ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مرگ ۲۰ «غيرنظامی» در حملات ناتو در شمال و جنوب افغانستان

<p>حملات زمينی و هوايی ناتو در ولايت کاپيسا در شمال و ولايت خوست در جنوب افغانستان دست&zwnj;کم ۲۰ کشته و ۹ زخمی برجای گذاشته است.</p> <!--break--> <p><br /> در تازه&zwnj;ترين رويداد؛ روز چهارشنبه ۱۵ تير، بر اثر يک حمله هوايی توسط يک جنگنده ناتو در شهرک دومنده ولايت خوست ۱۳ غيرنظامی کشته شدند.</p> <p><br /> حميدالله، فرمانده پليس شهرک دومنده گفت تمامی کشته&zwnj;شدگان اين حمله که در روستای کمال&zwnj;خيل شهرک دومنده صورت گرفت، غيرنظاميان و اعضای يک خانواده هستند.</p> <p><br /> به گفته وی جان&zwnj;باختگان؛ هشت کودک، سه زن و دو مرد می&zwnj;باشند.</p> <p><br /> اين مقام پليس شهرک دومنده افزود که مردم به&zwnj;خاطر اين حمله مرگ&zwnj;بار به شدت ناراحت هستند و خواهان پاسخ ناتو و مجازات عوامل بروز آن می&zwnj;باشند.</p> <p><br /> در واکنش به اين رويداد، روز پنج&zwnj;شنبه ۱۶ تيرماه صدها تن از ساکنان شهر خوست طی يک تجمع اعتراض&zwnj;آميز، جاده ارتباطی شهر خوست به شهر گرديز- کابل را برای چندين ساعت مسدود ساختند و عليه ناتو شعار دادند.</p> <p><br /> دفتر مطبوعاتی ناتو در کابل با انتشار اطلاعيه&zwnj;ای، ضمن تأييد انجام اين حمله اعلام کرد که هیأتی مشترک از دولت افغانستان و ناتو به خوست اعزام شده&zwnj;اند تا اين موضوع را بررسی کنند.</p> <p><br /> افزون براين، روز پنج&zwnj;شنبه ۱۶ تيرماه، ده&zwnj;ها تن از ساکنان شهرک تگاب ولايت کاپيسا با حضور در ساختمان فرماندار اين شهرک، نسبت به کشته و زخمی &zwnj;شدن ۱۶ غيرنظامی در جريان عمليات نظاميان فرانسوی، اعتراض کردند.</p> <p><br /> معترضان ادعا کردند که در جريان يک هفته عمليات نظاميان فرانسوی در تگاب که هنوز هم ادامه دارد، هفت غيرنظامی کشته و دست&zwnj;کم ۹ تن زخمی شده&zwnj;اند.</p> <p><br /> نجيب رحيمی، عضو شورای ولايتی کاپيسا نيز با تأييد تلفات غيرنظاميان در اين شهرک، از نظاميان ناتو خواست تا به&zwnj;هنگام عمليات برعليه طالبان، به جان&zwnj;ومال غيرنظاميان آسيب نرسانند.</p> <p><br /> ناتو گفته است که تا کنون اطلاعاتی در مورد تلفات غيرنظاميان در جريان عمليات تگاب به&zwnj;دست نيامده است اما تأکيد کرده است که در اين مورد تحقيق خواهد کرد.</p> <p><br /> بروز تلفات سنگين غيرنظاميان در جريان عمليات زمينی و هوايی نظاميان خارجی در افغانستان طی ساليان اخير همواره خشم تند مقامات دولت افغانستان و اعتراضات گسترده مردم را در پی داشته است.</p> <p><br /> ماه گذشته و در پی کشته شدن شماری از غيرنظاميان در يک حمله هوايی ناتو در هلمند، حامد کرزی، رئيس جمهور افغانستان در اظهاراتی تند گفت &laquo;در صورتی که اين&zwnj;گونه حملات ادامه يابد نيروهای خارجی به اشغالگران تبديل خواهند شد و در اين صورت تاريخ گواه است که مردم افغانستان با اشغالگران چطور برخورد می&zwnj;کنند.&raquo;</p> <p><br /> ناتو نيز بارها نسبت به بروز تلفات غيرنظاميان در جريان عمليات نظاميان تحت فرمان اين پيمان از دولت و مردم افغانستان عذرخواهی نموده اما تأکيد کرده است که تلاش خواهد کرد تا از تلفات جانی و آسيب&zwnj;های مالی غيرنظاميان جلوگيری کند.<br /> &nbsp;</p>

حملات زمينی و هوايی ناتو در ولايت کاپيسا در شمال و ولايت خوست در جنوب افغانستان دست‌کم ۲۰ کشته و ۹ زخمی برجای گذاشته است.

در تازه‌ترين رويداد؛ روز چهارشنبه ۱۵ تير، بر اثر يک حمله هوايی توسط يک جنگنده ناتو در شهرک دومنده ولايت خوست ۱۳ غيرنظامی کشته شدند.

حميدالله، فرمانده پليس شهرک دومنده گفت تمامی کشته‌شدگان اين حمله که در روستای کمال‌خيل شهرک دومنده صورت گرفت، غيرنظاميان و اعضای يک خانواده هستند.

به گفته وی جان‌باختگان؛ هشت کودک، سه زن و دو مرد می‌باشند.

اين مقام پليس شهرک دومنده افزود که مردم به‌خاطر اين حمله مرگ‌بار به شدت ناراحت هستند و خواهان پاسخ ناتو و مجازات عوامل بروز آن می‌باشند.

در واکنش به اين رويداد، روز پنج‌شنبه ۱۶ تيرماه صدها تن از ساکنان شهر خوست طی يک تجمع اعتراض‌آميز، جاده ارتباطی شهر خوست به شهر گرديز- کابل را برای چندين ساعت مسدود ساختند و عليه ناتو شعار دادند.

دفتر مطبوعاتی ناتو در کابل با انتشار اطلاعيه‌ای، ضمن تأييد انجام اين حمله اعلام کرد که هیأتی مشترک از دولت افغانستان و ناتو به خوست اعزام شده‌اند تا اين موضوع را بررسی کنند.

افزون براين، روز پنج‌شنبه ۱۶ تيرماه، ده‌ها تن از ساکنان شهرک تگاب ولايت کاپيسا با حضور در ساختمان فرماندار اين شهرک، نسبت به کشته و زخمی ‌شدن ۱۶ غيرنظامی در جريان عمليات نظاميان فرانسوی، اعتراض کردند.

معترضان ادعا کردند که در جريان يک هفته عمليات نظاميان فرانسوی در تگاب که هنوز هم ادامه دارد، هفت غيرنظامی کشته و دست‌کم ۹ تن زخمی شده‌اند.

نجيب رحيمی، عضو شورای ولايتی کاپيسا نيز با تأييد تلفات غيرنظاميان در اين شهرک، از نظاميان ناتو خواست تا به‌هنگام عمليات برعليه طالبان، به جان‌ومال غيرنظاميان آسيب نرسانند.

ناتو گفته است که تا کنون اطلاعاتی در مورد تلفات غيرنظاميان در جريان عمليات تگاب به‌دست نيامده است اما تأکيد کرده است که در اين مورد تحقيق خواهد کرد.

بروز تلفات سنگين غيرنظاميان در جريان عمليات زمينی و هوايی نظاميان خارجی در افغانستان طی ساليان اخير همواره خشم تند مقامات دولت افغانستان و اعتراضات گسترده مردم را در پی داشته است.

ماه گذشته و در پی کشته شدن شماری از غيرنظاميان در يک حمله هوايی ناتو در هلمند، حامد کرزی، رئيس جمهور افغانستان در اظهاراتی تند گفت «در صورتی که اين‌گونه حملات ادامه يابد نيروهای خارجی به اشغالگران تبديل خواهند شد و در اين صورت تاريخ گواه است که مردم افغانستان با اشغالگران چطور برخورد می‌کنند.»

ناتو نيز بارها نسبت به بروز تلفات غيرنظاميان در جريان عمليات نظاميان تحت فرمان اين پيمان از دولت و مردم افغانستان عذرخواهی نموده اما تأکيد کرده است که تلاش خواهد کرد تا از تلفات جانی و آسيب‌های مالی غيرنظاميان جلوگيری کند.
 

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.