ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

چرا ولیعهد معزول عربستان در حصر خانگی به سر می‌برد؟

ولیعهد معزول در مقایسه با جانشین جوانش روابط گسترده‌تری با متحدان عربستان دارد؛ موضوعی که بیم آن می‌رفت تا در روند جابه‌جایی قدرت تأثیر بگذارد.

روزنامه گاردین در گزارشی اختصاصی نوشت محمد بن نایف، ولیعهد معزول عربستان در کاخش مجاور دریای سرخ محصور است.

President Barack Obama meets with Saudi Arabia's Crown Prince Mohammed bin Nayef, center, and Deputy Crown Prince Mohammed bin Salman, Wednesday, May 13, 2015, in the Oval Office of the White House in Washington. Opening two days of talks with Gulf states, President Barack Obama meets with Saudi leaders skeptical of his overtures to Iran. Saudi Arabia and others in the region hope to secure defense commitments from Obama to help them stave off potential Iranian aggression. (AP Photo/Jacquelyn Martin)
از راست به چپ: محمد بن نایف، ولیعهد معزول و پر نفوذترین چهره امنیتی عربستان در ۱۵ سال گذشته و محمد بن سلمان، طراح حمله به یمن و قطع رابطه با قطر

دو منبع نزدیک به خانواده سطنتی ضمن تأیید این خبر گفتند این محدودیت از آن روست که جانشین جوان او، در حال تحکیم قدرت است. مقامات عربستان اما اخبار مبنی بر «حصر خانگی» محمد بن نایف را تکذیب کرده‌اند.

رفت و آمدهای وارث پیشین تاج و تخت عربستان از هفته گذشته با محدودیت روبرو شد. زمانی که محمد بن سلمان، فرزند ۳۱ ساله پادشاه به جای پسر عموی ۵۴ ساله‌اش به ولیعهدی برگزیده شد.

خبر حصر خانگی محمد بن نایف را نخستین بار روزنامه نیویورک تایمز منتشر کرد. در واکنش اما مقامات ارشد عربستان سعودی اعلام کردند که این موضوع «مطلقاً حقیقت ندارد».

بعدتر اما مقامات دیگر سعودی در اظهاراتی متفاوت گفتند: «این مسئله نه حصر خانگی است، نه چیزی شبیه آن. بلکه این یک دوره گذار است که محمد بن سلمان نمی‌خواهد در آن هیچ ریسکی را متقبل شود.»

با کنار رفتن محمد بن نایف از ولیعهدی، او از وزارت کشور نیز کنار گذاشته شده.

محمد بن نایف در طول ۱۵ سال گذشته پُر نفوذترین مقام امنیتی عربستان بوده. در این مدت او ارتباطات اطلاعاتی نزدیکی با ایالات متحده، بریتانیا داشته و از سوی این کشورها به عنوان عاملی مطمئن و قابل اعتماد شناخته می‌شد.

به عبارت دیگر، ولیعهد معزول در مقایسه با جانشین جوانش، روابط گسترده‌تری با متحدان عربستان دارد، روابطی که می‌توانست بر روند جابه‌جایی قدرت تأثیر بگذارد؛ عاملی که احتمالاً بر تصمیم برای در انزوا قرار دادن محمد بن نایف تأثیر گذار بوده.

تحولات اخیر در شرایط صورت می‌‍پذیرد که مقامات سعودی‌ طی روزهای گذشته می‌کوشیدند تصویری یکپارچه از خاندان سلطنتی ارائه دهند. در همین راستا پس از برگزیده‌شدن محمد بن سلمان به ولیعهدی، ویدیویی دولتی منتشر شد که در آن ولیعهد جدید دست محمد بن نایف را می‌بوسد.

اما به گفته یک مقام ارشد این کشور، عربستان نگران است محمد بن نایف در شرایطی که محتمل است "خاطر خوشی" از این جابه‌جایی نداشته باشد اسرار حکومتی را به متحدان این کشور از جمله ایالات متحده انتقال دهد.

بنابر گزارش‌ها، گاردهای وفادار به محمد بن سلمان پسر عموی برکنارشده‌‌اش را به بیرون جده، جایی که کاخ او در کنار دریای سرخ قرار دارد، انتقال داده‌اند.

یک مورد دیگر از اختلاف‌ها نیز اصلاحات اجتماعی و فرهنگی ذکر شده. به گفته یکی از مقام‌های ناشناس سعودی ولیعهد جدید می‌خواهد تا «بیش از اصلاحات اقتصادی، دست به یک انقلاب فرهنگی بزند.»

محمد بن سلمان یکی از طراحان جنگ یمن و انزوای قطر است. علاوه بر این، ولیعهد تازه عربستان با هرگونه مذاکره و گفت‌وگو با ایران نیز مخالف است.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.