ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هشدار روسیه نسبت به «مسابقه تسلیحاتی» ناتو

همزمان با آغاز نشست وزیران دفاع کشورهای عضو ناتو در بروکسل، روسیه افزایش بودجه نظامی ناتو را به‌شدت مورد انتقاد قرار داد و آن را در جهت نظامی شدن روابط جهانی دانست.

در حالی‌که بودجه دفاعی پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) برای سومین سال متوالی افزایش می‌یابد نماینده روسیه در ناتو این گرایش را خطرناک دانست و به‌شدت از آن انتقاد کرد.

نشست وزیران دفاع کشورهای عضو ناتو به‌منظور تصویب افزایش بودجه دفاعی آن پنج‌شنبه ۲۹ ژوئن / ۸ تیر آغاز می‌شود. الکساندر گروشکو، نماینده روسیه در ناتو، در گفت‌وگو با روزنامه «دی ولت» آلمان از گرایش روز افزون ناتو به افزایش بودجه دفاعی خود انتقاد کرد و گفت: «بودجه نظامی کشورهای اروپایی به تنهایی چهار برابر بودجه نظامی روسیه است.»

گروشکو با اشاره به درخواست دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر این‌که همه کشورهای عضو ناتو حداکثر تا سال ۲۰۲۴ سالانه دست‌کم دو درصد تولید ناخالص داخلی خود را صرف هزینه دفاعی کنند، گفت: «نخستین سئوالی که برای ما پیش می‌آید این است که چرا ۲۵۰ میلیارد دلار (مجموع بودجه دفاعی کشورهای اروپایی) کافی نیست؟»

نماینده روسیه در ناتو این گرایش را «روند بسیار خطرناک به سمت نظامی شدن روابط بین‌المللی» دانست و هشدار داد که این موضوع «می‌تواند به یک مسابقه تسلیحاتی جدید منجر شود.»

۲۹ وزیر دفاع کشورهای عضو ناتو روز پنج‌شنبه در مورد خواسته‌ آمریکا برای سهم بیشتر شرکای ناتو در بودجه این سازمان گفت‌وگو خواهند کرد.

روز گذشته، چهارشنبه ۲۸ ژوئن / ۷ تیر ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو اعلام کرد که کشورهای اروپایی عضو ناتو و کانادا بودجه دفاعی خود در این سازمان را در سال جاری تا ۴,۳ درصد، یعنی ۱۲ میلیارد دلار بیش از سال گذشته، افزایش خواهند داد.

به‌گفته دبیرکل ناتو، این مبلغ برای تجهیزات جدید، مانور، حقوق کارمندان و بازنشستگی آن‌ها مصرف می‌شود و مأموریت‌های ناتو در افغانستان و کوزوو نیز از آن بهره خواهند برد.

الکساندر گروشکو در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با «دی ولت» اعزام چهار هزار نفر از نیروهای چندملیتی به لهستان و کشورهای بالتیک انتقاد کرد و گفت: «با این اقدامات نظامی و تقویت بخش شرقی اروپا، ناتو وضعیت امنیتی جدیدی ایجاد می‌کند که ما نمی‌توانیم آن را نادیده بگیریم و به طرق نظامی به آن پاسخ خواهیم داد.»

گروشکو هرگونه تهدید مرزهای شرقی اروپا توسط روسیه را رد کرد و گفت روسیه بیش از پیش «در مرکز تبلیغات جنگی کشورهای عضو ناتو قرار می‌گیرد».

او گفت در حال حاضر سیاست «اهریمن‌سازی باور نکردنی علیه روسیه» وجود دارد و «ناتو هر روز این تصور را ایجاد می‌کند که روسیه فردا لهستان و کشورهای بالتیک را تصرف خواهد کرد».

الکساندر گروشکو همچنین به کشورهای عضو ناتو پیشنهاد داد که در مبارزه با تروریسم جهانی در کشورهایی همچون افغانستان و سوریه با روسیه همکاری کنند: «ما به روشنی گفتیم که مایلیم با همه کسانی که می‌خواهند به مبارزه مشترک علیه تروریسم کمک کنند، همکاری کنیم.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.