ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

درخواست ۵۰۰ معمار ایرانی از جشنواره جهانی معماری

معماران ایرانی به دلیل تحریم‌های اقتصادی از شرکت در جشنواره جهانی معماری منع شده بودند. تلاش خودجوشی برای پیوستن به مهم‌ترین رویداد معماری جهان شکل گرفته است.

بیش از ۵۰۰ معمار ایرانی از مدیریت جشنواره جهانی معماری که در نوامبر سال جاری در آلمان برگزار می‌شود درخواست کرده‌اند که آثار معماران ایرانی را در بخش جهانی این جشنواره بپذیرد و  با آثار دیگر معماران جهان در رقابت قرار دهد.

جشنواره جهانی معماری

به خاطر تحریم‌های بانکی معماران ایرانی از شرکت در جشنواره جهانی معماری که یکی از مهم‌ترین جشنواره‌های معماری‌ در سطح جهان است محروم مانده بودند. اکنون به کوشش خودجوش گروهی از معماران ایرانی، ایران در جشنواره سال ۲۰۱۷ در برلین حضور دارد، اما در یک بخش جانبی. علتش هم آن است که وقتی منع‌ها از سر راه برداشته شد که دیگر فرصتی برای ارائه آثار معماران ایرانی در بخش اصلی جشنواره باقی نمانده بود. ۵۰۰ معمار ایرانی به مدیریت جشنواره نامه نوشته‌اند و خواهان شرکت در بخش اصلی این جشنواره شده‌اند.

رضا نجفیان، یکی از امضاکنندگان نامه معماران ایرانی به مدیریت این جشنواره جهانی، به خبرگزاری کار ایران گفته است:

«نامه به این خاطر است که ایران در تمام بخش‌ها‌ی این فستیوال حضور داشته باشد. چون تنوع در رقابت‌هاست که این فستیوال‌ها را جذاب می‌کند. علاوه بر این، باعث می‌شود معمارهای ایرانی خود را در سطح بین‌المللی محک بزنند. اگر قرار باشد که فقط خودمان با خودمان سنجیده شویم، از تمام امکانات این فستیوال‌ها استفاده نکرده‌ایم. آن هم بدون دسته‌بندی‌ِ مشخصی در کاربریِ پروژه‌ها. مثلاً یک پروژه‌ی ویلا با یک پروژه‌ی موزه قابلِ سنجش در کنار هم نیستند. این‌ها از نظر ماهیت تفاوت‌هایی دارند که نمی‌شود با هم قضاوت‌شان کرد.»

جشنواره جهانی معماری بزرگ‌ترین جشنواره معماری جهان است و از آن به عنوان «اسکار معماری» یاد می‌شود. این جشنواره در نوامبر سال جاری در برلین برگزار می‌شود. موضوع آن هم «محل سکونت برای همه» است. اهمیت این جشنواره بیشتر در این است که زمینه‌ای برای انتقال تجارب بین معماران جهان فراهم می‌کند و مهم‌‌ترین گرایش‌ها در معماری را آشکار می‌سازد. حضور معماران سرشناس جهان هم به این جشنواره اعتبار داده است.

رقابت‌ها در ۳۰ رشته و در میان معمارانی از ۶۰ کشور جهان برگزار می‌شود.

معماران ایرانی با ارتباطاتی که در سطح جهانی داشتند موفق شدند به طور خودجوش و بدون حمایت نهادهای دولتی، تحریم ایران در این رویداد فرهنگی را ملغی کنند.

رضا نجفیان درباره اهمیت حضور معماران ایرانی در این جشنواره جهانی می‌گوید:

«معماران ایرانی با شرکت در این جشنواره می‌توانند خودشان را نسبت به جریانات روز معماری در دنیا محک بزنند و جایگاهشان در جهان را ارزیابی کنند. همین باعث می‌شود که ارتباطی بین معماران ایرانی و معماران بین‌المللی شکل بگیرد. انگیزه بُرد در فستیوال‌های این‌چنینی، باعث رشد کیفیت معماری امروز ما خواهد شد.»

پیش از این فرشاد مهدی‌زاده جایزه جشنواره جهانی معماری را به دست آورده بود. از آثار او می‌توان به ساختمان اداری ـ تجاری ترمه، مرکز تجاری شهر رویاهای اصفهان، اسنک‌بار دایره، آپارتمان مسکونی در آبادان و سازه باران اشاره کرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.