ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«سه سال بیشتر برای چرخش در برنامه‌ریزی اقلیمی فرصت نمانده است»

بیش از ۶۰ نفر از دانشمندان، اقتصاددانان و سیاستمداران مشهور جهان گفته‌اند اگر تا سال ۲۰۲۰ انتشار گازهای گلخانه‌ای کاهش نیابد به سختی می‌توان به اهداف پیمان اقلیمی پاریس دست یافت.

بیش از ۶۰ دانشمند، اقتصاددان و سیاستمدار مشهور جهان در فراخوانی خطاب به اجلاس گروه ۲۰ که قرار است در هامبورگ آلمان برگزار شود، گفته‌اند تنها سه سال فرصت هست تا در برابر خطرات تغییرات آب و هوایی اقدام کرد.

در این فراخوان که مجله تخصصی «نیچر» آن را منتشر کرده آمده است که اگر تا سال ۲۰۲۰ کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در جهان موفقیت‌آمیز نباشد به سختی می‌توان به اهداف پیمان اقلیمی پاریس دست یافت.

نویسندگانِ فراخوان شش عرصه در این زمینه را نام برده‌اند که باید تا سال ۲۰۲۰ پیشرفت‌های بنیادی در آن‌ها صورت گیرد: تولید برق، زیرساخت‌ها، حمل و نقل، کشاورزی، جنگل‌داری، صنعت و امور مالی.

آن‌ها از جمله گفته‌اند که سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در این مدت از حدود ۲۴ درصد باید دست‌کم به ۳۰ درصد افزایش یابد؛ همه نیروگاه‌های با سوخت زغال سنگ باید تعطیل و تخریب جنگل‌ها متوقف شود؛ سهم خودروهای برقی در بازار جهانی باید از یک درصد به ۱۵ درصد افزایش یابد؛ استفاده از حمل و نقل عمومی باید دو برابر شود و انتشار گازهای گلخانه‌ای هواپیماها ۲۰ درصد کاهش یابد.

نویسندگانِ فراخوان نوشته‌اند که بسیاری از کشورها در بسیاری از زمینه‌ها در راه درستی گام برداشته‌اند و اقتصاد نیز از این گام‌ها بهره برده است. در سه سال گذشته، به‌رغم رشد اقتصادی حداقل ۳,۱ درصدی در سال، انتشار جهانی گاز دی‌اکسید کربن از منابع انرژی فسیلی افزایش نیافته است. حتی سرمایه‌گذاران خصوصی نیز به این مسائل فکر کرده‌اند. «گروه ونگارد»، شرکت سرمایه‌گذاری آمریکایی و «بلک‌راک»، شرکت چندملیتی خدمات مالی آمریکایی، دو ابرشرکت جهانی، «اکسان‌موبیل» دومین شرکت نفتی بزرگ جهان را مجبور ساختند تا تدابیری در جهت حمایت از اقلیم صورت دهد. همچنین صندوق‌های بازنشستگی نروژ با میلیاردها سرمایه به بانک‌هایی که در آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند گفته‌اند سهم‌شان را به حفاظت از آب و هوا اختصاص دهند.

از جمله امضاکنندگان این فراخوان می‌توان به نام کریستینا فیگرز،اقتصاددان و دبیر اجرایی سابق کنوانسیون سازمان ملل متحد در مورد تغییرات آب و هوایی و هانس یوآخیم شنلنهوبر، مدیر مؤسسه تحقیقات در زمینه تأثیرات آب و هوایی پتسدام آلمان اشاره کرد.

بر اساس آخرین گزارش نهاد بین‌المللی «اتحادیه نظارت بر آب و هوا و انرژی» اکثر کشورهای گروه ۲۰ شرایط برای سرمایه‌گذاری در حفاظت از آب و هوا را بهبود بخشیده‌اند. با این حال ۲۰ کشور صنعتی و در حال توسعه باید دو برابر بیشتر در زمینه حفاظت از آب و هوا سرمایه‌گذاری کنند. تا سال ۲۰۳۵ هر سال دست‌کم به ۷۰۰ میلیارد دلار نیاز است تا بر اساس توافق صورت گرفته گرمایش زمین دو درجه کاهش یابد.

بر این اساس، بالاترین نیازهای سرمایه‌گذاری در زمینه حفاظت از آب و هوا در هندوستان، آفریقای جنوبی، برزیل، اندونزی و چین وجود دارد و بهترین شرایط در این زمینه در آلمان، بریتانیا و فرانسه حاکم است.

با این حال چین به‌شکل قابل توجهی سرمایه‌گذاری در زمینه حفاظت از آب و هوا را بهتر کرده است. سال گذشته در این کشور سامانه‌های فتوولتاییک برای جذب انرژی خورشیدی بیش از مجموع کشورهای دیگر گروه ۲۰ نصب شد.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.