ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بودجه ناتو افزایش می‌یابد

در حال حاضر تنها پنج کشور عضو ناتو بیش از دو درصد از درآمد سرانه ملی خود را هزینه ناتو می‌کنند. برای جلب رضایت آمریکا تا سال ۲۰۲۴ سهم دیگر کشورها هم باید افزایش یابد.

کشورهای اروپایی عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و کانادا بودجه دفاعی خود در ناتو را در سال جاری تا ۴,۳ درصد افزایش خواهند داد: ۱۲ میلیارد دلار بیش از سال گذشته، در پاسخ به درخواست‌های مکرر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا که گفته بود کشورهای اروپایی عضو پیمان آتلانتیک شمالی می‌بایست سهم بیشتری از هزینه‌های دفاعی ناتو را به عهده بگیرند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو چهارشنبه ۲۸ ژوئن در مقر ناتو در بروکسل با اعلام  این خبر گفت:

«این سومین سال متوالی است که بودجه دفاعی ناتو افزایش می‌یابد. نشانه‌ای از این واقعیت که اعضای ناتو با توجه به احتمال وقوع خشونت، با هم متحدند. ما واقعاً هر کاری از دستمان برمی‌آمد انجام دادیم. گرایش هم به سمت افزایش بیشتر بودجه نظامی‌ست.»

به‌گفته دبیرکل ناتو، این مبلغ برای تجهیزات جدید، مانور، حقوق کارمندان و بازنشستگی آن‌ها مصرف می‌شود و مأموریت‌های ناتو در افغانستان و کوزوو نیز از آن بهره خواهند برد.

در مجموع از چرخش سال ۲۰۱۴ به این سو کشورهای اروپایی و کانادا حدود ۴۶ میلیارد دلار  بیشتر به ناتو پرداخت کرده‌اند. بر اساس گزارش روز چهارشنبه، ۲۸ ژوئن ناتو، سهم ایالات متحده آمریکا در تأمین هزینه‌های پیمان آتلانتیک شمالی ۷۲ درصد است.

وزیران دفاع کشورهای عضو ناتو قرار است فردا، پنج‌نشبه ۲۹ ژوئن در بروکسل دیدار کنند. در این نشست در مورد درخواست آمریکا برای افزایش هزینه‌های دفاعی اعضای ناتو گفت‌وگو خواهد شد.

پنج کشور به‌ عنوان نمونه

کشورهای عضو ناتو درباره بودجه دفاعی اختلاف نظرهایی داشتند. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا می‌خواهد که همه کشورهای عضو حداکثر تا سال ۲۰۲۴ سالانه دست‌کم دو درصد تولید ناخالص داخلی خود را صرف هزینه دفاعی کنند. اعضای ناتو نیز توافق کردند که تا سال ۲۰۲۴ سهم دو درصد از درآمد اقتصادی خود را وقف بودجه ناتو کنند.

تاکنون در کنار آمریکا، تنها بریتانیا، یونان، لهستان و استونی هزینه‌ای بیش از دو درصد از درآمد اقتصادی خود را به ناتو پرداخته‌اند.

دونالد ترامپ در نخستین حضورش در اجلاس ناتو در ژوئن سال جاری گفته بود ۲۳ کشور از ۲۸ کشور عضو ناتو کمتر از دو درصد درآمد سرانه ملی‌شان را برای بودجه دفاعی‌شان در نظر گرفته‌اند و به همین جهت این کشورها پول کلانی از گذشته به ناتو بدهکارند.

ترامپ در کارزار انتخاباتی‌اش بارها از ناتو انتقاد کرده و آینده آن را به چالش کشیده بود اما در بروکسل تلاش کرد هم‌پیمانان آمریکا را وادار به پرداخت سهم بیشتری از هزینه‌های ناتو کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.