ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ی‌پ‌گ: ترکیه را از شمال سوریه بیرون می‌رانیم

تنش‌ها بین ترکیه و کردهای سوریه افزایش می‌یابد. یک فرمانده ی‌پ‌گ از برنامه «آزادسازی» ناحیه بین کانتون‌های کوبانی و عفرین سخن گفته و آنکارا نیز نیروی کمکی به آنجا اعزام کرده است.

خطر درگیری گسترده بین ترکیه و نیروهای کرد شمال سوریه افزایش یافته است. همزمان یک فرمانده یگان‌های مدافع خلق (ی پ گ) در بیانیه‌ای مدعی شد که این نیروهای کرد، ترکیه شورشیان تحت حمایت این کشور را از شمال سوریه بیرون خواهند راند.

ی پ گ در کانتون جزیره - عکس: afp

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، سیپان همو، یکی از فرماندهان ارشد یگان‌های مدافع خلق جمعه، ۳۰ ژوئن در بیانیه‌ای در روزنامه‌ای کردی اعلام کرد که این نیروها قصد دارند تا به «آزادسازی» مناطق بین شهرهای اعزاز و جرابلس در شمال سوریه، نزدیک مرز با ترکیه بپردازند.

جرابلس شهری است در مرز بین ترکیه و سوریه که در استان حلب در کرانه غربی رود فرات واقع شده. بخشی از ارتش آزاد سوریه، مخالفان مسلح بشار اسد که تحت حمایت آنکارا قرار دارند، توانستند در پاییز سال گذشته با همراهی نیروهای ارتش ترکیه در عملیات «سپر فرات» این شهر و شهرهای اطراف آن را از گروه «دولت اسلامی» (داعش) بازپس بگیرند.

اعزاز نیز شهر مرزی دیگری در نزدیکی جرابلس است. این شهر نیز پس از بیرون راندن داعش هم‌اکنون در کنترل گروهی از شبه‌نظامیان ترکمن تحت حمایت آنکارا و متعلق به آزاد سوریه قرار دارد. ترکیه شهر اعزاز را «خط قرمز» پیشروی نیروهای ی پ گ اعلام کرده بود.

«یگان‌های مدافع خلق» (ی‌پ‌گ)، شاخه نظامی حزب چپ‌گرایان کرد با نام حزب اتحاد دموکراتیک، است که کنترل بخش‌های عمدتاً کردنشین در شمال سوریه را در دست دارد.

بخش‌های تحت کنترل حزب اتحاد دموکراتیک به سه کانتون «جزیره، کوبانی و عفرین» تقسیم می‌شوند و منطقه بین شهرهای اعزاز و جرابلس بین کانتون‌های شرقی، جزیره و کوبانی با کانتون غربی، عفرین، قرار دارد و عفرین را از دو کانتون دیگر جدا می‌کند.

سیپان همو در اعلامیه خود اشاره‌ای به جدول زمانی این نیروها برای درگیری با شورشیان تحت حمایت ترکیه نکرده است. او گفته که نیروهای ترکیه در این نواحی را «نیروی اشغال‌گر» به حساب می‌آورد.

اعزام نیروهای بیشتر از ترکیه به شمال سوریه

ارتش ترکیه پس از عملیات سپر فرات حضور نظامی خود در سوریه را حفظ کرده است. منابع مختلفی از جمله «دیده‌بان حقوق بشر سوریه» و نیز منابع نزدیک به کردها و شورشیان گفته اند که آنکارا چهارشنبه، ۲۸ ژوئن نیروی کمکی به ناحیه بین جرابلس و اعزاز ارسال کرده. این نیروها شامل سربازان، خودروها و تجهیزات نظامی جدید می‌شود.

تنش‌ها بین ترکیه و نیروهای کرد رو به افزایش است. ارتش ترکیه و ی‌پ‌گ پنج‌شنبه، ۲۹ ژوئن اهداف متعلق به یکدیگر در نزدیکی اعزاز را گلوله‌باران کردند.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه نیز ادعا کرده که اعزام نیروی کمکی از ترکیه به منطقه بین اعزاز و جرابلس نشان از مهیاشدن این کشور برای حمله به مواضع ی‌پ‌گ است.

ی‌پ‌گ اکنون مهم‌ترین بخش از «نیروهای دموکراتیک سوریه» (قوات سوریا الدیمقراطیه یا ق.س.د) ائتلافی از نیروهای کرد و عرب را تشکیل می‌دهد که مشغول بازپس‌گیری رقه، پایتخت خلافت خودخوانده داعش است.

ترکیه با حضور کردها در عملیات آزادسازی رقه مخالف بود و در ماه‌های اخیر بر واشنگتن فشار آورد تا از حمایت خود از ی پ گ دست بردارد. اما این فشارها نتیجه نداد و آنکارا ناتو را به حمایت از «تروریست‌ها» متهم کرد.

ترکیه ی‌پ‌گ را وابسته به حزب کارگران کردستان ترکیه (پ‌ک‌ک) و همچون پ‌ک‌ک، یک گروه تروریستی به حساب می‌آورد.

آنکارا می‌گوید «حزب کارگران کردستان» (پ ک ک) از طریق ی پ گ اسلحه وارد ترکیه می‌کند.

آتش‌بس بین پ‌ک‌ک و دولت ترکیه تابستان سال ۲۰۱۵ و با توقف فرآیند صلح شکسته شد. بیش از سه دهه است که نبرد بین نیروهای ترکیه و چریک‌های کرد پ‌ک‌ک که خواستار خودآیینی و به‌رسمیت‌شناخته‌شدن حقوق کردها در این کشور هستند، ادامه دارد.

در همین زمینه

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.