمک کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.