ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فراگیر شدن آفت «پسیل» در باغ‌های پسته ایران

آفت پسیل، مقاوم به سموم کشاورزی از هفته گذشته، به گونه‌ای باغ‌های پسته ایران را فراگرفته «گویی در استان‌های پسته‌خیز برف زمستانی باریده است.»

پسیل، آفتی که به سموم کشاورزی مقاوم است، استان‌های پسته‌کار ایران را فراگرفته است.

این آفت معمولا در اواخر خرداد و تیر به باغ‌های پسته خسارت می‌زند

به گزارش ایسنا آفت پسیل از هفته گذشته، به گونه‌ای باغ‌های پسته ایران را فراگرفته «گویی در استان‌های پسته‌خیز برف زمستانی باریده است.»

اکنون امان الله جوانشاه، رئیس پژوهشکده پسته گفته «پسیل یک آفت قدیمی در کشور است؛ به گونه‌ای که این آفت در سال‌های ۱۳۴۰ تا ۱۳۵۰ در کشور گزارش شده؛ ولی امروزه این آفت به یک آفت درجه اول در باغات پسته تبدیل شده است.»

این آفت عمدتاً در خراسان رضوی، کرمان، یزد، فارس و سمنان دیده شده اما در حال حاضر همه استان‌های کشور را در برگرفته.

به گفته رئیس پژوهشکده پسته «در صورتی که با این آفت به درستی مبارزه نشود، می‌تواند به محصول دو سال باغات پسته لطمه وارد کند. علاوه بر این حشرات بالغ این آفت قادر به پرواز هستند و به همین دلیل مقابله با آن سخت است».

پژوهشگران با توجه به مقاومت این آفت به سموم کشاورزی قصد دارند با استفاده از حشرات شکارگر همچون «زنبور پسیلافاگوس»، «بالتوری»، «سن‌های شکاری»، «کنه‌های شکاری» و انواع کفشدوزک‌ها مبارزه بیولوژیکی را علیه این حشرات آغاز کنند.

این آفت معمولا در اواخر خرداد و تیر به باغ‌های پسته خسارت می‌زند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.