ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آسوشیتدپرس: سرنوشت نامشخص البغدادی پس از حمله هوایی روسیه

به ادعای مسکو، احتمال کشته‌شدن البغدادی همراه با بیش از ۳۰۰ عضو داعش در یک حمله هوایی در رقه وجود دارد. واشنگتن اما می‌گوید مدرکی وجود ندارد و ادعاهای کذب این‌چنینی بارها مطرح شده.

بحث بر سر کشته‌شدن احتمالی ابوبکر البغدادی، رهبر خلافت خودخوانده گروه «دولت اسلامی» (داعش) بالا گرفته. روسیه از احتمال کشته‌شدن او در یک حمله هوایی سخن می‌گوید و واشنگتن این ادعا را بی‌اساس می‌داند.

ابوبکر البغدادی در تنها سخنرانی عمومی خود در مسجد جامع موصل - عکس آرشیوی

به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه جمعه، ۱۶ ژوئن در کنفرانسی مطبوعاتی در مسکو در پاسخ به اخبار منتشرشده درباره احتمال کشته‌شدن البغدادی گفت: «من هنوز نمی‌توانم این خبر را ۱۰۰ درصد تأیید کنم.»

لاوروف در ادامه گفت که حتی اگر مرگ البغدادی تأیید شود، نباید بیش از حد لازم به آن اهمیت داد. او با اشاره به تبلیغات گسترده ایالات متحده درباره عملیات کشتن اسامه بن لادن، رهبر پیشین القاعده گفت که «اخبار موارد پیشین از کشته‌شدن رهبران گروه‌های تروریستی با شور و حرارت ارائه می‌شدند، اما تجربه نشان داده که این ساختارهای تروریستی کمی بعدتر باز توانایی پیشین را باز می‌یابند.»

ارتش روسیه ادعا کرده که احتمال کشته‌شدن البغدادی در یک حمله هوایی در ۲۸ مه سال جاری در حوالی رقه، پایتخت خلافت خودخوانده اسلامی در سوریه وجود دارد. مسکو مدعی شده که در این حمله بیش از ۳۰۰ عضو مسلح داعش را کشته است.

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه گفته که اطلاعات مربوط به مرگ ابوبکر البغدادی «از خلال کانال‌های متعدد در حال تأییدشدن است.»

خبر مرگ احتمالی البغدادی زمانی منتشر می‌شود که داعش در حال ازدست‌دادن دو شهر مهم خود در عراق و سوریه، یعنی موصل و رقه است.

آخرین پیام منتسب به البغدادی در سوم نوامبر گذشته منتشر شد. او در یک پیام صوتی از اعضای داعش در موصل خواسته بود که با تمام قوا در برابر حمله نیروهای عراقی با حمایت ائتلاف بین‌المللی به رهبری ایالات متحده دفاع کنند.

عملیات بازپس‌گیری موصل بیش از هشت ماه پیش آغاز شد. اکنون در واپسین مرحله این نبرد، نیروهای عراقی تلاش می‌کنند تا داعش را از آخرین محله‌های تحت کنترل این گروه در غرب موصل، در قسمت «شهر قدیم» آن بیرون برانند.

یک سخنگوی ائتلاف بین‌المللی به رهبری ایالات متحده اما در واکنش به اخبار مرگ البغدادی گفت که هنوز هیچ مدرکی مبنی بر صحت این گزارش وجود ندارد.

رایان دیلون، ژنرال آمریکایی و سخنگوی ائتلاف ضدداعش گفته که «تا کنون ادعاهای این‌چنینی بارها مطرح شده‌ و همگی نادرست بوده‌اند. هنوز مدرک قاطعی درباره ادعای اخیر نیز در دست نیست.»

جف دیویس، سخنگوی پنتاگون نیز گفته که اطلاعاتی برای تأیید خبر مرگ البغدادی در دست نیست.

نبرد نهایی برای بازپس‌گیری رقه، سوم ژوئن، تنها چند روز پس از حمله هوایی صورت‌گرفته از سوی روسیه آغاز شد. نیروهای دموکراتیک سوریه با پشتیبانی هوایی ایالات متحده در حال جنگیدن برای بیرون‌راندن داعش از رقه هستند.

نیروهای دموکراتیک سوریه (قوات سوریا الدیمقراطیه یا ق.س.د) ائتلافی از نیروهای کرد و عرب به رهبری «یگان‌های مدافع خلق» (ی‌پ‌گ)، شاخه نظامی حزب چپ‌گرایان کرد با نام حزب اتحاد دموکراتیک، است. ی‌پ‌گ کنترل بخش‌های عمدتاً کردنشین در شمال سوریه را در دست دارد.

به گزارش آسوشیتدپرس، داعش فرماندهان بلندمرتبه خود را به شهر «المیادین» در شرق سوریه منتقل کرده؛ شهری در کناره فرات و هم‌مرز با عراق. انتقال مقر فرماندهی داعش به این شهر می‌تواند توانایی این گروه برای انجام عملیات در منطقه را حفظ کند.

در همین زمینه

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.