ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حمایت قاطع تهران از دوحه در گفت‌وگوی تلفنی روحانی با امیر قطر

عید فطر فرصتی بود برای تجدید میثاق تهران و آنکارا با دوحه. رئیس جمهوری اسلامی اعلام کرد که تهران با محاصره قطر مخالف است و برای شکستن محاصره تلاش می‌کند.

شامگاه گذشته به مناسبت عید فطر حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی و شیخ تمیم، امیر قطر با یکدیگر تلفنی گفت‌وگو کردند. در این گفت‌وگو رئیس جمهوری اسلامی اعلام کرد که محاصره اقتصادی قطر برای ایران قابل قبول نیست.

حسن روحانی و شیخ تمیم

عربستان سعودی، بحرین، امارات متحده عربی و مصر از ۵ ژوئن تاکنون روابط دیپلماتیکشان را با قطر را قطع کرده‌اند و مرزهای زمینی و هوایی خود را به روی این کشور کوچک در حاشیه خلیج فارس بسته‌اند. آن‌ها فهرستی از خواسته‌هایشان را تهیه کردند. از جمله کاهش سطح روابط قطر با ایران، خروج نیروهای نظامی ترکیه از قطر و تعطیل کردن شبکه تلویزیونی الجزیره و همچنین پرداخت غرامت.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، حسن روحانی در گفت‌وگو با امیر قطر اعلام کرد که ایران با محاصره قطر مخالف است. رئیس جمهوری اسلامی گفت:

«معتقدیم اگر اختلافی میان کشورهای منطقه باشد، فشار، تهدید و یا تحریم راه درستی برای حل آن اختلافات نیست. فضای هوایی، زمینی و دریایی کشورمان همواره به روی قطر به عنوان کشور برادر و همسایه گشوده خواهد بود. نگاه ما به همکاری با دولت قطر یک همکاری مستمر است و معتقدیم ظرفیت‌های فراوانی برای تقویت بیش از پیش روابط دو کشور وجود دارد که باید از این ظرفیت‌ها بهره گرفت.»

در گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی گفته شده که امیر قطر هم از حمایت ایران قدردانی کرده است.

«روابط ایران و قطر پیوسته روابطی رو به توسعه و نیرومند بوده و ما ضمن آمادگی برای گسترش همه جانبه روابط دو کشور، برای همکاری جهت حل مشکلات جهان اسلام نیز آماده‌ایم.»

قطر سیاهه‌ خواسته‌های عربستان سعودی و متحدانش را بررسی و اعلام کرده که خواسته‌های مطرح‌ شده «غیر واقع‌گرایانه» و «غیر منطقی» و «غیرقابل اجرا»ست.

علاوه بر تهران، آنکارا هم از دوحه حمایت کرده است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه روز گذشته در سخنرانی عید فطر خود در آنکارا اعلام کرد:

«ما با رویکرد قطر نسبت به ۱۳ درخواست مطرح‌شده موافقیم و بدین‌خاطر از قطر ممنونیم. رویکرد موجود در ۱۳ خواسته مطرح‌شده علیه قوانین بین‌المللی است، چرا که نباید به حاکمیت ملی کشوری حمله یا در آن مداخله کنی.»

ترکیه همچنین درخواست چهار کشور عربی برای پایان دادن به حضور نظامی خود در قطر را نپذیرفته و داشتن پایگاه نظامی در قطر را به سود امنیت منطقه دانسته است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.