ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آغاز دور دوم گفت‌وگوهای استراتژیک افغانستان و آمریکا

<p>وزارت امور خارجه افغانستان اعلام کرد که دومین دور گفت&zwnj;وگوهای افغانستان و آمریکا بر سر بستن پیمان راهبری بلندمدت آغاز شده است.</p> <!--break--> <p>&nbsp;</p> <p>جانان موسی&zwnj;زی، سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان گفت که هیأتی از مقامات آمریکایی پیشنهادات تازه&zwnj;ای به دولت افغانستان ارائه کرده&zwnj;اند تا گفت&zwnj;وگوهای دو کشور در چارچوب بزرگ&zwnj;تری صورت گیرد.</p> <p>&nbsp;</p> <p>وی در مورد جزئیات این پیشنهادات چیزی نگفت اما ایجاد روابط استراتژیک بلندمدت با آمریکا را از لحاظ سیاسی، اقتصادی و امنیتی به نفع افغانستان خواند.</p> <p>&nbsp;</p> <p>دفتر ریاست جمهوری افغانستان نیز با انتشار اطلاعیه&zwnj;ای تأیید کرد که این موضوع از سوی رنگین دادفر اسپنتا، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور این کشور در نشستی با حضور حامد کرزی و شماری از مقامات بلندپايه مطرح شده است.</p> <p>&nbsp;</p> <p>اطلاعیه به نقل از دادفر اسپنتا گفته است که موضوعاتی در این راستا وجود دارد و نیاز است تا دو کشور آن را در سطوح بالاتری پی&zwnj;گیری کنند.</p> <p>&nbsp;</p> <p>در فروردین&zwnj;ماه سال جاری حامد کرزی، رئيس جمهور افغانستان برای نخستین بار تأیید کرد که آمریکا سند همکاری&zwnj;های استراتژیک بلندمدت خود با افغانستان را به دولت افغانستان سپرده است.</p> <p>&nbsp;</p> <p>حامد کرزی، پذیرش این سند را به برآورده شدن خواسته&zwnj;های افغانستان، از جمله &laquo;آوردن صلح و تأمین ثبات&raquo; در این کشور، مشروط ساخته بود.</p> <p>&nbsp;</p> <p>به گفته رئیس جمهور افغانستان؛ &laquo;چگونگی کمک آمریکا به افغانستان، تقویت دولت، جلوگیری ازعملیات خودسرانه و کارهایی که مانع تقویت دولت افغانستان می&zwnj;شود و قانونمند شدن حضور نیروهای خارجی با در نظرداشت اوضاع و شرایط منطقه&raquo; از دیگر شروط این کشور است.</p> <p>&nbsp;</p> <p>با این وجود حامد کرزی تأکید کرده است که بستن پیمان بلندمدت استراتژیک با آمریکا در یک لوی&zwnj;جرگه (مجلس بزرگ سنتی) مطرح خواهد شد تا نمایندگان مردم در این زمینه تصمیم بگیرند.</p> <p>&nbsp;</p> <p>اما اعلام گفت&zwnj;وگوی مقامات افغانستان و آمریکا در مورد بستن پیمان استراتژیک بلندمدت، با واکنش منفی ایران و پاکستان همراه بوده است.</p> <p>&nbsp;</p> <p>مقامات بلندپایه این دو کشور طی دو ماه گذشته در سفرهای متعدد به کابل نسبت به اثرات این اقدام هشدار داده بودند.</p> <p>&nbsp;</p> <p>ایران به&zwnj;رغم اعلام پشتيبانی از صلح و ثبات در افغانستان، با حضور نظامیان بین&zwnj;المللی در افغانستان مخالفت کرده و آنان را&laquo;اشغالگر&raquo; می&zwnj;داند.</p> <p>&nbsp;</p> <p>پاکستان نیز که تا کنون از &laquo;متحدان نزدیک&raquo; ائتلاف بین&zwnj;المللی در جنگ با القاعده و طالبان به شمار می&zwnj;رود، به افغانستان پیشنهاد کرده است در قبال مهار طالبان و کمک به صلح، از عقد این پیمان که گفته می&zwnj;شود یکی از اهداف اصلی آن ایجاد پایگاه&zwnj;های دائمی آمریکا است، خودداری کند.<br /> &nbsp;</p>

وزارت امور خارجه افغانستان اعلام کرد که دومین دور گفت‌وگوهای افغانستان و آمریکا بر سر بستن پیمان راهبری بلندمدت آغاز شده است.

جانان موسی‌زی، سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان گفت که هیأتی از مقامات آمریکایی پیشنهادات تازه‌ای به دولت افغانستان ارائه کرده‌اند تا گفت‌وگوهای دو کشور در چارچوب بزرگ‌تری صورت گیرد.

وی در مورد جزئیات این پیشنهادات چیزی نگفت اما ایجاد روابط استراتژیک بلندمدت با آمریکا را از لحاظ سیاسی، اقتصادی و امنیتی به نفع افغانستان خواند.

دفتر ریاست جمهوری افغانستان نیز با انتشار اطلاعیه‌ای تأیید کرد که این موضوع از سوی رنگین دادفر اسپنتا، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور این کشور در نشستی با حضور حامد کرزی و شماری از مقامات بلندپايه مطرح شده است.

اطلاعیه به نقل از دادفر اسپنتا گفته است که موضوعاتی در این راستا وجود دارد و نیاز است تا دو کشور آن را در سطوح بالاتری پی‌گیری کنند.

در فروردین‌ماه سال جاری حامد کرزی، رئيس جمهور افغانستان برای نخستین بار تأیید کرد که آمریکا سند همکاری‌های استراتژیک بلندمدت خود با افغانستان را به دولت افغانستان سپرده است.

حامد کرزی، پذیرش این سند را به برآورده شدن خواسته‌های افغانستان، از جمله «آوردن صلح و تأمین ثبات» در این کشور، مشروط ساخته بود.

به گفته رئیس جمهور افغانستان؛ «چگونگی کمک آمریکا به افغانستان، تقویت دولت، جلوگیری ازعملیات خودسرانه و کارهایی که مانع تقویت دولت افغانستان می‌شود و قانونمند شدن حضور نیروهای خارجی با در نظرداشت اوضاع و شرایط منطقه» از دیگر شروط این کشور است.

با این وجود حامد کرزی تأکید کرده است که بستن پیمان بلندمدت استراتژیک با آمریکا در یک لوی‌جرگه (مجلس بزرگ سنتی) مطرح خواهد شد تا نمایندگان مردم در این زمینه تصمیم بگیرند.

اما اعلام گفت‌وگوی مقامات افغانستان و آمریکا در مورد بستن پیمان استراتژیک بلندمدت، با واکنش منفی ایران و پاکستان همراه بوده است.

مقامات بلندپایه این دو کشور طی دو ماه گذشته در سفرهای متعدد به کابل نسبت به اثرات این اقدام هشدار داده بودند.

ایران به‌رغم اعلام پشتيبانی از صلح و ثبات در افغانستان، با حضور نظامیان بین‌المللی در افغانستان مخالفت کرده و آنان را«اشغالگر» می‌داند.

پاکستان نیز که تا کنون از «متحدان نزدیک» ائتلاف بین‌المللی در جنگ با القاعده و طالبان به شمار می‌رود، به افغانستان پیشنهاد کرده است در قبال مهار طالبان و کمک به صلح، از عقد این پیمان که گفته می‌شود یکی از اهداف اصلی آن ایجاد پایگاه‌های دائمی آمریکا است، خودداری کند.
 

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.