ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۳۰۰ تن هندوانه صادراتی برگشت خورده از عمان گواهی بهداشتی نداشتند

استفاده از آب فاضلاب برای آبیاری مزارع و ناآگاهی کشاورزان در استفاده از سموم کشاورزی کار دست ایران داد. عمان صدها تن هندوانه ایران را به‌دلیل سموم زیاد برگشت داد.

استفاده از آب فاضلاب برای آبیاری مزارع و ناآگاهی کشاورزان در استفاده از سموم کشاورزی کار دست ایران داد. عمان صدها تن هندوانه ایران را به‌دلیل سموم زیاد برگشت داد. اکنون وزارت جهاد کشاورزی می‌گوید این محصولات گواهی بهداشتی نداشتند.

نخستین بار در روز یکشنبه ۲۸ خرداد سازمان حفظ نباتات خبر برگشت خوردن ۳۰۰ تن هندوانه صادراتی ایران به عمان را اعلام و سپس در چهارشنبه ۳۱ خرداد، جهاد کشاورزی نیز آن را تأیید کرد اما وزارت جهاد کشاورزی ناسالم بودن هندوانه‌ها را تأیید نکرد و گفت «محصولات جالیزی ایران سالم است و سالانه صدها هزار تُن از این محصولات به سایر کشورها صادر می‌شود.»

این وزارتخانه افزود برای صادرات محصولات کشاورزی گواهی بهداشتی و سلامت این محصولات ضروری است اما نداشتن گواهی مزبور «دلیلی بر منطبق نبودن محصول با استانداردهای سلامت نیست».

مرجع صدور گواهی بهداشتی محصولات کشاورزی در ایران سازمان غذا و داروست و رسول دیناروند، رئیس این سازمان دو روز بعد، جمعه ۲ تیر در این‌باره گفت: «درخواستی نبود که سازمان غذا و داروی کشور بخواهد برای آن گواهی بهداشت صادر کند.»

او افزود: «اگر کشوری برای صدور مجوز ورود محصولات غذایی و کشاورزی درخواست گواهی بهداشت از کشور مبدا بنماید سازمان غذا و دارو حتما آمادگی انجام آن را دارد.»

در ایران بسیاری از مزارع با آب فاضلاب آبیاری می‌شوند و کشاورزان نیز در استفاده از سموم اطلاعات کافی ندارند و به همین دلایل محصولات کشاورزی در برخی نقاط سمی و سرشار از آلاینده‌های غیرمجاز بر اثر آبیاری با آب فاضلاب هستند.

محصولات غذایی و کشاورزی ناسالم به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مردم در ایران تبدیل شده است.

شیر و مواد لبنی آلوده به روغن پالم، برنج‌های وارداتی آلوده، سبزیجات و صیفی‌جات آبیاری شده با فاضلاب، گوشت‌های وارداتی تاریخ مصرف گذشته، شیرهای مخلوط شده با وایتکس و مواد شوینده، تولید آبلیمو بدون استفاده از لیمو و محصولات کشاورزی آلوده به سموم تنها بخشی از پرونده قطور مواد غدایی غیرایمن در ایران است.

در سال‌های گذشته بار‌ها خبرهایی مبنی بر ناسالم و غیراستاندارد بودن مواد غذایی در ایران منتشر شده و مسئولان دولتی در بهترین حالت وعده پیگیری موضوع را داده‌اند، پیگیری‌هایی که عمدتاً سرانجامی نداشته است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.